Ajoneuvot Käytetyt autot Käyttötesti käytetyllä Parivertailu Volkswagen Golf 25.5.2021
Parivertailu: vanha Golf on yllättävän mukava ajettava uuteen verrattuna
Uuden auton voisi olettaa automaattisesti olevan aina vanhaa parempi – miksi autoa nyt huonompaan suuntaan muutettaisiin? Autoissa joudutaan kuitenkin tekemään poikkeuksetta kompromisseja, jotka saattavat johtaa yllättäviin tuloksiin.
Muutama viikko takaperin Moottorilla oli käynnissä parivertailu Käyttötesti käytetyllä -juttusarjan tähden: viidennen sukupolven Volkswagen Golfin (vm. 2009) ja sen tämän päivän vastineen, kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golfin (vm. 2020) välillä. Kerroimme jo aiemmin muun muassa tarkemmin varusteiden määrän hurjasta kehityksestä, jossa uusi luonnollisesti vei vanhaa kuin pässiä narussa.
Laajassa vertailussa, joka julkaistaan keskiviikkona 26.5. ilmestyvässä Moottorin numerossa 6/2021, varusteet ovat kuitenkin vain yksi osa-alue – ja monessa muussa vanha jättikin uuden Golfin varjoonsa.
Mukavuus muuttunut
Yksi autojen olennaisimmista asioista on ajomukavuus. Viimeisen vuosikymmenen aikana autojen alustat ovat hieman jämäköityneet, ohjaukset ovat voimakkaammin tehostettuja ja autot ovat muutenkin kevyempiä käsitellä. Vertailuautoissa huomaa myös voimalinjojen muuttuneen hienostuneempaan suuntaan. Kaikkiaan uusi Golf tuntuu vaivattomammalta kokonaisuudelta – autoa voi käyttää alusta loppuun sormenpäillä.
Kokonaisuudessaan viitoskorinen Golf on kuitenkin tämän päivän vastinettaan mukavampi. Sen alusta suodattaa epätasaisuuksia paremmin niin kaupungissa kuin maantiellä – eli hidastetöyssyjen lisäksi suuremmatkin kuopat ylittyvät miellyttävämmin. Vanha on myös maantiellä suuntavakaampi ja sen ohjaustuntuma on selkeämpi.
Soratiellä autojen välille syntyy suurin ero – uudessa Golfissa tuntuma tiehen on huomattavasti etäisempi ja kaarteissa auto tuntuu leijuvalta. Uudessa autossa ajonvakautus toimii vanhaa paremmin, mutta vanhan paremman mekaanisen pidon ansiosta auton ei tarvitse puuttua kuljettajan tekemisiin niin usein kuin uudessa.
Mainittakoon kuitenkin, että kuormattuna kasikoppa kulkee vanhaa nätimmin jämäkämmän jousituksen ansiosta. Tämä kertoo myös osaltaan siitä miten tasaisia suorituksia autot esittivät koko testin ajan – molemmissa autoissa on omat hyvät puolensa. Tarkemmin vertailusta ja testituloksista voi lukea Moottorista 6/2021.