7.10.2023

Pariisissa luteita! – miten matkailijan kannattaa toimia, saako rahat takaisin?

Maailman romanttisin kaupunkikohde kärsii inhasta invaasiosta, mutta onko matkailija oikeutettu kuluitta peruuttamaan matkansa moisen vitsauksen perusteella? Asiantuntijat kertovat.

Miten matkailijan kannattaisi toimia, jos epäilee, että on matkalla matkakohteeseen, jossa on vallalla ludeinvaasio? Tulisiko vaihtaa kaupunkia tai hotellia?

Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen on juuri palannut työmatkalta Pariisista ja kertoo tarkastaneensa kaikki matkatavaransa tavallistakin huolellisemmin reissun jälkeen. Mukaan ei ollut kuitenkaan luikkinut salamatkustajia: luteista ei ollut merkkejä.

– Luteita voi tänä päivänä tavata hotelleissa, laivoilla, lentokoneissa, junissa – melkein missä vaan. Kun ihmiset liikkuvat paikasta toiseen, liikkuvat luteetkin, Suokonautio-Hynninen kertoo.

– Lähtökohtaisesti en vaihtaisi kaupunkia, mutta hotellia vaihtaisin saman tien, jos majapaikka alkaa epäilyttää.

Matkailupäällikkö vinkaa, että hotellia varatessa kannattaa tarkistaa majapaikan arviot, joita nykyään on lähes kaikista hotelleista saatavilla.

– Halpa hotellikin voi olla puhdas ja siisti, toisaalta kalliissa hotellissa voi piillä ikäviä yllätyksiä. Valitettavasti netistä varatessa ei aina saa täyttä kuvaa hotellin siisteydestä, joten hotellin vaihtamiseen kannattaa aina varautua, hän pohtii.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tiivis matkalaukku auttaa

Lutikat löytävät helposti sängystä matkatavaroihin, laukun pikku koloihin, joten kovapintainen ja tiiviisti suljettava matkalaukku on paras vaihtoehto matkoille. Vaatteet ja muut tavarat kannattaa jo matkalle lähtiessä sulkea muovipusseihin.

– Ensimmäinen tehtäväni onkin aina huoneeseen tulleessa tarkistaa sängynalus huolella, lampun valossa. Jos havaitsee sängyssä tai puuosissa mustia pilkkuja, osoittautuvat ne usein luteen ulosteiksi, Suokonautio-Hynninen kertoo.

Matkatavarat kannattaa matkan jälkeen joko pakastaa vähintään viikon ajan, pestä pesukoneessa vähintään 60 asteen lämpötilassa tai joko saunottaa useamman tunnin ajan vähintään 60 asteessa, matkailupäällikkö opastaa.

– Saunottamisessa kannattaa pitää mielessä mahdollinen palovaara, matkailupäällikkö muistuttaa.

Lomanautinnon menetyksestä korvausta!

Osa matkailee omatoimisesti eli itse lennot- ja majoitukset erikseen varaten, jolloin kyse ie ole valmismatkasta, jonka joku on järjestänyt kokonaispakettina jonkun matkanjärjestäjän toimesta ja vastuulla.

Matkanjärjestäjä voi joutua hyvittämään loma- tai matkanautinnon menetyksen.

Oikeus vahingonkorvaukseen lomanautinnon menettämisestä perustuu lakiin matkapalveluyhdistelmistä (matkapakettilakiin) vuodelta 2018 ja yleisiin matkapakettiehtoihin. Laissa sitä ei ole erikseen mainittu korvattavana vahinkona, mutta lain esitöiden mukaan se voi olla korvattavaa, jos virhe matkassa on merkittävä. Esimerkkinä korvattavasta tilanteesta mainitaan ruokamyrkytys hotellissa.

Luteet mainittu ennakkotapauksena!

Kuluttajariitalautakunnalta löytyy vuodelta 2021 täysistuntoratkaisu, jossa kaksilapsisen perheen hotellihuoneessa olleet luteet olivat useana yönä purreet matkustajia. Puremista aiheutui terveyshaittaa. Matkatavaroita jouduttiin puhdistamaan ja ne olivat osan matkaa pois käytöstä.

Lomanautinnon menetys ulottui usean päivän ajalle kahden viikon matkalla.

Lautakunnan tiedotteen mukaan kynnys lomanautinnon menettämisen korvaamiselle ylittyi.

”Ottaen huomioon muissa aineettoman vahingon tilanteissa maksettavan korvaustason, lautakunta piti 100 euron hyvitystä lomanautinnon menettämisestä kullekin matkustajalle riittävänä. Sen lisäksi matkustajat olivat oikeutettuja 30 prosentin hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen matkatavaroiden puhdistamisesta.”

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Miten toimia, juristi antaa neuvot!

Suomen matkailualan liiton (SMAL) juristi Tarja Luoma antaa pätevät vinkit Pariisiin mieliville ja ludeongelmaa pohtiville matkailijoille.

Miten matkailijan kannattaisi toimia, jos epäilee, että on matkalla matkakohteeseen, jossa epäilee olevan vallalla ludeinvaasio? Tulisiko vaihtaa kaupunkia tai hotellia?

– Matkustajan tulee olla yhteydessä matkanjärjestäjään, jolta on ostanut matkapaketin ja keskustella asiasta. Matkanjärjestäjä selvittää paikallisten terveysviranomaisten kautta, onko kyseisessä hotellissa ludeongelma. Jos matkanjärjestäjän tietoon tulee, että sen tarjoamassa hotellissa on luteita, matkanjärjestäjä ryhtyy heti toimiin asiakkaiden majoittamiseksi toiseen hotelliin tai voi sopia muista vaihtoehtoisista matkajärjestelyistä matkustajan kanssa.

Ovatko matkanjärjestäjät tällaisessa asiassa velvollisia suostumaan matkakohteen vaihtoon, matkan ajankohdan muuttamiseen tai matkan peruuttamiseen niin, että matkan varannut ja maksanut saa rahansa takaisin? – Jos matkustajan matkapakettiin kuuluvassa majoituskohteessa on luteita, matkanjärjestäjän tulee etsiä korvaava vähintään samantasoinen sopimuksen majoituskohde. Matkanjärjestäjälle tulee antaa mahdollisuus korjata tilanne.  Matkustajan tulee aina ensisijaisesti olla yhteydessä matkanjärjestäjään ja selvittää matkanjärjestäjän kanssa, mikä ratkaisu kussakin tilanteessa on se oikea – hotellin vaihto, kohteen vaihto tai onko kenties kuluttomaan peruuttamiseen perusteita. Yleismaallista vastausta kysymykseen ei ole, tilanteita tarkastellaan aina tapauskohtaisesti.

Voiko matkailija riitauttaa asian matkanjärjestäjän kanssa, jos haluaa peruuttaa matkan ja saada rahansa takaisin, mutta matkanjärjestäjä ei tähän suostu?

– Matkustaja voi ottaa yhteyttä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan, jos ei pääse sovintoon matkanjärjestäjän kanssa asiasta. Sovintoon kannattaa kuitenkin aina ensisijaisesti pyrkiä, tämä on kaikkien osapuolien etu. Lisää tietoa matkustajan oikeuksista.

Millaiset oikeudet matkailijalla on tilanteessa, jossa ei ole vastuulista matkanjärjestäjää eli hän on osatanut omatoimisesti lennot ja majoituksen erikseen?

– Matkustajan oikeus peruuttaa hotellivaraus kuluitta riippuu hotellin varausehdoista. Matkustajan tulee itse olla suoraan yhteydessä hotelliin ja selvittää onko siellä luteita. Matkustaja on kylläkin tässä tilanteessa aika heikoilla, varsinkin kun hotelli sijaitsee ulkomailla. Jos matkusta yöpyy sitten hotellissa, jossa on luteita ja siitä aiheutuu hänelle taloudellista ja/tai henkilövahinkoa, matkustajan on käännyttävä ao. hotellin puoleen vahingonkorvausasiassa.

– Mitä tulee lentolippuun, matkustajan oikeus peruuttaa lento tai vaihtaa se toiseen, riippuu täysin lentolipputyypistä. Lentoyhtiön velvollisuus hinnanpalautukseen määräytyy lähtökohtaisesti lentolippuja koskevien sopimusehtojen perusteella. Vaikka matkustaja voisikin peruuttaa hotellivarauksen ilman kustannuksia, ei hän välttämättä voi peruuttaa lentoa menettämättä rahojaan. Matkakokonaisuuden ostaminen matkanjärjestäjän kautta on matkustajalle turvallisempi vaihtoehto.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Aake Kinnunen Lähteet: Autoliitto, Suomen matkailualan liitto (SMAL), kuluttajariitalautakuntakuluttajariitalautakunnan ratkaisuja, laki matkapalveluyhdistelmistä

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat