30.1.2021 Liikenne Poliisipartiointi tien päällä on ollut laskussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikennevalvonnan tilastot paljastavat, että tien päällä suoritettuun poliisipartiointiin käytetty työaika on ollut viimeiset neljä vuotta vähenemään päin. Peltipoliisit puhuttavat herkästi autoilijoita, joista osa on sitä mieltä, että poliisin liikennevalvonnassa nojaudutaan jo liiaksikin automaattiseen nopeusvalvontaan poliisipartioiden tien päällä suorittaman havaintoihin ja ratsioihin perustuvan liikenne- ja ajotapavalvonnan kustannuksella. Kriitikot huomauttavat, että automaattinen nopeuskameravalvonta ei esimerkiksi auta löytämään ja poistamaan liikenteestä päihteiden vaikutuksena autoilevia tai muualla kuin peltipoliisin kohdilla kaahailevia.Liikennevalvonnan tilastot paljastavat, että tien päällä suoritettuun poliisipartiointiin käytetty työaika on ollut viimeiset vuodet vähenemään päin.Poliisihallitus seuraa liikennevalvontaa, joka on osa poliisin perustoimintaa. Liikennevalvonnan määriin eli siihen käytettäviin työtunteihin vaikuttaa myös poliisien määrä. Sisäministeriön poliisiosaston poliisitarkastaja Jari Pajunen tuo esiin, että poliisien lukumäärä väheni noin 7 %:lla eli noin 500 poliisilla vuodesta 2010 vuoteen 2017, mutta sittemmin poliisien määrä on muutaman vuoden ajan lisääntynyt.– On hyvä mieltää, että poliisien määrä on edelleen selvästi alhaisempi kuin vuonna 2010.Liikennevalvontaa suorittavat poliisilaitosten liikennevalvonnan partiot sekä myös pääosin hälytystehtäviä suorittavat poliisin partiot. Pajusen mukaan poliisien tekemällä nopeus- ja ajotapavalvonnalla on tärkeä rooli poliisin liikennevalvonnan kokonaisuudessa. Hän myös avaa, että poliisiresurssien kohdennukset eri valvonnan muotoihin, kuten ajotapavalvontaan tehdään erikseen Poliisihallituksessa ja poliisilaitoksissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoliisin liikennevalvonta vuosina 2010–2020Henkilötyövuosimäärä (ilman vesi- ja maastoliikenteen valvontaa)2010 592 2011 611 2012 573 2013 565 2014 597 2015 509 2016 535 2017 513 2018 499 2019 462 2020 472Lähde: PoliisihallitusAutomatiikka ei auta kaikkeenPajunen myöntää, ettei automatiikalla voida valvoa kaikkia liikenteen riskitekijöitä.– Mutta sillä pystytään valvomaan automatiikan mahdollistamia valvontakohteita 24/7 ja siten lisäämään valvonnan ajallista sekä paikallista ulottuvuutta. Tässä laajuudessa poliisipartiot eivät pysty valvontaa tekemään.– Automaattisella liikenteenvalvonnalla lisätään ja tuetaan poliisipartioiden suorittaman valvonnan toteuttamista.Automaattivalvonnalla pystytään Pajusen mukaan puuttumaan nopeusvalvonnan ohessa muihinkin rikkomuksiin kuten esimerkiksi turvavöiden käyttämättömyyteen, kun rajoituksen ylittävän ajonopeuden vuoksi ajoneuvosta on valokuva, josta kuljettaja on tunnistettavissa.Pajusen mukaan viimeisen kymmenen vuoden aikana automaattisen liikennevalvonnan työajan osuus poliisin liikennevalvonnasta ilman vesi- ja maastoliikenteen valvontaa on vaihdellut 8,7–14,4 prosentin välillä.Pajunen taustoittaa, että poliisin suorittaman liikennevalvonnan henkilötyövuosimäärien muutoksia tarkasteltaessa on huomioitava, että vuoden 2019 EU-puheenjohtajuuskausi vaikutti alentavasti liikennevalvonnan määrään.– On myös mahdollista, että vuoden 2020 tiedoista voi vielä puuttua osa loppuvuoden työajoista.Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Sisäministeriön poliisiosasto, Poliisihallitus Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?