30.1.2021

Poliisipartiointi tien päällä on ollut laskussa

Poliisi_Talvipyöräily_2019_AH

Liikennevalvonnan tilastot paljastavat, että tien päällä suoritettuun poliisipartiointiin käytetty työaika on ollut viimeiset neljä vuotta vähenemään päin.

Peltipoliisit puhuttavat herkästi autoilijoita, joista osa on sitä mieltä, että poliisin liikennevalvonnassa nojaudutaan jo liiaksikin automaattiseen nopeusvalvontaan poliisipartioiden tien päällä suorittaman havaintoihin ja ratsioihin perustuvan liikenne- ja ajotapavalvonnan kustannuksella. Kriitikot huomauttavat, että automaattinen nopeuskameravalvonta ei esimerkiksi auta löytämään ja poistamaan liikenteestä päihteiden vaikutuksena autoilevia tai muualla kuin peltipoliisin kohdilla kaahailevia.

Liikennevalvonnan tilastot paljastavat, että tien päällä suoritettuun poliisipartiointiin käytetty työaika on ollut viimeiset vuodet vähenemään päin.

Poliisihallitus seuraa liikennevalvontaa, joka on osa poliisin perustoimintaa. Liikennevalvonnan määriin eli siihen käytettäviin työtunteihin vaikuttaa myös poliisien määrä. Sisäministeriön poliisiosaston poliisitarkastaja Jari Pajunen tuo esiin, että poliisien lukumäärä väheni noin 7 %:lla eli noin 500 poliisilla vuodesta 2010 vuoteen 2017, mutta sittemmin poliisien määrä on muutaman vuoden ajan lisääntynyt.

– On hyvä mieltää, että poliisien määrä on edelleen selvästi alhaisempi kuin vuonna 2010.

Liikennevalvontaa suorittavat poliisilaitosten liikennevalvonnan partiot sekä myös pääosin hälytystehtäviä suorittavat poliisin partiot. Pajusen mukaan poliisien tekemällä nopeus- ja ajotapavalvonnalla on tärkeä rooli poliisin liikennevalvonnan kokonaisuudessa. Hän myös avaa, että poliisiresurssien kohdennukset eri valvonnan muotoihin, kuten ajotapavalvontaan tehdään erikseen Poliisihallituksessa ja poliisilaitoksissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Poliisin liikennevalvonta vuosina 2010–2020

Henkilötyövuosimäärä (ilman vesi- ja maastoliikenteen valvontaa)

  • 2010 592
  • 2011 611
  • 2012 573
  • 2013 565
  • 2014 597
  • 2015 509
  • 2016 535
  • 2017 513
  • 2018 499
  • 2019 462
  • 2020 472

Lähde: Poliisihallitus

Kameravalvonta_peltipoliisi

Automatiikka ei auta kaikkeen

Pajunen myöntää, ettei automatiikalla voida valvoa kaikkia liikenteen riskitekijöitä.

– Mutta sillä pystytään valvomaan automatiikan mahdollistamia valvontakohteita 24/7 ja siten lisäämään valvonnan ajallista sekä paikallista ulottuvuutta. Tässä laajuudessa poliisipartiot eivät pysty valvontaa tekemään.

– Automaattisella liikenteenvalvonnalla lisätään ja tuetaan poliisipartioiden suorittaman valvonnan toteuttamista.

Automaattivalvonnalla pystytään Pajusen mukaan puuttumaan nopeusvalvonnan ohessa muihinkin rikkomuksiin kuten esimerkiksi turvavöiden käyttämättömyyteen, kun rajoituksen ylittävän ajonopeuden vuoksi ajoneuvosta on valokuva, josta kuljettaja on tunnistettavissa.

Pajusen mukaan viimeisen kymmenen vuoden aikana automaattisen liikennevalvonnan työajan osuus poliisin liikennevalvonnasta ilman vesi- ja maastoliikenteen valvontaa on vaihdellut 8,7–14,4 prosentin välillä.

Pajunen taustoittaa, että poliisin suorittaman liikennevalvonnan henkilötyövuosimäärien muutoksia tarkasteltaessa on huomioitava, että vuoden 2019 EU-puheenjohtajuuskausi vaikutti alentavasti liikennevalvonnan määrään.

– On myös mahdollista, että vuoden 2020 tiedoista voi vielä puuttua osa loppuvuoden työajoista.

Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Sisäministeriön poliisiosasto, Poliisihallitus