24.2.2024

Piraattisitikoita – Venäjällä käynnistetään Citroën C5 Aircrossin tuotanto, kiinalaisella tuella tietenkin

Citroën C5 Aircross 2022

Reutersin mukaan näitä piraattisitikoita tehdään Stellantiksen toissa vuonna hylkäämällä Kalugan tehtaalla läntisellä Venäjällä, Stellantiksen kiinalaiskumppani Dongfengin toimittamista osista.

Siinä ei ole mitään uutta, että länsimaalaiset autonvalmistajat vetäytyivät Venäjältä sen hyökättyä Ukrainaan kaksi vuotta sitten, niin myyntiedustuksen kuin tuotannon puolesta. Uutta ei ole siinäkään, että venäläiset yrittävät edelleen tehdä autoja, pakotteista huolimatta.

Sekin valitettavasti jo tiedetään, että Kiina panostaa nyt Venäjän automarkkinoihin sekä myynnillä että investoinneilla. Siitä on saatu jälleen yksi tökerö esimerkki.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Piraattisitikoita Kiinan tuella

Stellantis hylkäsi Citroën-tehtaansa Venäjän Kalugassa samaan aikaan kun kaikki länsimaiset autonvalmistajat kiirehtivät vetäytymään Venäjältä keväällä 2022. Tehdas, joka sijaitsee muuten melko lähellä sekä Ukrainan että Valko-Venäjän rajaa, ehti olla tyhjillään yli puolitoista vuotta.

Citroën C5 Aircross 2022

Mutta kuten saksalainen uutistoimisto Reuters ensimmäisenä uutisoi, tehtaalla on jo joulukuussa uudelleen käynnistynyt Citroën C5 Aircrossin tuotanto, kaikkea muuta kuin Stellantiksen siunauksella, vaikka Stellantis virallisesti omistaakin edelleen tehtaasta enemmistön. Loppuosan tehtaasta omistaa Mitsubishi.

Komponentteja autojen valmistukseen toimittaa Venäjälle kiinalainen Dongfeng. Dongfeng on merkittävä kiinalainen autonvalmistaja, jonka brändikaton alta löytyy muiden muassa Voyah, joka olisi tekemässä tuloaan myös Suomen markkinoille. Lisäksi Dongfeng tekee yhteistyötä useampien länsimerkkien, kuten Nissanin ja Renaultin, kanssa. Yhteisyritys Dongfeng Peugeot-Citroën on ollut pystyssä jo yli 30 vuotta, ja sen puitteissa Kiinassa valmistetaan ranskalaismerkkien eri malleja. Tätä kautta Dongfengillä on siis myös Citroën C5 Aircrossin tuotantovälineet hallussaan, ja se pystyy toimittamaan auton komponentteja Venäjälle kokoonpanoon.

Citroën C5 Aircross 2022

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Kiinasta toimitetaan komponentteja "venäläistä" autotuotantoa varten. Jo viime vuonna Moskvichin tuotanto käynnistettiin Venäjällä kiinalaistuella.

Tämä ei ole myöskään ensimmäinen kerta, kun länsimainen pakoterintama vuotaa nimenomaan Kiinan kautta. Kuten Moottorikin aiemmin uutisoi, Volvon tekniikkaa virtaa Venäjälle Kiinan kautta, ja muun muassa Ruotsin armeija on harkinnut laittavansa tästä syystä Volvon boikottiin.

Venäjän automarkkinat alkavat olla käytännössä riippuvaisia Kiinasta. Citroënin esimerkki osoittaa, etteivät Kiina ja Venäjä kaihda keinoja myöskään pakotteiden kiertämiseen. Jokainen suomalainenkin autoilija voi myös halutessaan itse vaikuttaa ostopäätöksellään siihen, millaiset resurssit Kiinan autoteollisuudella on tukea ja elvyttää Venäjän autoteollisuutta.

Lähteet: Reuters, Carscoops Kuvat: Citroën Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat