20.9.2022 Ajoneuvot Pinnoitus pienentää kuorma-auton renkaiden hiilijalanjälkeä jopa nelinkertaisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ero uuden ja pinnoitetun kuorma-autonrenkaan valmistuksessa syntyvissä hiilidioksidipäästöissä on valtava, jopa nelinkertainen. Pinnoitetut vai uudet renkaat kuorma-autossa? Ero ainakin niiden valmistuksesta syntyvän hiilijalanjäljen näkökulmasta on merkittävä.Autonrenkaita kuluttajille ja yrityksille toimittavan Vianorin tilaaman ja NordicOffsetin toteuttaman tutkimuksen mukaan uuden kuorma-autonrenkaan valmistuksesta aiheutuvat päästöt ovat lähes nelinkertaiset verrattuna pinnoitetun renkaan valmistamiseen. Suurin ero uusien ja pinnoitettujen renkaiden päästöissä syntyy raaka-aineista.– Suurin ero päästöissä syntyy luonnollisesti raaka-aineista, sillä niitä tarvitaan pinnoittamiseen huomattavasti vähemmän kuin uuden renkaan tekemiseen. Myös valmistuksella ja logistiikalla on keskeinen rooli päästöjen syntymisessä. Pinnoitustyö tehdään kotimaassa ja kuljetusmatkat ovat siksi lyhyitä, autohuolto- ja rengasketju Vianorin tekninen tuotepäällikkö Janne Ruhanen kertoo.Lisäksi laadukkaat pinnoitteet tarjoavat aivan samat premium-ominaisuudet kuin uudet renkaat, ja ovat ekologisuuden lisäksi erittäin kustannustehokkaita. Pinnoituksen vahvuutena on myös toimitusvarmuus, joka perustuu kotimaiseen tuotantotyöhön.Uudelleenpinnoitetut kuorma-autonrenkaat ovat myös hyvin suosittuja Pohjoismaissa – ne paitsi säästävät rahaa ja tarjoavat samat ominaisuudet kuin uudet renkaat, ovat myös ympäristöystävällisiä.Vianorilla on Pohjoismaissa viisi pinnoittamoa: kaksi Suomessa, kaksi Norjassa ja yksi Ruotsissa. Pinnoittamoihin investoidaan jatkuvasti ja hankitaan uusia laitteistoja, sillä pinnoittamisen tulevaisuuteen uskotaan myös vahvasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaskuri kaluston hiilijalanjäljen kartoittamiseenVianor on kehittänyt tutkimuksen perusteella myös laskurin, jolla voi konkreettisesti laskea, kuinka paljon pienempi kuorma-autokaluston hiilidioksidijalanjälki on, jos käytetään uudelleenpinnoitettuja renkaita uusien renkaiden sijasta.– Haluamme tarjota asiakkaillemme ratkaisuja, jotka tukevat heidän liiketoimintaansa ja ovat myös ympäristöystävällisiä. Asiakkaamme voivat hyödyntää laskuria kartoittaessaan omaa hiilijalanjälkeään, Ruhanen summaa.– Jos esimerkiksi yhden kuorma-auton vetorenkaiksi laittaa pinnoitetut renkaat uusien sijaan, hiilidioksidipäästöt ovat lähes 460 kiloa pienemmät. Tämä vastaa päästöjä, jotka syntyvät ajettaessa henkilöautolla lähes 2300 kilometrin matka, Ruhanen konkretisoi.Erilaisia pintoja tarjollaPinnoituksessa renkaan pintakuvio voidaan valita käyttötarpeen mukaan. Pinnoitetut renkaat testataan samoilla menetelmillä kuin uudetkin renkaat, mikä takaa korkean laadun ja erinomaisen kulumiskeston.– Vianorin pinnoittamissa renkaissa käytetään Noktop-pinnoitetta. Tämän hetken valikoimasta nostaisin esiin Noktop Hakkapeliitta E2 -talvipinnan, Noktop 75 -perävaunupinnan sekä uutuutena Noktop Hakka Trailer -perävaunupinnan, Ruhanen summaa.Pinnoitusmateriaaleilla on myös kolmen vuoden takuu. Tämän lisäksi renkaiden saatavuus on hyvällä tasolla. Varastotuotteet saa Vianorilta heti mukaan ja omien renkaiden pinnoitus onnistuu kahden viikon sisällä.Lähde: Vianor Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa