18.5.2022 Ajoneuvot Pakotteet: Venäjä palaa 80-luvulle – autoista poistuu ABS-jarrut ja ESP Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Venäjän talouspakotteet osuvat pahasti autoteollisuuteen. Ratkaisuna ongelmaan Venäjä päätti keventää autojen turvavaatimuksia. Venäjä on keventänyt alueellaan uusien ajoneuvojen valmistuksen turva- ja ympäristövaatimuksia. Venäjän hallitus vahvisti 12. toukokuuta annetulla asetuksella luettelon alennetuista standardeista, jotta maassa valmistetut uudet ajoneuvot voidaan sertifioida.Päätöksellään Venäjä pyrkii ratkomaan Ukrainan sodasta seuranneita talouspakotteita. Lännen asettamissa talouspakotteissa on rajoitettu monella tavalla kaupankäyntiä Venäjän kanssa, mikä vaikeuttaa venäläistä teollisuutta merkittävästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTalouspakotteet pahentavat komponenttipulaaVenäjä on tottunut käyttämään monia länsimaisia komponentteja, joita ei enää saada pakotteiden myötä maahan. Samaan aikaan kiusaa koko globaalille teollisuudelle on tuonut jo sotaa edeltänyt komponenttipula, joka on vaivannut teollisuutta viimeisen parin vuoden ajan luoden lukuisia pullonkaulailmiöitä.Talouspakotteet ovat moninkertaistaneet teollisuuden kokemia pullonkaulailmiöitä Venäjällä. Suurimmat haasteet ovat länsimaisten elektroniikkakomponenttien ja yleisten varaosien kanssa. Uusien autojen valmistuminen on hidastunut Venäjällä, ja samaan aikaan varaosatoimitusten tulevaisuus herättää lisähuolia.Moottori on käsitellyt talouspakotteiden vaikutusta autoteollisuuteen aiemminkin.Radikaaleja ratkaisuja turvallisuuteen ja ympäristöönHallituksen antamalla uudella asetuksella Venäjä pyrkii pitämään oman autoteollisuutensa pystyssä ja samalla kiertämään komponenttien puutteista johtuvia pullonkauloja. Lisäksi standardien alentamisella Venäjä luultavasti valmistautuu tulevaisuuden varaosapuutteiden aiheuttamiin ongelmiin.Uusien standardien myötä hallitus keventää roimasti autovalmistajille annettuja autojen turvavaatimuksia. Jatkossa Venäjällä valmistettuja autoja ei tarvitse varustaa ABS-antureilla, ESP-ajonvakautusjärjestelmä, turvatyynyillä tai edes turvavöiden esikiristimillä. Kaikki edellä mainitut turvavarusteet ovat olleet jo vuosikaudet pakollisia Euroopan Unionin alueella.Turvavarustelun lisäksi uudet standardit vaikuttavat myös autojen ympäristöystävällisyyteen. Jatkossa Venäjällä valmistetuissa autoissa Euro-päästörajoitukset höllenevät reilusti, sillä standardien mukaan autoille riittää Euro 0 -päästöluokka. Euro 0 -päästöluokka on ollut Euroopassa käytössä vuonna 1988, eli ympäristöstandardeissa otettiin lähes 35 vuoden mittainen taka-askel.Venäjän hallituksen antama asetus on voimassa määräaikaisena 1.2.2023 saakka, mutta Ukrainan sodan pitkittyessä ja sitä seuraavien pakotteiden pysyminen saattaa jatkaa asetuksen voimassaoloa. Lisäksi komponentti- ja sirupulat saattavat nekin houkutella pidentämään asetuksen määräaikaa.Moskvitsh Elite M-2137Mosse palaa VenäjälleTurvallisuuteen ja päästöihin liittyvä takapakki ei ole ainoa asia, mikä muistuttaa venäläisiä autoilijoita 1980-luvusta. Aiemmin tällä viikolla Moskovan pormestarin Sergei Sobjanin mukaan Venäjällä palataan valmistamaan neuvostoaikaista Moskvitshia eli Suomessakin monen tuntemaa "Mossea". Moskvitshia ei ole valmistettu lainkaan vuoden 2002 jälkeen.Mossen paluu liittyy Renaultin päätökseen myydä Venäjän liiketoimintojaan, eli Moskvitshilla täytetään Renaultin jättämää aukkoa venäläisessä autoteollisuudessa. Renault ilmoitti hiljattain myyvänsä enemmistöosuutensa Ladaa valmistavasta Avtovazista sekä Moskovassa sijaitsevan tehtaansa. Avtovazin myydään valtiolliselle Nami-tutkimuslaitokselle ja autotehdas vuorostaan Moskovan kaupungille.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoevolution ja Le FigaroMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous