30.8.2023 Ajoneuvot Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid – lataushybridi-V8:n voimalla tehokkain Cayenne koskaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vastikään uudistuneen Porsche Cayenne -malliston täydentää Turbo E-Hybridiksi nimetty lataushybridihuippumalli. Koskaan aiemmin Porsche ei ole tehtaastaan laskenut liikenteeseen yhtä tehokasta Cayennea. Porsche Cayenne "3.5" on Porsche-SUV:in kolmossukupolven elinkaaripäivitys, joka on jo kiirinyt näyteikkunoihin ja ensimmäisten autojen osalta tieliikenteeseen asti. Tässä vaiheessa mallisto täydentyy odotetulla Turbo E-Hybrid -huippulataushybridillä, joka korvaa aiemman Turbo S E-Hybridin ja myös päihittää sen selvin luvuin.Malli on myös balsamia haavoihin meille länsieurooppalaisille, jotka jäimme päästösyistä paitsi todellisesta suorituskykykuningattaresta, Cayenne Turbo GT:stä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy740 hevosvoiman turvinMolempina korimalleina saatavassa Cayenne Turbo E-Hybridissä Porsche yhdistää muista Turbo-malleista tutun 4,0-litraisen V8:n väkevöitettyyn sähkömoottoriin, saaden aikaan Cayennen 20-vuotisen mallihistorian tehokkaimman voimapaketin. Mainittuun edeltäjään nähden molempien osapuolien voimavarat ovat kasvaneet. Bensiinipuolella tukeudutaan 600 hevosvoimaan ja sähkömoottorin osalta 176 hevosvoimaan eli 130 kilowattiin.Tuloksena on ennätyksellinen 740 hevosvoiman eli 544 kilowatin järjestelmäteho ja 950 newtonmetrin kokonaisvääntömomentti. Ne mahdollistavat kiihtyvyyden nollasta sataan 3,7 sekunnissa ja 295 km/h huippunopeuden.Kaiken kukkuraksi - paperilla - auto kuluttaa sadalla WLTP-kilometrillä yhdistettynä ainoastaan 2 litraa bensiiniä, sillä sähköllä pääsee uuden 25,9 kilowattitunnin ajoakun turvin jopa yli 80 kilometriä. Toisaalta, kun 4,0-litrainen V8 päättää aloittaa laulunsa, hörppäisee se oikein mukavasti bensiiniä.Mikäli siis Turbo E-Hybridiään ei säännöllisesti lataa, kyse on ainakin meikäläisellä autoverosysteemillä tavallaan laillistetusta veronkierrosta, autohan päästelee siinä tapauksessa hiilidioksidia käytännössä samalla tavalla kuin EU:hun porttikiellon saanut Turbo GT.Jos vielä hieman kurmuutetaan Turbo E-Hybridiä nimenomaan Turbo GT:n silmissä, voidaan todeta, ettei lataushybridi merkittävästä ja ennätyksellisestä tehoedustaan huolimatta nappaa GT:ltä Cayenne-malliston suorituskykyisimmän mallin viittaa. Uusi ja isompi akusto on entistäkin painavampi, ja GT pääsee 485 kilowatin V8:llaan nollasta sataan lähes puoli sekuntia nopeammin.GT Packagella lisää tunnelmaa ja suorituskykyäJo moneen kertaan mainitusta Turbo GT:stä inspiroituneena Porsche tarjoaa Turbo E-Hybridin Coupé-malliin erillistä GT Packagea.Aivan nimen viitoittamalla tavalla paketti tarjoaa lataushybridimalliin GT:n tunnelmaa muun muassa suoraan siitä lainattavilla ominaisuuksilla. Ne näkyvät ulkonäössä, muun muassa helmoissa, takadiffuusorissa ja keskelle sijoitetussa pakoputkiparissa, kuten myös 22-tuumaisissa GT Design -vanteissa. GT Package myös madaltaa autoa 10 millimetrillä, terävöittää jousitusta, kasvattaa pyörien camber-kulmaa, terästää ohjausta, lisää peliin nelipyöräohjauksen, ja suurentaa sekä tehostaa jarruja. Kaiken kukkuraksi GT parantaa tuomillaan ehostuksilla auton suorituskykyä. Kiihtyvyys nollasta sataan paranee sekunnin kymmennyksellä 3,6 sekuntiin, ja kyllä, paketin turvin Turbo E-Hybridillä pääsee luukuttamaan autobahnilla Turbo GT:tä vastaavat 305 km/h.Lähde ja kuvat: Porsche Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa