10.11.2024

Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta

Kuva Porsche

Takavetoinen, manuaalivaihteinen ja ihanan kevyt Carrera T on loppujen lopuksi kaikki mitä urheiluautolta voi toivoa, nyt myös Cabriolet'na.

Porsche 911 sai aiemmin kuluvana vuonna odotetun päivityksen, kun vuosikymmenen alusta valmistettu 992-polvi päivitettiin muotoon "992.2". Suurin otsikoihin noussut yksittäinen asia uutuudessa on se, että 911 koki Carrera GTS:n myötä väistämättömän sähköistymisen, tosin mitä nerokkaimmalla tavalla kevyen urheiluauton näkökulmasta.

Hybridin täytenä vastapainona Porsche julkisti vielä vapaastihengittävällä 4,0-litraisella bokserikuutosella varustetun GT3:n, jolla on todennäköisesti vain Euro 7 -päästönormien voimaanastumiseen eli vuoteen 2028 asti sellaisenaan elinaikaa.

Nyt myös 911 Carrera T on siirretty "992.2" -aikakaudelle, ja sillä on jatkossakin varmasti paikkansa laajassa 911-mallistossa, laajentaen sitä itse asiassa vielä entisestään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Puinen vaihdekepin nuppi kruunaa kaiken

T nostettiin ensi kerran osaksi 911-mallistoa 991-polven aikana vuonna 2017, ja T-tunnushan keksittiin alkuperäisestä 911 Touringista vuodelta 1968. Vuoden 2025 Carrera T on periaatteessa kaikkein riisutuin 911, mutta se on koko jutun suola.

Carrera T:ssä on samalla tavalla viritetty 3,0-litrainen tuplaturboahdettu bokserikuutonen kuin "perus-Carrerassa", mikä tarkoittaa 290 kilowatin eli 394 hevosvoiman tehoja ja 450 newtonmetrin vääntömomenttia.

Mikä puolestaan on Carrera T:ssä kaiken keskiössä, on ainoa saatavilla oleva kuusivaihteinen käsivalintainen vaihdelaatikko, joka välittää bokserikuutosen tehot vain ja ainoastaan takapyörille.

911 Carrera T on myös parhaimmillaan 40 kiloa kevyempi kuin 911 Carrera eli T:n omamassa on kevyimmillään 1 478 kiloa. Nyt ollaan tekemisissä perustavanlaatuisen urheiluauton kanssa.

Carreran PDK-vaihteistoon nähden Carrera T häviää manuaalivaihteistonsa kanssa jonkin verran kiihtyvyyslukemissa. 911 Carrera PDK:lla ja Sport Chrono -paketilla kiihtyy nollasta sataan 3,9 sekunnissa, siinä missä Carrera T:ltä sama homma vie 4,5 sekuntia. Mutkatiellä Carrera T:n ratissa nämä sekunnin kymmennykset sinne tai tänne tuskin kuitenkaan voisivat vähempää kiinnostaa. Huippunopeus on 295 km/h.

911 Carrera T:ssä on vakiona mainittu Sport Chrono Package, minkä lisäksi Porsche on tuonut ensi kertaa Carrera T:hen nelipyöräohjauksen. Myös jarrut ovat perus-Carreraa tehokkaammat. Yleisilmeeltään Carrera T on pelkistetympi kuin Carrera, vaikka Porsche itse asemoi T:n perus-Carreran ja Carrera S:n väliin.

Carrera T:n perusasioihin keskittyminen on näkynyt muun muassa siinä, etteivät esimerkiksi kaikkein herraskaisimmat verhoiluvaihtoehdot ole siihen saatavilla.

Ensi kertaa avomallisena

Carrera T:n siirtyminen 992.2:een nostaa 911-malliversioiden määrää jälleen yhdellä, sillä Porsche on päättänyt tehdä siitä ensi kertaa myös avoversion, 911 Carrera T Cabriolet'n.

Avomallille on takuuvarmasti kysyntää erityisesti kun otetaan huomioon, että Carrera T on suunniteltu puritaaniseksi ajajan autoksi. Avoauton koriin vaadittavat vahvistukset verottavat hieman sitä painoasiaa, ja Cabriolet'lta vie pari sekunnin kymmennystä kovakattoista Carrera T:tä pidempään päästä nollasta sataan. Mutta jälleen kerran, ketä oikeasti kiinnostaa?

Lähde: Porsche

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat