4.6.2020 Ajoneuvot Paremmin ja pihimmin: muhkea Hyundai Santa Fe saa sähköistettyjä voimalinjoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Hyundai Santa Fe esiteltiin tällä kertaa valoisassa, mutta teknisten yksityiskohtien suhteen täytyy vilkuilla Kian muistiinpanojen suuntaan. Hyundai esitteli hiljattain vihjaamansa uuden version Santa Fe -katumaasturista. Pimeä vihjekuva peitteli hiukan seitsemänpaikkaisen katumaasturin uutta keulailmettä, jossa Hyundai Konasta tuttu monivalolook on yhdistetty tyylitellyn keulamaskin jatkeeksi. Ehkä menossa on jokin vahvakeulaisten autojen viikko? Santa Fen T-muotoiset päivänajovalot ja vilkut ovat uusi idea Hyundain muotoiluosastolta. Muuten muotoilijat ovat korostaneet auton jämäkkyyttä, kuten markkinasegmenttiin kuuluu. Vannevaihtoehtoihin kuuluu esimerkiksi 20-tuumainen vaihtoehto.Samalla kyseessä on merkin ensimmäinen Euroopan malli, joka pohjautuu valmistajan kolmannen polven pohjalevylle. Tänä vuonna 20-vuotista mallihistoriaa juhlistava Santa Fe saa nyt voimalinjavalikoimaan hybridi- ja lataushybridiversiot.Valmistaja ei vielä kertonut virallisia tietoja voimalinjoista, mutta tuskin Santa Fe on kovin kaukana konsernisisar Kia Sorentoon esitellyistä voimalinjoista. Tuolloin 1,5 kilowattitunnin akun ympärille rakennettu hybridivoimalinja olisi 1,6-litraisen bensiinimoottorin ja 59 hevosvoiman sähkömoottorin yhdistelmää, järjestelmätehon ollessa noin 230 hevosvoimaa ja yhteisväännön ollessa noin 350 newtonmetriä. Vaihteistona on kuusivaihteinen automaatti ja ostaja voi valita etu- ja nelivedon välillä.Lataushybridi lienee järjestelmäteholtaan 264-hevosvoimainen. Sähkömoottorin teho tästä on 89 hevosvoimaa. Akuston koko on lataushybridiksi kookkaammanpuoleinen 16,6 kilowattituntia. Ainakin Kia Sorennon kohdalla lataushybridi on saatavilla vain nelivetona.Muuten Hyundai on pyrkinyt optimoimaan Santa Fen aerodynaamisuutta muokkaamalla ilman virtausta konetilaussa, hakien helpompaa jäähdytystä ja parempaa vakautta. Uuden perusrakenteen myötä myös painopistettä on saatu laskettua sijoittamalla voimalinjan painavimmat komponentit alemmas autossa. Uusi rakenne antaa isolle autolle myös paremmat työkalut mahdollisista onnettomuuksista selviämiseen. Äänierityksen suhteen enemmän on jälleen enemmän, joten uuden Santa Fen pitäisi olla myös hiljaisempi. Samalla raidetangon kiinnityskohdat on tuotu lähemmäs etupyörien keskilinjaa, merkiten valmistajan mukaan ketterämpää ohjattavuutta.Matkustamossa Santa Fe tarjoaa tietysti enemmän tilaa ja mukavuutta. Uusi matalampi kojelauta on tehty 10,25-tuumaisen kosketusnäytön ympärille. Sähköisten vaihdenappien lisäksi keskitunnelista löytyy maaston mukaan säädettävä ajotilavalitsin. Mittaristona on 12,3-tuumainen näyttö. Huomiota on kiinnitetty myös mukitelineisiin ja säilytyslokeroihin.Uusi Hyundai Santa Fe on saatavilla Euroopassa syyskuusta alkaen.Lähteet: Hyundai, Autocar Kuvat: HyundaiKorjattu 5.6.2020: korjattu maininta mallin juhlavuodestaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen