29.5.2021 Ajoneuvot Parivertailu: vanha Golf on ääritilanteessa uutta turvallisempi – mutta tilanne muuttuu jos ajonvakautuksen kytkee pois Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parivertailussa viidennen ja kahdeksannen sukupolven Golfien välillä moni asia yllätti testiin osallistuneet tyystin. Ehkä suurin yllätys koettiin väistökokeessa, jossa vertailtiin autojen ääritilannekäytöstä. Moottorin parivertailu kahden Volkswagen Golfin välillä julkaistiin keskiviikkona 26.5 – kerroimme jo aiemmin tuloksista sen verran, että vanha oli useimmissa tilanteissa uutta mukavampi ajaa. Ennen sitä vertailimme myös autojen varusteita ja totesimme kehityksen tällä saralla olleen hurjaa.Autojen testiohjelmaan kuului myös väistökoe, jossa testataan auton ääritilannekäyttäytymistä. Suljetulla lentokentän kiitoradalla tehtävässä kokeessa vaihdetaan äkisti kaistaa puolelta toisella keiloista rakennetussa ’’kujassa’’. Koe suoritetaan niin nopeilla kuin rauhallisillakin ohjausliikkeillä – sekä täyteen kuormatulla autolla että kahden hengen kuormalla. Ennen koetta oli lähes oletus, että uusi Golf pärjäisi siinä paremmin, sillä ajonvakautusjärjestelmät ovat kehittyneet vuosien varrella huomattavasti sivistyneemmiksi ja tarkemmiksi. Siksi olikin yllätys, kun käytetty Golfimme suoritti keilaradan kuormattuna 96 km/h -nopeudella: 4 km/h nopeammin kuin uusi Golf. Ilman kuormaa tulokset tulokset olivat samansuuntaiset, mutta ero venyi jo varsin suureksi. Vanha vei tämän osan kokeesta luvuin 104 km/h vastaan 96 km/h.Testaajat kertoivat, että autoissa tuntee selvästi, että uusi auto on rakennettu toimimaan ääritilanteessa ajonvakautusjärjestelmän varassa. Vanhassa puolestaan turvallisuus on rakennettu alustan toiminnan varaan ja ajonvakautusjärjestelmä toimii sitä tukevana järjestelmänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjonvakautusta tarvitaanBonuksena päätimme testata vanhan Golfin käyttäytymistä ilman ajonvakautusta, uudesta toimintoa ei voi enää edes kytkeä pois päältä. Tuloksena oli ilman kuormaa 92 km/h -rajanopeus, mutta tämä luku ei kerro kaikkea. Kun ajonvakautuksen kanssa ajolinja leveni keilojen päälle hallitusti, niin ilman ajonvakautusta peräluisto laajeni rajusti – ilman kuljettajan riittävän rajua vastaohjausta ja kiihdytystä auton karkaisi varmasti vastaantulijan kaistalle, tai jopa sen yli. Ajonvakautus kannattaa siis tosiaan pitää päällä.Lisäksi testipaikalla muisteltiin vanhoja: testaajat olivat varmoja, ettei viidennen sukupolven Golf Variant tuntunut väistökokeessa niin hyvältä uutena, kuin se nyt tuntui. Tämä tuskin kuitenkaan on auton kulumisen ansiota, vaan pisteet satavat tässä rengaskehityksen piikkiin, vaikka autoon hankkimamme renkaat eivät ole sieltä hinnaston kalliimmasta päästä.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheestaParivertailu: vanha Golf on yllättävän mukava ajettava uuteen verrattuna Parivertailu: nykyajan Golfissa on kymmeniä varusteita enemmän kuin vanhassa, mutta ovatko ne kaikki tarpeellisia? Käyttötesti käytetyllä: miten valmistelimme Golfia parivertailuun uutta vastaan? Vanha Volkswagen Golf haastaa uuden parivertailussa – oliko ennen kaikki paremmin? Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle