18.5.2022 Ajoneuvot Pakotteet: Venäjä palaa 80-luvulle – autoista poistuu ABS-jarrut ja ESP Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Venäjän talouspakotteet osuvat pahasti autoteollisuuteen. Ratkaisuna ongelmaan Venäjä päätti keventää autojen turvavaatimuksia. Venäjä on keventänyt alueellaan uusien ajoneuvojen valmistuksen turva- ja ympäristövaatimuksia. Venäjän hallitus vahvisti 12. toukokuuta annetulla asetuksella luettelon alennetuista standardeista, jotta maassa valmistetut uudet ajoneuvot voidaan sertifioida. Päätöksellään Venäjä pyrkii ratkomaan Ukrainan sodasta seuranneita talouspakotteita. Lännen asettamissa talouspakotteissa on rajoitettu monella tavalla kaupankäyntiä Venäjän kanssa, mikä vaikeuttaa venäläistä teollisuutta merkittävästi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Talouspakotteet pahentavat komponenttipulaa Venäjä on tottunut käyttämään monia länsimaisia komponentteja, joita ei enää saada pakotteiden myötä maahan. Samaan aikaan kiusaa koko globaalille teollisuudelle on tuonut jo sotaa edeltänyt komponenttipula, joka on vaivannut teollisuutta viimeisen parin vuoden ajan luoden lukuisia pullonkaulailmiöitä. Talouspakotteet ovat moninkertaistaneet teollisuuden kokemia pullonkaulailmiöitä Venäjällä. Suurimmat haasteet ovat länsimaisten elektroniikkakomponenttien ja yleisten varaosien kanssa. Uusien autojen valmistuminen on hidastunut Venäjällä, ja samaan aikaan varaosatoimitusten tulevaisuus herättää lisähuolia. Moottori on käsitellyt talouspakotteiden vaikutusta autoteollisuuteen aiemminkin. Radikaaleja ratkaisuja turvallisuuteen ja ympäristöön Hallituksen antamalla uudella asetuksella Venäjä pyrkii pitämään oman autoteollisuutensa pystyssä ja samalla kiertämään komponenttien puutteista johtuvia pullonkauloja. Lisäksi standardien alentamisella Venäjä luultavasti valmistautuu tulevaisuuden varaosapuutteiden aiheuttamiin ongelmiin. Uusien standardien myötä hallitus keventää roimasti autovalmistajille annettuja autojen turvavaatimuksia. Jatkossa Venäjällä valmistettuja autoja ei tarvitse varustaa ABS-antureilla, ESP-ajonvakautusjärjestelmä, turvatyynyillä tai edes turvavöiden esikiristimillä. Kaikki edellä mainitut turvavarusteet ovat olleet jo vuosikaudet pakollisia Euroopan Unionin alueella. Turvavarustelun lisäksi uudet standardit vaikuttavat myös autojen ympäristöystävällisyyteen. Jatkossa Venäjällä valmistetuissa autoissa Euro-päästörajoitukset höllenevät reilusti, sillä standardien mukaan autoille riittää Euro 0 -päästöluokka. Euro 0 -päästöluokka on ollut Euroopassa käytössä vuonna 1988, eli ympäristöstandardeissa otettiin lähes 35 vuoden mittainen taka-askel. Venäjän hallituksen antama asetus on voimassa määräaikaisena 1.2.2023 saakka, mutta Ukrainan sodan pitkittyessä ja sitä seuraavien pakotteiden pysyminen saattaa jatkaa asetuksen voimassaoloa. Lisäksi komponentti- ja sirupulat saattavat nekin houkutella pidentämään asetuksen määräaikaa. Moskvitsh Elite M-2137 Mosse palaa Venäjälle Turvallisuuteen ja päästöihin liittyvä takapakki ei ole ainoa asia, mikä muistuttaa venäläisiä autoilijoita 1980-luvusta. Aiemmin tällä viikolla Moskovan pormestarin Sergei Sobjanin mukaan Venäjällä palataan valmistamaan neuvostoaikaista Moskvitshia eli Suomessakin monen tuntemaa "Mossea". Moskvitshia ei ole valmistettu lainkaan vuoden 2002 jälkeen. Mossen paluu liittyy Renaultin päätökseen myydä Venäjän liiketoimintojaan, eli Moskvitshilla täytetään Renaultin jättämää aukkoa venäläisessä autoteollisuudessa. Renault ilmoitti hiljattain myyvänsä enemmistöosuutensa Ladaa valmistavasta Avtovazista sekä Moskovassa sijaitsevan tehtaansa. Avtovazin myydään valtiolliselle Nami-tutkimuslaitokselle ja autotehdas vuorostaan Moskovan kaupungille. Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoevolution ja Le Figaro Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku