5.4.2024 Autoilu Pienemmillä teillä sallitut ajonopeudet ylittyvät herkästi Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenne- ja viestintävirasto Traficom: ylinopeudet alemmilla nopeusrajoituksilla yleisempiä kuin korkeammilla nopeusrajoituksilla. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuore tutkimus seutu- ja yhdysteiden ajonopeuksista paljastaa, että keskinopeudet ylittävät usein voimassa olevat nopeusrajoitukset.Erityisesti seututeillä ajetaan usein ylinopeutta, kun taas yhdysteiden nopeudet vaihtelevat tien ominaisuuksien mukaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 2 000 mittauspistettäTraficomin tuore tutkimus, jossa hyödynnettiin vuosien 2021–2023 aikana kerättyä nopeustietoaineistoa yli 2 000 mittauspisteestä osoittaa, että seutu- ja yhdysteillä ajetaan usein ylinopeutta.Seututeillä (tienumerot 100–999) keskinopeudet ylittivät voimassa olevat nopeusrajoitukset 40–80 km/h nopeusrajoitusten teillä – vain satasen rajoituksella keskinopeus oli nopeusrajoitusta alempi. Ylinopeudet olivat alemmilla nopeusrajoituksilla yleisempiä kuin korkeammilla nopeusrajoituksilla. Yhdysteillä (tienumerot 1000–19999), keskinopeudet olivat matalampia ja niissä oli enemmän vaihtelua, mikä heijastaa näiden teiden erilaisia olosuhteita, kuten kapeampaa ajorataa ja päällysteen kuntoa.Mutkaisuus alentaa nopeuksiaEniten ajonopeuteen vaikutti se, oliko kyseessä soratie vai päällystetty tie. 80 km/h nopeusrajoituksen sorateillä keskinopeus oli 61 km/h, päällystetyillä teillä 77 km/h.– On oikein hyvä, että kuljettajat alentavat ajonopeutta siellä, missä tie on kapea ja mutkainen ja päällyste huonossa kunnossa. Ikävä kyllä keskinopeudet näyttävät nousevan nopeusrajoitusta korkeammiksi aina, kun tien geometria ja kunto sen mahdollistaa, Traficomin johtava asiantuntija Riikka Rajamäki toteaa.Pääteiden nopeustietoja on julkaistu säännöllisesti, mutta seutu- ja yhdysteiden osalta vastaavanlaista aineistoa on ollut saatavilla vähemmän. Yleisrajoitusteiden ajonopeudet -tutkimus tuo arvokasta tietoa näiden teiden ajonopeuksista, mikä auttaa kehittämään liikenneturvallisuutta.– Liikennelaskentojen nopeusaineisto osoittautui hyvin käyttökelpoiseksi. Sen perusteella olisi jatkossa mahdollista julkaista säännöllisesti tilastoja seutu- ja yhdysteiden ajonopeuksien kehityksestä, Sitowise Oy:n projektipäällikkö Kati Kiiskilä taustoittaa. Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla 30.8.2024 Autoilu Autoliitto vaatii: pihien työsuhdeautojen veroetuutta tulisi jatkaa 24.8.2024 Autoilu Sähköautojen latauslaitteiden myynti piristyi loppukeväästä – mutta jäi vuoden takaisesta 23.8.2024 Yleinen Nopeusrajoituksia ei alenneta! – Väylävirasto ei anna uutta nopeusrajoitusohjetta 22.8.2024 Autoilu Ilmastopaneeli: Jakeluvelvoitteen kasvattaminen ja sähköistymisen vauhdittaminen puolittavat liikenteen päästöt 20.8.2024 Autoilu Hallitus kurittaisi sähköautoilijoita – VATT kriittisenä aikeista korottaa veroja 20.8.2024 Autoilu Sillat sairastavat – Suomessa on 862 huonokuntoista maantiesiltaa 19.8.2024 Liikenne Hallitus on sitoutunut purkamaan yrityksiä ja kansalaisia haittaavia normeja – Skal antoi oman ehdotuksensa Kommentit (1) Eikös mitenkään voisi muuttaa pienempien teiden nopeusrajoituksia siten, että ne eivät olisi liian matalia pienten teiden hyvillä osuuksilla? Kokemukseni mukaan useilla vähäliikenteisillä asfaltoiduilla seutu- ja yhdysteillä on monin paikon rajoitus 60 km/h, vaikka sopiva rajoitus olisi 80km/h. Vastaavasti monin paikoin hyvinkin suorilla erämaaosuuksilal on rajoitus 80 km/h, ku sopiva rajoitus olisi 100 km/h. Totta kai ihmiset ajavat yli rajoituksen, jos rajoitus koetaan liian kireäksi suhteessa tiehen. Sama ongelma on valta- ja kantateilläkin monin paikoin. Kommentointi on suljettu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja