5.4.2024 Autoilu Pienemmillä teillä sallitut ajonopeudet ylittyvät herkästi Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenne- ja viestintävirasto Traficom: ylinopeudet alemmilla nopeusrajoituksilla yleisempiä kuin korkeammilla nopeusrajoituksilla. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuore tutkimus seutu- ja yhdysteiden ajonopeuksista paljastaa, että keskinopeudet ylittävät usein voimassa olevat nopeusrajoitukset.Erityisesti seututeillä ajetaan usein ylinopeutta, kun taas yhdysteiden nopeudet vaihtelevat tien ominaisuuksien mukaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 2 000 mittauspistettäTraficomin tuore tutkimus, jossa hyödynnettiin vuosien 2021–2023 aikana kerättyä nopeustietoaineistoa yli 2 000 mittauspisteestä osoittaa, että seutu- ja yhdysteillä ajetaan usein ylinopeutta.Seututeillä (tienumerot 100–999) keskinopeudet ylittivät voimassa olevat nopeusrajoitukset 40–80 km/h nopeusrajoitusten teillä – vain satasen rajoituksella keskinopeus oli nopeusrajoitusta alempi. Ylinopeudet olivat alemmilla nopeusrajoituksilla yleisempiä kuin korkeammilla nopeusrajoituksilla. Yhdysteillä (tienumerot 1000–19999), keskinopeudet olivat matalampia ja niissä oli enemmän vaihtelua, mikä heijastaa näiden teiden erilaisia olosuhteita, kuten kapeampaa ajorataa ja päällysteen kuntoa.Mutkaisuus alentaa nopeuksiaEniten ajonopeuteen vaikutti se, oliko kyseessä soratie vai päällystetty tie. 80 km/h nopeusrajoituksen sorateillä keskinopeus oli 61 km/h, päällystetyillä teillä 77 km/h.– On oikein hyvä, että kuljettajat alentavat ajonopeutta siellä, missä tie on kapea ja mutkainen ja päällyste huonossa kunnossa. Ikävä kyllä keskinopeudet näyttävät nousevan nopeusrajoitusta korkeammiksi aina, kun tien geometria ja kunto sen mahdollistaa, Traficomin johtava asiantuntija Riikka Rajamäki toteaa.Pääteiden nopeustietoja on julkaistu säännöllisesti, mutta seutu- ja yhdysteiden osalta vastaavanlaista aineistoa on ollut saatavilla vähemmän. Yleisrajoitusteiden ajonopeudet -tutkimus tuo arvokasta tietoa näiden teiden ajonopeuksista, mikä auttaa kehittämään liikenneturvallisuutta.– Liikennelaskentojen nopeusaineisto osoittautui hyvin käyttökelpoiseksi. Sen perusteella olisi jatkossa mahdollista julkaista säännöllisesti tilastoja seutu- ja yhdysteiden ajonopeuksien kehityksestä, Sitowise Oy:n projektipäällikkö Kati Kiiskilä taustoittaa. Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Autoilu Lasit särkyvät ja autot hyytyvät – nämä ovat kesäliikenteen kolmen kärki 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Autoilu SKAL: Kuljetusalalla tarvitaan kesätyöntekijöitä 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Autoilu Volvo XC60 on nyt merkin kaikkien aikojen myydyin malli – ohitti legendaarisen 240:n 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema Kommentit (1) Eikös mitenkään voisi muuttaa pienempien teiden nopeusrajoituksia siten, että ne eivät olisi liian matalia pienten teiden hyvillä osuuksilla? Kokemukseni mukaan useilla vähäliikenteisillä asfaltoiduilla seutu- ja yhdysteillä on monin paikon rajoitus 60 km/h, vaikka sopiva rajoitus olisi 80km/h. Vastaavasti monin paikoin hyvinkin suorilla erämaaosuuksilal on rajoitus 80 km/h, ku sopiva rajoitus olisi 100 km/h. Totta kai ihmiset ajavat yli rajoituksen, jos rajoitus koetaan liian kireäksi suhteessa tiehen. Sama ongelma on valta- ja kantateilläkin monin paikoin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”