23.4.2021 Liikenne Poliisi: autoilijat sekoittavat sakon ja liikennevirhemaksun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poliisi antaa sakon tien päällä, jos autoilija jää kiinni ylinopeudesta. Tyypillisimmin poliisi määrää liikennevirhemaksun vähäisistä rikkomuksista, jotka todetaan liikennevalvonnassa. Sakko, liikennevirhemaksu, pysäköintivirhemaksu – mitä näitä nyt on. Termit voivat olla valtaosalle autoilijoista tuttuja, mutta niiden tarkempi merkitys ja käytännöt ovat kuitenkin monille vieraita ja seuraukset tuntemattomia.Onko tyypillistä, etteivät autoilijat tiedä mitä eroa on sakolla ja liikennevirhemaksulla?– On. Ihmiset eivät myöskään erota sakkoa ja pysäköintivirhemaksua toisistaan tai sakkoa ja yksityisoikeudellista valvontamaksua toisistaan. Itse asiassa puhekielessä on hyvin tyypillistä puhua kaikenlaisista varallisuuteen vaikuttavista ratkaisuista, olipa ne sitten rikosoikeudellisia, hallinto-oikeudellisia tai sopimusoikeudellisia, sakkoina, Poliisihallituksen poliisitarkastaja Konsta Arvelin vastaa.– Vaan eipä se lainsäädäntökään näiltä osin ole kovin koherentti, koska sakko-sanaa on käytetty määriteltäessä erilaisia seuraamuksia oikeudenalasta riippumatta. Tällaisiahan ovat esimerkiksi uhkasakko ja sopimussakko, Arvelin toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikennevirhemaksu 20–200 euroaUusi tieliikennelaki tuli voimaan viime vuoden kesäkuussa ja toi mukanaan liikennevirhemaksun, joka korvasi rikesakkojärjestelmän. Liikennevirhemaksu ei ole sakko, vaan ”hallinnollinen maksuseuraamus lainvastaisesta menettelystä.”Tyypillisimmin poliisi määrää liikennevirhemaksun vähäisistä rikkomuksista, jotka todetaan liikennevalvonnassa. Poliisi selvittää asian tien päällä ja antaa rikkomuksen tehneelle liikennevirhemaksupäätöksen. Liikennevirhemaksun olemuksesta kerrotaan lisää poliisin nettisivuilla.Liikennevirhemaksun määrä on kiinteä välillä 20–200 euroa.Liikennevirhemaksun suuruus on määritelty rikkomuskohtaisesti tieliikennelaissa ja sen suuruuteen vaikuttaa teon lisäksi se, kenelle liikennevirhemaksu määrätään. Jalankulkijalle ja polkupyöräilijälle määrättävä liikennevirhemaksu on summaltaan eri kuin esimerkiksi moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajalle määrättävä liikennevirhemaksu.Esimerkiksi jalankulkijan liikennesääntörikkomuksesta määrättävä liikennevirhemaksu on 20 euroa, mutta moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajan liikennesääntörikkomuksesta liikennevirhemaksu on 100 euroa. Jos rikkomuksia on useampia, korotetaan niistä ankarinta liikennevirhemaksua kertaluonteisesti 40 eurolla.Sakkoa ylinopeudestaPoliisi antaa sakon, jos autoilija jää kiinni ylinopeudesta. Sakkoa voi seurata myös, jos ajaa maksamattoman ajoneuvoveron vuoksi käyttökiellossa olevalla ajoneuvolla. Tämänkaltaiset tilanteet ovat tyypillisiä esimerkkejä, joista seuraa sakkomenettely. Liikennerikokset voivat luonteeltaan olla näitä selkeitä poliisin käsittelemiä sakkoasioita.Poliisi voi antaa sakon vain yksinkertaisissa ja selvissä asioissa. Asiaan ei saa liittyä vaikeita tai epäselviä oikeudellisia näyttö- tai tulkintakysymyksiä. Sakkomenettelyn tarkoitus on nopeuttaa ja helpottaa selkeiden asioiden käsittelyä. Osa poliisin antamista sakoista menee sakkovaatimuksina syyttäjän käsiteltäviksi ja osassa sakoista poliisin antama sakkomääräys on asian lopullinen, mutta valituskelpoinen ratkaisu.Huomautus suullisesti tai kirjallisestiKuinka usein ja missä tilanteissa, autoilijan tien päällä pysäyttävä poliisipartio päästää autoilijan jatkamaan matkaa huomautuksella eli ilman sakkoa?– Poliisin määräämät sakot, liikennevirhemaksut ja pysäköintivirhemaksut ovat jäävuoren huippu poliisin liikennevalvonnan suoritteista. Siitä huolimatta juuri määrätyistä rangaistuksista ja seuraamuksista nousee suurin meteli, Konsta Arvelin huomauttaa.Hän kertoo, ettei poliisin antamista huomautuksista ole olemassa tilastoitua lukumäärätietoa.– Tämä johtuu siitä, että huomautuksia annetaan sekä suullisesti että kirjallisesti. Niitä annetaan kuitenkin enemmän kuin sakkoja tai sanktioita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnko käytäntö yhteneväinen?Arvelin kertoo, että huomautuskäytännöstä on annettu poliiseille yhtenäinen valtakunnallinen suositus, jotta poliisipartiot toimivat esimerkiksi liikennevalvonnassa tien päällä samalla tavalla eri puolilla maata.– Huomautuksen käyttöä on ohjeistettu (Poliisihallituksen laatimassa) sakkokäsikirjassa ja siinä on korostettu sitä, että huomautusta voi käyttää vain silloin, kun liikennerikos on lajissaan vähäinen. Tämä tarkoittaa sitä, että huomautusta ei voida antaa vain siksi, että teko olisi yleisesti ottaen vähäinen, koska tällöinhän asia pitäisi käsitellä tuomioistuimen ulkopuolella sakkomenettelyssä, Arvelin selventää käytäntöä.Arvelinin mukaan on kuitenkin täysin mahdollista, että jopa vähäisissä rikoksissa on vielä sitä lajikohtaista vähäisyyttä, joka ilmenee tekijässä tai teossa taikka molemmissa.– Tällöin asiassa voidaan antaa huomautus. Nämä samat periaatteet koskevat liikennevirhemaksun ja pysäköintivirhemaksun määräämistä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?