29.5.2021 Ajoneuvot Parivertailu: vanha Golf on ääritilanteessa uutta turvallisempi – mutta tilanne muuttuu jos ajonvakautuksen kytkee pois Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parivertailussa viidennen ja kahdeksannen sukupolven Golfien välillä moni asia yllätti testiin osallistuneet tyystin. Ehkä suurin yllätys koettiin väistökokeessa, jossa vertailtiin autojen ääritilannekäytöstä. Moottorin parivertailu kahden Volkswagen Golfin välillä julkaistiin keskiviikkona 26.5 – kerroimme jo aiemmin tuloksista sen verran, että vanha oli useimmissa tilanteissa uutta mukavampi ajaa. Ennen sitä vertailimme myös autojen varusteita ja totesimme kehityksen tällä saralla olleen hurjaa.Autojen testiohjelmaan kuului myös väistökoe, jossa testataan auton ääritilannekäyttäytymistä. Suljetulla lentokentän kiitoradalla tehtävässä kokeessa vaihdetaan äkisti kaistaa puolelta toisella keiloista rakennetussa ’’kujassa’’. Koe suoritetaan niin nopeilla kuin rauhallisillakin ohjausliikkeillä – sekä täyteen kuormatulla autolla että kahden hengen kuormalla. Ennen koetta oli lähes oletus, että uusi Golf pärjäisi siinä paremmin, sillä ajonvakautusjärjestelmät ovat kehittyneet vuosien varrella huomattavasti sivistyneemmiksi ja tarkemmiksi. Siksi olikin yllätys, kun käytetty Golfimme suoritti keilaradan kuormattuna 96 km/h -nopeudella: 4 km/h nopeammin kuin uusi Golf. Ilman kuormaa tulokset tulokset olivat samansuuntaiset, mutta ero venyi jo varsin suureksi. Vanha vei tämän osan kokeesta luvuin 104 km/h vastaan 96 km/h.Testaajat kertoivat, että autoissa tuntee selvästi, että uusi auto on rakennettu toimimaan ääritilanteessa ajonvakautusjärjestelmän varassa. Vanhassa puolestaan turvallisuus on rakennettu alustan toiminnan varaan ja ajonvakautusjärjestelmä toimii sitä tukevana järjestelmänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjonvakautusta tarvitaanBonuksena päätimme testata vanhan Golfin käyttäytymistä ilman ajonvakautusta, uudesta toimintoa ei voi enää edes kytkeä pois päältä. Tuloksena oli ilman kuormaa 92 km/h -rajanopeus, mutta tämä luku ei kerro kaikkea. Kun ajonvakautuksen kanssa ajolinja leveni keilojen päälle hallitusti, niin ilman ajonvakautusta peräluisto laajeni rajusti – ilman kuljettajan riittävän rajua vastaohjausta ja kiihdytystä auton karkaisi varmasti vastaantulijan kaistalle, tai jopa sen yli. Ajonvakautus kannattaa siis tosiaan pitää päällä.Lisäksi testipaikalla muisteltiin vanhoja: testaajat olivat varmoja, ettei viidennen sukupolven Golf Variant tuntunut väistökokeessa niin hyvältä uutena, kuin se nyt tuntui. Tämä tuskin kuitenkaan on auton kulumisen ansiota, vaan pisteet satavat tässä rengaskehityksen piikkiin, vaikka autoon hankkimamme renkaat eivät ole sieltä hinnaston kalliimmasta päästä.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheestaParivertailu: vanha Golf on yllättävän mukava ajettava uuteen verrattuna Parivertailu: nykyajan Golfissa on kymmeniä varusteita enemmän kuin vanhassa, mutta ovatko ne kaikki tarpeellisia? Käyttötesti käytetyllä: miten valmistelimme Golfia parivertailuun uutta vastaan? Vanha Volkswagen Golf haastaa uuden parivertailussa – oliko ennen kaikki paremmin? Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?