8.4.2023

Potkulautojen pysäköinti kadulle vie autojen pysäköintitilaa, kritisoi Autoliitto

sähköpotkulauta

Helsingin kaupunki on suunnitellut yli 140 pysäköintiruudun muuttamista mikroliikkumisvälineiden pysäköintipaikoiksi.

Sähköpotkulautojen tai polkupyörien siirtäminen pysäköitäväksi kadulle vähentää oleellisesti autoille ja muille moottoriajoneuvoille tarkoitettua pysäköintitilaa, tähdentää Autoliitto.

Kriittinen kanta tulee esiin Autoliiton tuoreessa lausunnossa, joka koskee liikenne- ja viestintäministeriön valmistelemaa kokonaisuutta nimeltä Arviomuistio sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen ratkaisu- ja sääntelyvaihtoehdoista.

Moottori kertoi tuoreeltaan maaliskuun alussa liikenne- ja viestintäministeriö valmistelemasta mikroliikkumisen kuripaketista otsikolla Sähköpotkulautailun kuripaketti: pysäköintikielto jalkakäytäville, promilleraja ja huumepikatesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Helsinki: yli 140 pysäköintiruutua potkulaudoille

Esimerkiksi Helsingin kaupunki on suunnitellut yli 140 pysäköintiruudun muuttamista mikroliikkumisvälineiden pysäköintipaikoiksi, kuten Moottori aiemmin uutisoi otsikolla Sähköpotkulaudoille pysäköintitilaa autoilta – kaavailee Helsinki.

Autoliitto tuo esiin, että mikäli pysäköinti muualle kuin kadulle tai ajoradalle kielletään, niin ”tämän lisäksi jatkossa sähköpotkulautoja on kadulla myös muissa kuin niille erityisesti osoitetuissa pysäköintiruuduissa, mikä entisestään vähentää pysäköintimahdollisuuksia kaupungeissa.”

Seurannaisvaikutukset ovat ilmeisiä: pysäköintipaikan etsimiseen käytettävä aika ja ylimääräinen ajo lisääntyy. Muutos myös vaikeuttaisi asukaspysäköintipaikkojen käyttöä ja asiointiliikennettä kaupungeissa.

Näin siististi Oslossa jätetään potkulaudat käytön jälkeen.

Muita paikkoja riittää!

Autoliiton mukaan ei ole perusteltavissa, että maksulliset pysäköintipaikat osoitetaan maksutta mikroliikkumisen ajoneuvojen käyttöön.

”Jalkakäytävillä ja pyöräteillä tai niiden läheisyydessä muussa katutilassa on paljon paikkoja ja alueita, joihin mikroliikkumisvälineiden pysäköintialueita voidaan rakentaa ja osoittaa ilman merkittävää haittaa liikkumiselle.”

Näin Oslossa.

Autoliiton näkemyksen mukaan kannatettavaa kuitenkin on, että esimerkiksi yhteiskäyttöiset sähköpotkulaudat tulee pysäköidä niille osoitetuilla paikoille. Jalkakäytävillä ja pyöräteillä tai niiden läheisyydessä muussa katutilassa on liiton mukaan paljon paikkoja ja alueita, joihin mikroliikkumisvälineiden pysäköintialueita voidaan rakentaa ja osoittaa muuta liikennettä häiritsemättä. ”Samalla sähköpotkulautojen siirtämiseen liittyvä byrokratiaa pitää vähentää ja mahdollistaa välitön siirto.”

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, liikenne- ja viestintäministeriö / Arviomuistio sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen ratkaisu- ja sääntelyvaihtoehdoista 

a:6:{i:0;s:6:"131504";i:1;s:6:"131113";i:2;s:6:"111424";i:3;s:6:"110961";i:4;s:6:"116860";i:5;s:5:"96699";}

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat