25.10.2024

Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla

Kuva Porsche

Mahtava 911 GT3 on täten ajan tasalla, 25 vuoden iässä.

Porsche päivitti 992-polven 911:n aiemmin tänä vuonna, ja uudistetun arkki-Porschen debyytissä päähuomion varasti itseoikeutetusti Carrera GTS, joka on ehkäpä maailman puritaaniystävällisimmin toteutettu, kerrassaan nerokas hybridi.

Näin useampaa kuukautta myöhemmin ansaitsemansa tilan voi siis saada 25-vuotista taivaltaan juhlivan 911 GT3:n viimeisin painos.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hienovaraisin muutoksin

Toisin kuin uudessa 911 Carrera GTS:ssä, 911 GT3:ssa ei ole tässä aivan viimeisimmässäkään asussaan ensimmäistäkään sähkömoottoria, sähköistettyä turboahdinta tai turboahdinta alkuunkaan.

Sen sijaan 911 GT3 luottaa vapaastihengittävän bokserikuutosen voimaan, aivan kuten se on koko 25-vuotisen olemassaolonsa ajan tehnyt. GT3 esiteltiin siis vuoden 1999 Geneven autonäyttelyssä 996-polven 911:n pohjalle, ja vielä tuolloin nestejäähdytyskin oli 911:lle uutta. Omalla takuuvarmalla reseptillään Porsche onnistui kuitenkin tekemään vuoden 1999 GT3:sta ensimmäisen sarjatuotantoauton, joka kykeni alittamaan Nürburgringin Nordschleifella kahdeksan minuutin haamurajan.

Alkuperäisen 996-polven GT3:n 3,6-litraisesta, 360 hevosvoiman voimapaketista on menty neljännesvuosisadassa ja neljässä sukupolvessa 3,8-litraisen kautta nykyiseen 4,0-litraiseen, 510 hevosvoiman ratkaisuun.

Voimalaiteyksikkö pysyy siis myös päivityksen jälkeen samana, tismalleen samantehoisena, ja kiertää edelleen 9 000 kierrosta minuutissa. Porsche on kuitenkin joutunut nyt vuonna 2024 tekemisiin tiukentuneiden päästörajojen kanssa, ja näin moottoria kurittaa kaksi hiukkassuodatinta sekä neljä katalysaattoria. Ilmeisesti tästä johtuen vapaastihengittävän moottorin vääntömomentti on pudonnut 20 newtonmetrillä 450 newtonmetriin.

Tehomäärän Porsche kertoo saaneensa pidettyä samana muiden muassa GT3 RS:stä lainatulla nokka-akselilla ja muokatuilla sylinterinkansilla. Hyvä näin.

Porsche on pitänyt GT3:n valikoimissa kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston sekä 7-lovisen PDK:n eli Porschen kielellä kaksoiskytkinlaatikon, mutta lyhentänyt kummankin vaihteiston suurinta pykälää kahdeksalla prosentilla kiihtyvyyden nimissä.

Porsche 911 GT3 kiihtyy vaihdoissaan etevän PDK:n kera nollasta sataan 3,4 sekunnissa, ja käsivaihteistolla varustettuna 3,9 sekunnissa. Huippunopeus on 311 km/h, joskin käsivaihteisen GT3:n kerrotaan kulkevan 313 km/h.

Ulkonäöllisesti GT3 on toki myös päivittynyt, onhan "992.2" nykypolven 911:lle facelift. Kuten voimalinjankin kohdalla, sana "hienovarainen" kuvaa GT3:een faceliftissä tulleita muutoksia.

Keulassa nähtävillä ovat uudet led-valot uusine kehyksineen. Porsche on siirtänyt kaikki keulan valotoiminnot pyöreiden pääumpioiden sisään, jotta ilmanottoaukoille on jäänyt mahdollisimman paljon tilaa. GT3:n luonne tulee esiin muuallakin keulassa, sillä muun muassa etusiipi on muotoiltu downforcen kannalta entistäkin etevämmäksi.

Keulan alle GT3 on saanut rataversio GT3 RS:stä lainatut tukivarsien pallonivelet, joiden pitäisi aiempaa alempana ehkäistä niiaavaa liikettä voimakkaissa jarrutuksissa.

Perään on saatu vastaavanlaisia aerodynamiikkaehostuksia esimerkiksi takadiffuusoriin, ja myös GT3:n perinteinen "joutsenenkaula" eli kiinteä takasiipi on saanut uudet päätylevyt.

Weissach tai Touring

Porsche on tämän "992.2" -päivityksen myötä tuonut GT3:een ensi kertaa saataville Weissach-paketin, ja keveyden asialla GT3:ssa ollaan laajasti muutenkin.

Weissach-paketti itsessään muuttaa ison määrän GT3:n korinosia hiilikuituisiksi. Niitä ovat ainakin katto, peilien kuvut, takasiiven päätylevyt sekä useammat alustan osat, kuten myös esimerkiksi ovenkahvat sisällä.

Kiloja putoaa myös uuden 40 ampeeritunnin (käynnistys)akun, kevyempien alumiinivanteiden sekä valinnaisten hiilikuiturunkoisten kuppi-istuimien myötä.

Paluun tekee niin ikään 911 GT3 Touring. Tämä versio korostaa 911 GT3:n luonnetta ratakelpoisena superautona, joka on kuitenkin kykeneväinen myös arkiautoksi. "Touring-paketti" juontaa ideana juurensa vuoteen 1973, ja silloiseen 911 Carrera RS 2.7:ään. GT3:een Touring-paketti tuli ensi kerran saataville vuonna 2017.

Touring-paketilla varustettuna 911 GT3 tulee ilman kiinteää takasiipeä ja se näyttää muutenkin ulkoisesti niin sanotusti sivistyneemmältä, toki korissa riittää myös asioita, joiden perusteella myös Touring on helposti erotettavissa muista 911-malliversioista.

Touringiin saa mukavuuspainotteiset sähkösäätöiset etuistuimet ja kyllä, ensimmäistä kertaa GT3:n kohdalla myös takaistuimet. Ei kuitenkaan liene kauhean väärin kyseenalaistaa, kuinka moni on oikeasti tilaamassa Porsche 911 GT3:n takaistuinten kera, kun ovenkahvoistakin on säästetty painoa.

Joka tapauksessa myös Touringin yhteyteen tulee saataville keveyspaketti, joka ei ole nimeltään Weissach, mutta joka on sisällöltään hyvin paljon sitä vastaava. Weissachin tavoin myös Touringin Leichtbau -paketti muuttaa ison määrän osia ulkoa, sisällä ja alla hiilikuituisiksi.

Yksi painonsäästökohde on jopa manuaalivaihteisen version vaihdekeppi, joka on lainattu 911 S/T:stä. Vielä sisätilojen yksityiskohdista puheen ollen, mitä olisikaan Porsche 911 GT3 ilman väännettävää virtalukkoa modernin hapatuksen, käynnistysnapin, tilalla?

Lähde: Porsche

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat