21.12.2020 Ajoneuvot Porsche palaa WEC- ja IMSA-sarjoihin – Le Mans odottaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche palaa moottoriurheilun kestävyysluokkien kuninkuusluokkaan kaudelle 2023. Tulevan LMDh-luokan auto on jo kehitteillä. Porsche palaa moottoriurheiluun kestävyyskilpailujen korkeimmalle tasolle vuonna 2023 aloittavan uuden LMDh-luokan myötä. Porsche on julkistanut kehittävänsä jo autoa kyseiseen luokkaan, jota tullaan ajamaan WEC- ja IMSA-sarjoissa. Uutisoimme jo aiemmin Audin Dakar-julkistuksen yhteydessä neljän rinkulan pohtivan luokkaan liittymistä, mutta muista osallistujista ei ole tietoa. Uusi LMDh-luokka tulee toimimaan maailmanlaajuisena kuninkuusluokkana, mutta Euroopassa sen kanssa kilpailee samalla tasolla LMH-luokka. Jälkimmäinen alkaa jo ensi vuonna ja esimerkiksi Peugeot on ilmoittanut liittyvänsä LMH-luokkaan vuonna 2022. Näiden kahden luokan tehoraja on sama 500 kilowattia, vaikka lopputulokseen päästään hieman eri keinoin. Tarkoituksena on selvästi ollut yrittää asettaa nämä kaksi luokkaa samalle tasolle, sillä samalle lähtöviivalle ne päätyvät kuitenkin. Tuleekin olemaan mielenkiintoista nähdä kuinka tavoitteessa onnistutaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Porsche palaa WEC-sarjaan Porsche Motorsport osallistuu WEC-sarjaan tehdastallilla, mutta myös samaa tekniikkaa hyödyntäviä yksityistalleja saatetaan nähdä sen rinnalla. Audi jättäytyi jo pois Formula E -sarjasta, mutta näillä näkymin Porsche palaa WEC-sarjaan Formula E -sarjassa jatkamisen lisäksi. Porsche uskoo itse asiassa Formula E -kokemuksen auttavan hybridivoimalinjan sähköpuolen kehitystyön ja kilpailukyvyn kanssa. Porschen kilpuri tulee pohjautumaan LMDh-sääntöjen mukaisesti LMP2-pohjaisen perusrakenteen yhdeltä neljästä toimittajasta, mutta korin ja voimalinjan suunnittelu jää Porsche Motorsportin harteille. Porsche on vihjannut sen LMDh-kilpurin polttomoottorin periytyvän katuauton koneesta kustannussyistä. Tähän yhdistetään sääntöjen mukainen 50 kilowatin hybridijärjestelmä, jonka toimittavat yhteistyössä Bosch ja Williams Advanced Engineering. Stuttgartin urheiluautomerkki on kertonut odottavansa kilpa-autonsa painavan noin 1000 kilogrammaa. Valmistajille sallitaan vain yksi aerodynamiikkapaketti koko kilpailuvuoden aikana – tämäkin auttaa kustannusten pitämisessä kurissa. Tuo onkin eräs koko sarjan perusajatuksista. Nykyinen LMP1-luokka on äärimmäisen kallis ja siten osallistujat ovat olleet harvassa. Tästä syystä on kehitetty selvästi edullisempi LMDh sekä osin samalla ajatuksella myös Eurooppaan LMH. Ajatuksena olisi myös luoda lähempi kytkös kilpa- ja katuautojen välille kuitenkin luokitustarvetta välttäen. Enemmän tai vähemmän varmoja osallistujia näihin tuleviin luokkiin näyttäisivät tällä hetkellä olevan: Audi, Peugeot, Porsche, Scuderia Cameron Glickenhaus sekä Toyota. Muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen kestävyyskilpailujen tulevaisuus näyttää jälleen lupaavalta, joten toivottavasti sarjat saadaan uuteen nousuun. Kuvat ja lähde: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan