7.7.2024

Päivän kuva: Timo Salosen Mersut Himoksella

Kuva Rikhard Wacker

Rallin maailmanmestari Timo Salosen ex-kalusto oli hyvin edustettuna Mercedes-Benz Klubin kesäpäivillä Jämsän Himoksella.

Kerroimme aiemmin, miten Mercedes-Benz Klubin kesäpäivät kokosi Jämsän Himokselle noin pari sataa johtotähteä. Nyt on aika käydä hieman läpi kesäpäiviltä löytyneitä ajoneuvoja.

Tällä kertaa rallin maailmanmestari Timo Salonen oli monen tapahtumavierailijan huulilla – tai tarkemmin sanottuna ”Löysän” entiset ajoneuvot. Himokselle oli nimittäin löytänyt tiensä ainakin kaksin kappalein Salosen aikoinaan omistamaa Mercedes-kalustoa.

Lue myös: Käytetyt erikoisuudet: Subaru Impreza WRX STI Petter Solberg Edition – myyjänä Timo Salonen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-Benz 380 SEC (C126)

Ajoneuvoista vanhempi löytyi Himos Park -tapahtuma-areenan parkkipaikalta. Siellä pitkien Mersu-rivien lomasta löytyi ruskea vuosimallin 1984 Mercedes-Benz 380 SEC.  

Autosta löytyneen esittelylapun mukaan auto on luovutettu Saloselle Oy Veho Ab:n toimesta 20.9.1984. Mercedes-Benzin hankinta ajoittuu siis vain hieman ennen Salosen menestyksekästä siirtoa Peugeotin talliin.  

Salosen käytössä auto oli vajaat kaksi vuotta, jonka jälkeen se siirtyi mäntsäläläiselle kenkätehdas OK-Kenkä Oy:lle heinäkuussa 1986. Nykyiselle omistajaperheelle auto siirtyi vuorostaan keväällä 1988, jonka jälkeen omistajavaihdokset ovat olleet vain perheen sisäisiä.

Auton ruskea teema jatkuu myös sisäpuolella, sillä Manganese brown -metallivärin kaverina on vaaleanruskea kangassisusta. Mercedeksen varustelusta maininnan arvoisia ovat ainakin kattoluukku ja vakionopeudensäädin. Myös etuistuinten välistä löytyvä NMT-puhelin henkii 1980-luvun henkeä parhaimmillaan. Alustanumerolla tehty haku tietää myös kertoa sen, että auton mallimerkinnät on poistettu takaluukusta jo tehtaalla.

Mercedes-Benz S600L (V140)

Seuraava Salosen Mersuista löytyy tapahtuma-alueen telttatilasta, johon oli poimittu näytteilleasettajien lisäksi muutamia ajoneuvoja. Salosen Mersuista uudempi oli vuosimallia 1995 oleva Mercedes-Benz S600L.

Auto edustaa siis ysäri-Mersua jyhkeimmillään, sillä 6,0-litrainen V12 oli suurinta, mitä Mercedes-Benzin S-sarja tuolloin tarjosi. Mallimerkinnän L-kirjain viittaa tietenkin kymmenen sentin lisäpituuteen.

Timo Salosen aikajanalla tämä auto ajoittuu uran päättymisen jälkeiseen vaiheeseen, sillä ralliura MM-tasolla oli tullut päätökseen maaliskuussa 1992 Portugalin rallissa. Toki Salonen teki vielä 50-vuotisjuhlansa kunniaksi yhden kilpailun mittaisen paluun Jyväskylässä vuonna 2002, mutta tätä ei luonnollisestikaan vielä tiedetty S600L:ää hankittaessa.

Auton esittelylappu tietää kertoa, että alun perin tämä Mercedes-Benz on varustettu tyylikkäällä MM-85 -erikoisrekisterikilvellä, joka on tosin sittemmin vaihtunut. Näinköhän Salonen on halunnut juhlistaa Mercedeksen hankkimisella ralliuransa kruunun kymmenvuotisjuhlaa?

Siinä missä vanhempaa Mersua hallitsi ruskean sävyt, tässä uudemmassa väriteema liikkuu vahvasti mustan ympärillä. Maalipintaan on valittu Blue-black -metalliväri ja sisätiloissa materiaalina toimii musta nahka.

Alustanumerolla haettujen tietojen mukaan Salonen on tainnut panostaa autossa erityisesti äänimaailmaan, sillä varustelistalta löytyy maininnat Exquisit Becker -äänentoistojärjestelmästä liikennetiedotteilla ja Panasonicin RDS-järjestelmällä, sekä Alpinen valmistamasta CD-vaihtajasta auton takakontissa.  

Loppuun vielä nosto arkistojen kätköistä. Timo Salonen oli Moottorin haastattelussa keväällä 2023, jossa hän muisteli mm. rallikuskien palkkojen kehittymistä.

Päivän kuva(t): Mercedes 770K Cabriolet – panssariovet vuosimallia 1938

Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63

Päivän kuva: Mercedes-Benz Sprinterin perässä kulkeva pankkiautomaatti

Päivän kuva: johtotähtiloistoa Himoksella

Päivän kuva: Freddie Mercuryn viimeinen auto löytyi nurkasta Berliinissä

Auto toimistona

Päivän kuva: auto toimistona

Kenraali Lyon ja Moottori Mannerheimin Mercedes

Päivän kuva: Mannerheimin Mercedes 770 ja kenraali Lyon

Mercedes-Benz S124 kiillotus

Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo?

Mercedesin F1-auto muuntui LEGO-sarjaksi – kasasimme Mercedes W14-mallin

Huutokauppahelmet: Viimeinen Mercedes-Benz 300SL Gullwing

Mercedes-Maybach EQS SUV 680

Koeajo: Mercedes-Maybach EQS SUV 680 – luksuslinna ja 23000 euron maalipinta

Mercedes-Benz W124

Käyttötesti käytetyllä: mitä nykyautosta tuttuja varusteita puuttuu yli 30-vuotiaasta Mercedes-Benzistä?

Käyttötesti käytetyllä: riittäisikö Mercedes-Benz S124:n ryhti museorekisteriin?

Maistiainen: Mercedes-Benz G 580 – työkoneesta tuli sometähti

Mercedes-Benz S124

Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää

Mercedes-Benz S124 kiillotus

Käyttötesti käytetyllä: Raswaa koneeseen – huolenpitoa Mercedes-Benz S124:n kattoluukulle

Luetuimmat