22.3.2018 Liikenne Peräkärryn kuormaus: Likainen, kulunut tai liian heikko sidontaliina on iso riski Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sidontaliinan tulisi varmistaa kuorman turvallisuus. Todellisuudessa kuorman sidonta on monen satunnaisen kuljetuksen heikoin lenkki. Sidontaliinalta vaaditaan paljon. Sen on oltava kaikkine osineen riittävän vahva suhteessa sidottavaan kuormaan, sen on oltava puhdas ja ehjä, ja sidottaessa siihen ei saa jäädä kierteitä.Jyväskylän ammattikorkeakoulun logistiikkayksikkö testasi tavallisia kaupoissa myytäviä kuormaliinoja ja tulokset olivat selkeitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEhjä kesti 1000 kg, kulunut katkesi alle 500 kg voimallaHydraulisella testilaitteella tehdyssä testissä uusi sidontaliina meni rikki noin 1000 kg voimalla. Tällöin petti liinan rataslukko eli ns. räikkä. Sidontaliina siis piti lupauksensa, sillä pakkauksen mukaan sille luvattiin lujuutta 700 kg asti.Kuvassa lehtori Juha Pesonen Jyväskylän ammattikorkeakoulun teknologiayksiköstä.Seuraavaksi testiin joutui samanlainen, mutta hankaukseen joutunut, kulunut sidontaliina. Se napsahti poikki jo alle 500 kg voimalla. Liina katkesi nimenomaan kuluman kohdalta.Kulunut kuormaliina pettää.Jos uusi liina menee poikki, on tietenkin suuri kiusaus sitoa katkenneen liinan päät yhteen ja jatkaa sen käyttöä. Näin ei missään tapauksessa kannata tehdä.– Solmittu 700 kg sidontaliina katkesi testissämme jo alle 400 kg voimalla nimenomaan solmun kohdalta, kertoo lehtori Juha Pesonen Jyväskylän ammattikorkeakoulun teknologiayksiköstä.Puhtaus on valttiaMyös lika vaarantaa kuormaliinan kestävyyden. Käyttämättömät kuormaliinat lojuvat joskus tallin nurkassa unohdettuina. Siellä ne keräävät itseensä pölyä ja likaa, joskus jopa öljyä tai peräti hitsauskipinöitä.Lika heikentää kuormaliinaa petollisesti.– Likainen sidontaliina pettää, koska se menettää joustavuutensa. Suolan, hiekan, öljyn tai muun kemikaalin tahrima sidontaliina pitäisi ehdottomasti hylätä ja hankkia uusi, Pesonen sanoo.Kuvassa projekti-insinööri Antti Vanhala Jyväskylän ammattikorkeakoulun logistiikkayksiköstä.Köysi ei sovi kuorman sidontaanSidontaliinan puuttuessa on houkutus sitoa kuorma kiinni köydellä. Testien perusteella köysi ei kuitenkaan ole vaihtoehto oikealle sidontaliinalle.– Köyttä ei saa kiristettyä riittävän tiukalle ja se venyy liikaa, siksi köysi ei ole sidontaväline, Pesonen toteaa.Väitteelle haettiin näyttöä samalla hydraulisella mittauslaitteella, millä aiemmin testattiin kuormaliinan lujuutta. Tulokset olivat karuja.Köysi ei ole kuormansidontaväline.Tuoteseloste lupaa köydelle 1900 kg vetolujuuden. Testissä köysi rapsahtaa poikki jo 1000 kg voimalla. Huomionarvoista testeissä oli myös solmujen laatu. Vetosolmu ei kestänyt lainkaan, umpisolmu köyden molemmissa päissä kesti tuohon mainittuun 1000 kg asti, mutta sitten köysi napsahti poikki nimenomaan solmun kohdalta.Huolestuttavaa on myös venyminen. Testissä köysi venyi yli kaksinkertaisesti verrattuna kuormaliinaan, joten jo pelkkä venyminen voi johtaa sidotun kuorman hajoamiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäin sidot oikeinSidontaliinan lujuuden pitäisi olla kaksi kertaa niin suuri kuin sidottavan kuorman massa. Oleellista on, että sidontaliinan heikoimman osan lujuus ratkaisee koko liinan kestävyyden. Kaikista liinan osista pitää löytyä lujuusmerkintä ja ne on syytä tarkistaa ennen liinan hankintaa. Sidontaliinassa pitää olla rataslukko eli ns. räikkä – jousilukolliset liinat eivät sovi peräkärryjen kuormaliinoiksi.– Kun kuorma on lastattu peräkärryyn, se pitäisi tukea etureunastaan. Sen jälkeen se sidotaan yli kahdella sidontaliinalla, joiden molempien tulee olla lujuudeltaan kaksi kertaa kuorman painon verran, Pesonen neuvoo.– Jos kuormaa ei kyetä tukemaan etureunastaan, se voidaan sitoa ylisidonnan lisäksi kulmistaan ns. valjassidonnalla kahdella lisäliinalla.Oheisilla videoilla esitellään sidontaliinojen käyttö. Sidottaessa on lisäksi pidettävä huoli siitä, että liinoihin ei tule kierteitä. Lopuksi liinat kiristetään. Kuljetuksen aikanakin sidonnan kireys kannattaa tarkistaa kesken matkan. Älä käytä kelvotonta kuormaliinaa! Sidontaliina kannattaa tarkistaa aina ennen käyttöä. Vahingoittunutta tai alimitoitettua sidontaliinaa ei pidä käyttää. Hylkää sidontaliina, jos: Se on likainen: suolainen, öljyinen, hiekkainen Siinä on solmu Siinä on hankausvaurio Siinä on kemikaalivaurio Siinä on lämpö-, kipinä tai hitsausvaurio Ompeleet ovat revenneet Kudelangat ovat poikki tai niissä on viilto Liinan etiketti ei ole luettavissa Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Eila Parviainen ja Pekka Seppänen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa