30.3.2024

Porsche lakkauttaa 718 Boxsterin ja Caymanin Euroopassa – jakavat kohtalonsa Macanin ja Fiat 500:n kanssa

Kuva Porsche

Euroopan unionin heinäkuun 7. päivänä voimaan astuvat uudet tietoturvasäädökset sinetöivät sen, että Porsche on käytännössä pakotettu luopumaan 718-sarjastaan EU-alueella. Saman kohtalon ovat kokeneet jo pari muutakin pitkään tuotettua automallia.

Porsche on lakkauttamassa keskimoottorisen, kahdella eri korimallilla valmistetun 718-sarjansa heinäkuuhun mennessä kaikissa niissä maissa, joissa astuvat voimaan uudet, tiukemmat EU-säädökset koskien muun muassa tietoturvaa.

982-polven avomallinen Boxster ja kovakattoinen Cayman ovat olleet tuotannossa yhteisen 718-sarjan tribuuttinimen alla vuodesta 2016 lähtien. Se, että 718 vanhentuu Euroopan unionin uudistetun yleisen turvallisuusasetuksen (General Safety Regulation eli GSR) silmissä heinäkuusta alkaen, ei olisi mikään pikku juttu korjata. Uusiin asetuksiin (joihin voi paneutua tarkemmin esimerkiksi täältä Euroopan komission sivuilta) kuuluu useiden turvajärjestelmien pakollisuuden lisäksi tiukentuneita tietoturvamääräyksiä.

Uusien GSR-asetusten täyttäminen on vaatinut muutoksia ohjelmiston lisäksi rautaan sekä ihan jo suunnittelun lähtökohtiin. Saadakseen kahdeksan vuotta vanhan 718-sarjan täyttämään uudet asetukset, Porschen pitäisi muokata sitä hyvin perustavalla tavalla. Jotain asian laajuudesta kertoo se, että 718-sarjan muuttaminen uusien asetusten mukaiseksi tulisi maksamaan Porschelle noin puolet siitä rahasummasta, jonka se on budjetoinut täysin uuden automallin kehittämiseen. Saksalaisvalmistaja on täten pakotettu lakkauttamaan 718-sarja ennen aikojaan.

Vuonna 2014 debytoinut Macan on 718-sarjaa vielä kaksi vuotta vanhempi.

Saman kohtalon kokee Porschen tallissa myös edelliskoriseen Audi Q5:een perustuva Macan, jota tullaan myymään hetken aikaa täysin uuden täyssähkö-Macanin rinnalla kaikkialla muualla paitsi EU-alueella. Niin ikään kestosuosikki, vuonna 2007 debytoinut Fiat 500 jättää katkerin sydämin EU-markkinat taakseen, koska se ei uusia asetuksia täytä. Jäljelle jää täyssähköinen 500, johon siis kehitetään rinnalle väliaikaista polttomoottoria.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

RS-tason poikkeukset

718-sarja saa siis Macanin ja Fiat 500:n tavoin jatkoaikaa EU:n ulkopuolisilla markkinoilla kuten Isossa-Britanniassa, mutta myös EU-alueella - ainakin joissain maissa - yhdet malliversiot saavat jatkaa.

Porsche on löytänyt asetuksista pienen porsaanreiän, jos sitä voi sellaiseksi kutsua. Nimittäin huippumalleja Boxster RS Spyderiä ja Cayman GT4 RS:ää saa rekisteröidä myös heinäkuun seitsemännen jälkeen, sillä niiden tuotanto on rajoitettua.

Boxsterilla ja Caymanilla myös Suomi-historiansa

718-sarjan lakkauttaminen EU-alueella laittaa pisteen nykymuodossaan mallinimelle, joka on ollut jatkuvassa tuotannossa neljän sukupolven ajan vuodesta 1996. Boxster on nimittäin Porschen pisimpään elänyt mallinimi heti 911:n jälkeen. Alkuperäinen 986-sarjan Boxster jakoi paljon osia suoraan silloisen 911:n kanssa, mukaan lukien kuusisylinterisen bokserimoottorinsa.

Toisen polven Boxster sai vuonna 2005 myös kovakattoisen version, Caymanin. Molempia malleja valmistettiin kontrahdilla Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaassa vuoteen 2011 asti, Boxsteria vuodesta 1997.

Nykymuotoisen, polttomoottorisen 718-sarjan tarinan alkaessa kääntymään kohti loppuaan, lähivuosina Porschen on määrä esitellä sille täyssähköinen seuraajamalli.

Lähteet: Porsche, EU-komissio, Motor1

Luetuimmat