15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa Teksti Rikhard Wacker Kuva Jaana Mäkitie Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaksi tankkauspistettä lähes näköyhteyden päässä toisistaan. Hintaero on silti noin 50 senttiä litralta, eikä se haittaa asiakkaita. Veneilyä pidetään usein arvokkaana harrastuksena. Myös maallikon on helppo ymmärtää tämä ihan vain katsomalla polttoaineiden hintoja suomalaisissa venesatamissa.Polttoaineen hinta eroaa merkittävästi siitä, tarjoillaanko sitä asiakkaalle tavallisella autoille suunnatuilla syrjäisillä kylmäasemilla, vaiko kenties veneilijöille kohdistettuna palveluna venesatamissa. Hintaerot voivat olla yllättävänkin merkittäviä, kuten seuraava esimerkki osoittaa. Tuorein Päivän kuva on napattu Mikkelin satamasta. Satamassa kuvatusta hintataulusta voidaan lukea, että 98-oktaaninen bensiini maksaa 2,35 euroa litralta ja diesel 2,10 euroa litralta. 95-oktaanista bensiiniä ei heinäkuisena kuvanottopäivänä ollut tarjolla lainkaan.Mielenkiintoisen lisämausteen näiden hintojen tutkailulle saa siitä, että kurkistaa viereisen ”samanvärisen huoltoaseman” hinnoittelua. Linnuntietä vain 230 metrin päässä oleva Mikkelin Ratakadun Neste Express myy samaan aikaan 98-bensiiniä hintaan 1,836 euroa litralta ja dieseliä hintaan 1,649 euroa litralta.Hintaero asemien välillä liikkuu siis noin 50 sentissä litralta, mikä tarkoittaa sitä, että veneilijä maksaa polttoaineesta lähes 30 prosenttia autoilijaa enemmän. Ero on huima, etenkin kun ottaa huomioon sen, että näiden kahden aseman välillä on lähes näköyhteys toisiinsa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiksi polttoaine on venesatamissa kalliimpaa?Mikä sitten tekee polttoaineista venesatamissa niin arvokasta? Moottoriveneisiin erikoistunut Kipparilehti on avannut asiaa vuonna 2019. Hinnoittelun taustalta löytyy itse asiassa yllättävänkin paljon erilaisia syitä.Kipparilehden mukaan venejakeluasemat ovat sen verran pieni bisnes, ettei suurilla jakelijoilla ole niihin yleensä intressejä. Veneilysatamissa toiminta on pohjimmiltaan usein pienyrittäjävetoista, vaikka tankkauspisteellä saattaisikin vilkkua suurten ja tunnettujen polttoainejakelijoiden logoja.Tankkausmahdollisuuden olemassaolo on hyvälle venesatamalle lähes elintärkeää, sillä heikot tai olemattomat palvelut eivät kannusta veneilijöitä tulemaan laituriin.Erityisen haastavan yhtälöstä tekee se, että venesatamien polttoainepisteillä investoinnit ja kustannukset ovat sinällään samat kuin millä tahansa muulla asemalla – venesatamissa eletään kuitenkin pääasiassa sesonkien mukaan, jotka ovat Suomessa lyhyitä. Volyymi jää väkisinkin pieneksi.Lisähaasteita venesatamille ovat tuoneet myös viime vuosina kiristyneet ympäristövaatimukset, jotka ovat pakottaneet venesatamat valitsemaan joko investoinnit tai palvelun lopettamisen.Toisaalta hyvien kulkuyhteyksien varrella olevassa venesatamassa polttoaine tekee usein kauppansa ”hinnalla millä hyvänsä”, sillä vaihtoehtoja ei välttämättä oikeastaan ole. Veneen nostaminen trailerille ihan vain tankkausta varten on usein mahdoton ponnistelu, kuten myös raskaaksi käy polttoaineen kantaminen veneelle jerrykanistereiden avulla. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta – ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 7.7.2025 Laivat Helsingin ja Tallinnan välinen säännöllinen matkustajalaivareitti täytti tänään tasan 60 vuotta 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 2.7.2025 Laivat Karilleajoja, törmäyksiä ja lunastuksia – vesijettikausi vaatii varovaisuutta 28.6.2025 Laivat Puolen miljardin vahingot – 3 000 auton lasti katosi mereen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen