5.4.2024 Autoilu Pienemmillä teillä sallitut ajonopeudet ylittyvät herkästi Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenne- ja viestintävirasto Traficom: ylinopeudet alemmilla nopeusrajoituksilla yleisempiä kuin korkeammilla nopeusrajoituksilla. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuore tutkimus seutu- ja yhdysteiden ajonopeuksista paljastaa, että keskinopeudet ylittävät usein voimassa olevat nopeusrajoitukset. Erityisesti seututeillä ajetaan usein ylinopeutta, kun taas yhdysteiden nopeudet vaihtelevat tien ominaisuuksien mukaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli 2 000 mittauspistettä Traficomin tuore tutkimus, jossa hyödynnettiin vuosien 2021–2023 aikana kerättyä nopeustietoaineistoa yli 2 000 mittauspisteestä osoittaa, että seutu- ja yhdysteillä ajetaan usein ylinopeutta. Seututeillä (tienumerot 100–999) keskinopeudet ylittivät voimassa olevat nopeusrajoitukset 40–80 km/h nopeusrajoitusten teillä – vain satasen rajoituksella keskinopeus oli nopeusrajoitusta alempi. Ylinopeudet olivat alemmilla nopeusrajoituksilla yleisempiä kuin korkeammilla nopeusrajoituksilla. Yhdysteillä (tienumerot 1000–19999), keskinopeudet olivat matalampia ja niissä oli enemmän vaihtelua, mikä heijastaa näiden teiden erilaisia olosuhteita, kuten kapeampaa ajorataa ja päällysteen kuntoa. Mutkaisuus alentaa nopeuksia Eniten ajonopeuteen vaikutti se, oliko kyseessä soratie vai päällystetty tie. 80 km/h nopeusrajoituksen sorateillä keskinopeus oli 61 km/h, päällystetyillä teillä 77 km/h. – On oikein hyvä, että kuljettajat alentavat ajonopeutta siellä, missä tie on kapea ja mutkainen ja päällyste huonossa kunnossa. Ikävä kyllä keskinopeudet näyttävät nousevan nopeusrajoitusta korkeammiksi aina, kun tien geometria ja kunto sen mahdollistaa, Traficomin johtava asiantuntija Riikka Rajamäki toteaa. Pääteiden nopeustietoja on julkaistu säännöllisesti, mutta seutu- ja yhdysteiden osalta vastaavanlaista aineistoa on ollut saatavilla vähemmän. Yleisrajoitusteiden ajonopeudet -tutkimus tuo arvokasta tietoa näiden teiden ajonopeuksista, mikä auttaa kehittämään liikenneturvallisuutta. – Liikennelaskentojen nopeusaineisto osoittautui hyvin käyttökelpoiseksi. Sen perusteella olisi jatkossa mahdollista julkaista säännöllisesti tilastoja seutu- ja yhdysteiden ajonopeuksien kehityksestä, Sitowise Oy:n projektipäällikkö Kati Kiiskilä taustoittaa. Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 13.4.2024 Autoilu Autoilun verotuksen rasitustaso ei ole itseisarvo, muistuttaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 5.4.2024 Autoilu VTT: näistä kahdesta sähköautoilun tuesta ei tulisi luopua! 4.4.2024 Autoilu Jos tuulilasi säröytyy, niin se tietää jopa yli tuhannen euron vaihtokuluja 3.4.2024 Autoilu Kesänopeudet käyttöön 3.4. alkaen – paikallisten olosuhteiden mukaisesti 31.3.2024 Yleinen Kännyä räplätään ratissa pelottavan usein 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” Kommentit (1) Eikös mitenkään voisi muuttaa pienempien teiden nopeusrajoituksia siten, että ne eivät olisi liian matalia pienten teiden hyvillä osuuksilla? Kokemukseni mukaan useilla vähäliikenteisillä asfaltoiduilla seutu- ja yhdysteillä on monin paikon rajoitus 60 km/h, vaikka sopiva rajoitus olisi 80km/h. Vastaavasti monin paikoin hyvinkin suorilla erämaaosuuksilal on rajoitus 80 km/h, ku sopiva rajoitus olisi 100 km/h. Totta kai ihmiset ajavat yli rajoituksen, jos rajoitus koetaan liian kireäksi suhteessa tiehen. Sama ongelma on valta- ja kantateilläkin monin paikoin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt