21.12.2020 Ajoneuvot Porsche palaa WEC- ja IMSA-sarjoihin – Le Mans odottaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche palaa moottoriurheilun kestävyysluokkien kuninkuusluokkaan kaudelle 2023. Tulevan LMDh-luokan auto on jo kehitteillä. Porsche palaa moottoriurheiluun kestävyyskilpailujen korkeimmalle tasolle vuonna 2023 aloittavan uuden LMDh-luokan myötä. Porsche on julkistanut kehittävänsä jo autoa kyseiseen luokkaan, jota tullaan ajamaan WEC- ja IMSA-sarjoissa.Uutisoimme jo aiemmin Audin Dakar-julkistuksen yhteydessä neljän rinkulan pohtivan luokkaan liittymistä, mutta muista osallistujista ei ole tietoa. Uusi LMDh-luokka tulee toimimaan maailmanlaajuisena kuninkuusluokkana, mutta Euroopassa sen kanssa kilpailee samalla tasolla LMH-luokka. Jälkimmäinen alkaa jo ensi vuonna ja esimerkiksi Peugeot on ilmoittanut liittyvänsä LMH-luokkaan vuonna 2022.Näiden kahden luokan tehoraja on sama 500 kilowattia, vaikka lopputulokseen päästään hieman eri keinoin. Tarkoituksena on selvästi ollut yrittää asettaa nämä kaksi luokkaa samalle tasolle, sillä samalle lähtöviivalle ne päätyvät kuitenkin. Tuleekin olemaan mielenkiintoista nähdä kuinka tavoitteessa onnistutaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPorsche palaa WEC-sarjaanPorsche Motorsport osallistuu WEC-sarjaan tehdastallilla, mutta myös samaa tekniikkaa hyödyntäviä yksityistalleja saatetaan nähdä sen rinnalla. Audi jättäytyi jo pois Formula E -sarjasta, mutta näillä näkymin Porsche palaa WEC-sarjaan Formula E -sarjassa jatkamisen lisäksi. Porsche uskoo itse asiassa Formula E -kokemuksen auttavan hybridivoimalinjan sähköpuolen kehitystyön ja kilpailukyvyn kanssa.Porschen kilpuri tulee pohjautumaan LMDh-sääntöjen mukaisesti LMP2-pohjaisen perusrakenteen yhdeltä neljästä toimittajasta, mutta korin ja voimalinjan suunnittelu jää Porsche Motorsportin harteille. Porsche on vihjannut sen LMDh-kilpurin polttomoottorin periytyvän katuauton koneesta kustannussyistä. Tähän yhdistetään sääntöjen mukainen 50 kilowatin hybridijärjestelmä, jonka toimittavat yhteistyössä Bosch ja Williams Advanced Engineering.Stuttgartin urheiluautomerkki on kertonut odottavansa kilpa-autonsa painavan noin 1000 kilogrammaa. Valmistajille sallitaan vain yksi aerodynamiikkapaketti koko kilpailuvuoden aikana – tämäkin auttaa kustannusten pitämisessä kurissa.Tuo onkin eräs koko sarjan perusajatuksista. Nykyinen LMP1-luokka on äärimmäisen kallis ja siten osallistujat ovat olleet harvassa. Tästä syystä on kehitetty selvästi edullisempi LMDh sekä osin samalla ajatuksella myös Eurooppaan LMH. Ajatuksena olisi myös luoda lähempi kytkös kilpa- ja katuautojen välille kuitenkin luokitustarvetta välttäen.Enemmän tai vähemmän varmoja osallistujia näihin tuleviin luokkiin näyttäisivät tällä hetkellä olevan: Audi, Peugeot, Porsche, Scuderia Cameron Glickenhaus sekä Toyota. Muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen kestävyyskilpailujen tulevaisuus näyttää jälleen lupaavalta, joten toivottavasti sarjat saadaan uuteen nousuun.Kuvat ja lähde: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen