15.12.2020 Ajoneuvot Peugeot Hybrid4 500kW kisaa Le Mansissa 2022 – leijonan sydän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Hybrid4 500kW tarkoittaa hybridivoimalinjaa, jolla kilpaillaan Le Mansin mestaruudesta vuonna 2022. Peugeot Sport osallistuu sillä tulevaan Le Mans Hypercar -luokkaan. Peugeot Hybrid4 500kW on projektinimi voimalinjalle, jolla Peugeot Sport haluaa osallistua vuoden 2022 kilpailuihin uudessa Le Mans Hypercar (LMH) -luokassa. Tuo mielenkiintoinen Peugeot Hybrid4 500kW -nimi tarkoittaa hybridivoimalinjaa, jonka hetkellinen huipputeho on korkeimmillaan 500 kilowattia, eli 680 hevosvoimaa. Polttomoottorina on 2,6-litrainen tuplaturboahdettu V6-moottori, joka kykenee tuottamaan tuon saman 680 hevosvoiman tehon myös yksinään. Ranskalaisvalmistaja kertoi jo vuoden 2019 puolella aikeistaan palata Le Mansin korkeimpaan luokkaan. Nyt saimme tietoja tulevasta nelivetoisesta hybridivoimalinjasta, joka tulee muodostamaan Le Mans -leijonan sydämen kaudelle 2022. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Peugeot Hybrid4 500kW Edellä mainittu 90-asteen sylinterikulmalla varustettu 680-hevosvoimainen kahdesti ahdettu 2,6-litrainen ottomoottori painaa 165 kilogrammaa ja on sijoitettu autossa kuljettajan selän taakse, mutta kuitenkin selvästi taka-akselin etupuolelle. Tähän yhdistetään etuakselille kytketty, ja toki myös sinne sijoitettu, 200 kilowatin tehoinen sähkömoottori. Akkujärjestelmä toimii 900 voltin jännitteellä ja vaihteistossa on seitsemän pykälää. Tuo V6-moottori on Peugeot Sportin kehitystyön tulos ja tukena on käytetty osaamista koko konsernin sisältä. Peugeot itse on hyödyntänyt aiemmissa 908 Le Mans -kilpureissa sekä V8- että V12-rakenteita ja Citroënilla on osaamista rallin maailmanmestaruussarjasta nelisylinteristen turboahdettujen rivimoottorien rakentamisesta. Mielenkiintoisesti Peugeot harkitsi myös vain yhden turboahtimen käyttämistä, mutta tuplaturbolla saavutettiin matalampi painopiste sekä sopiva kompromissi myös muiden osa-alueiden suhteen. Uuden LMH-luokan säännöt rajoittavat järjestelmän yhteistehon lukemaan 680 hevosvoimaa, joten järjestelmä yhdistelee tilanteen mukaan V6-moottorin ja sähkömoottorin tuottoa tuon lukeman rajoittamana. Säännöt itse asiassa kieltävät sähkömoottorin käyttämisen alle 120 kilometrin tuntinopeuksissa, joten sen alapuolella polttomoottorin pitää pystyä toimimaan ainoana voimanlähteenä. Sähkömoottorin toimiessa täydellä teholla polttomoottorin teho rajoitetaan lukemaan 300 kilowattia (408 hv). Sähkömoottorin avulla auto myös muuttuu takavetoisesta nelivetoiseksi. Auton akku lakku ladataan täyteen ennen kilpailua, mutta kilpailun aikana tukeudutaan jarrutusenergian talteenottoon sekä polttomoottorin generoimaan sähköön. Jälkimmäistä varten polttomoottorin sallitaan tuottavan noin 20 hevosvoimaa tehoa yli rajan akun lataamisen ajaksi. Kuljettajat pystyvät säätämään jarrutusenergian talteenottoa energiatehokkuuden ja kierrosajan optimoimiseksi, joka tuleekin olemaan olennainen osa tulevan sarjan kilvanajoa. Auton akut kehittänyt Saft on priorisoinut suunnittelussa suorituskykyä kapasiteetin sijaan. Akut on sijoitettu kuljettajan taakse hiilikuitukoteloon. Uusien sääntöjen myötä nämä autot ovat itse asiassa nykyisiä LMP1-luokan autoja painavampia, mutta tarkkoja lukuja ei vielä tiedetä. Samalla autot ovat myös kasvaneet sekä pituutta että leveyttä. Säästöä hybridillä Ehkä hieman yllättäen edistykselliseltä vaikuttavat LMH-luokan autot on suunniteltu säästö mielessä. Kauden 2022 budjetin uskotaan asettuvan noin 20 miljoonaan euroon. Valmistajat voivat kehittää joko puhtaan kilpurin tätä luokaa varten, tai hyödyntää lähtökohtana katulaillista perustaa. Hyperautoluokassa kilpailevan tulee valmistaa vähintään 25 identtistä moottoria luokitukseen käytettäviin sarjatuotantoautoihin. Määräaikana on vuoden 2022 loppu. Toivottavasti tämä tuo kuluttajien saataville lisää mielenkiintoisia vaihtoehtoja – vaikkakin sitten hyvin rajoitetussa erässä ja hurjassa hintaluokassa. Peugeotin historia Le Mansissa on hienompi kuin moni muistaakaan. Vuosien 2007 ja 2011 välillä käyty kaksinkamppailu Audin kanssa on vielä monella tuoreessa muistissa – dieselmoottorinen Peugeot 908 HDi FAP voitti vuonna 2009. Sen sijaan kaksi perättäistä C-ryhmän aikakauden voittoa vuosina 1992 ja 1993 lienee jo ehtinyt unohtua osalta. Toivottavasti edullisempi hintataso houkuttelee autonvalmistajat laajalla rintamalla mittelemään hienon ja perinteikkään kilpailun herruudesta. Vuosi 2022 tulee olemaan mielenkiintoinen koko sarjan kannalta. Kuvat ja lähde: Peugeot Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku