30.8.2023

Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid – lataushybridi-V8:n voimalla tehokkain Cayenne koskaan

Vastikään uudistuneen Porsche Cayenne -malliston täydentää Turbo E-Hybridiksi nimetty lataushybridihuippumalli. Koskaan aiemmin Porsche ei ole tehtaastaan laskenut liikenteeseen yhtä tehokasta Cayennea.

Porsche Cayenne "3.5" on Porsche-SUV:in kolmossukupolven elinkaaripäivitys, joka on jo kiirinyt näyteikkunoihin ja ensimmäisten autojen osalta tieliikenteeseen asti. Tässä vaiheessa mallisto täydentyy odotetulla Turbo E-Hybrid -huippulataushybridillä, joka korvaa aiemman Turbo S E-Hybridin ja myös päihittää sen selvin luvuin.

Malli on myös balsamia haavoihin meille länsieurooppalaisille, jotka jäimme päästösyistä paitsi todellisesta suorituskykykuningattaresta, Cayenne Turbo GT:stä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

740 hevosvoiman turvin

Molempina korimalleina saatavassa Cayenne Turbo E-Hybridissä Porsche yhdistää muista Turbo-malleista tutun 4,0-litraisen V8:n väkevöitettyyn sähkömoottoriin, saaden aikaan Cayennen 20-vuotisen mallihistorian tehokkaimman voimapaketin. Mainittuun edeltäjään nähden molempien osapuolien voimavarat ovat kasvaneet. Bensiinipuolella tukeudutaan 600 hevosvoimaan ja sähkömoottorin osalta 176 hevosvoimaan eli 130 kilowattiin.

Tuloksena on ennätyksellinen 740 hevosvoiman eli 544 kilowatin järjestelmäteho ja 950 newtonmetrin kokonaisvääntömomentti. Ne mahdollistavat kiihtyvyyden nollasta sataan 3,7 sekunnissa ja 295 km/h huippunopeuden.

Kaiken kukkuraksi - paperilla - auto kuluttaa sadalla WLTP-kilometrillä yhdistettynä ainoastaan 2 litraa bensiiniä, sillä sähköllä pääsee uuden 25,9 kilowattitunnin ajoakun turvin jopa yli 80 kilometriä. Toisaalta, kun 4,0-litrainen V8 päättää aloittaa laulunsa, hörppäisee se oikein mukavasti bensiiniä.

Mikäli siis Turbo E-Hybridiään ei säännöllisesti lataa, kyse on ainakin meikäläisellä autoverosysteemillä tavallaan laillistetusta veronkierrosta, autohan päästelee siinä tapauksessa hiilidioksidia käytännössä samalla tavalla kuin EU:hun porttikiellon saanut Turbo GT.

Jos vielä hieman kurmuutetaan Turbo E-Hybridiä nimenomaan Turbo GT:n silmissä, voidaan todeta, ettei lataushybridi merkittävästä ja ennätyksellisestä tehoedustaan huolimatta nappaa GT:ltä Cayenne-malliston suorituskykyisimmän mallin viittaa. Uusi ja isompi akusto on entistäkin painavampi, ja GT pääsee 485 kilowatin V8:llaan nollasta sataan lähes puoli sekuntia nopeammin.

GT Packagella lisää tunnelmaa ja suorituskykyä

Jo moneen kertaan mainitusta Turbo GT:stä inspiroituneena Porsche tarjoaa Turbo E-Hybridin Coupé-malliin erillistä GT Packagea.

Aivan nimen viitoittamalla tavalla paketti tarjoaa lataushybridimalliin GT:n tunnelmaa muun muassa suoraan siitä lainattavilla ominaisuuksilla. Ne näkyvät ulkonäössä, muun muassa helmoissa, takadiffuusorissa ja keskelle sijoitetussa pakoputkiparissa, kuten myös 22-tuumaisissa GT Design -vanteissa.

GT Package myös madaltaa autoa 10 millimetrillä, terävöittää jousitusta, kasvattaa pyörien camber-kulmaa, terästää ohjausta, lisää peliin nelipyöräohjauksen, ja suurentaa sekä tehostaa jarruja.

Kaiken kukkuraksi GT parantaa tuomillaan ehostuksilla auton suorituskykyä. Kiihtyvyys nollasta sataan paranee sekunnin kymmennyksellä 3,6 sekuntiin, ja kyllä, paketin turvin Turbo E-Hybridillä pääsee luukuttamaan autobahnilla Turbo GT:tä vastaavat 305 km/h.

Lähde ja kuvat: Porsche Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat