27.5.2016 Liikenne Rakennusala kritisoi: väylien suunnittelu lyhytnäköistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pelkona on, että Suomi hukkaa mahdollisuutensa. – Nyt pitää osata katsoa kauas sekä ajassa että matkassa mitattuna. Jos tuijottaa vain nenänpäätä, on vaikea edetä ainakaan järkevään suuntaan.Rakennusteollisuus RT:n hallituksen puheenjohtaja, YIT:n varatoimitusjohtaja Tero Kiviniemen nasakka kiteytys liittyy siihen, ettei Suomella ole Kiviniemen mukaan lainkaan pitkän aikavälin suunnitelmaa liikenneinfran kehittämiseksi – etenkin kun liikennepoliittinen selontekokin kumottiin vuodenvaihteessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy12 vuoden ohjelmaKiviniemi harmittelee, että tiedossa on vain tämän hallituskauden infrahankkeet. Hallituksen tulisi asettaa parlamentaarinen työryhmä, joka valmistelisi pitkän aikavälin liikenneinvestointiohjelman.– Olisi tärkeä osallistaa suunnitteluun myös muita tahoja ja hyödyntää osaamista laajasti. Ohjelman tulisi olla mielellään kahdentoista vuoden mittainen, jotta se ohjaisi kehittämistä johdonmukaisesti yli hallituskausien, Kiviniemi linjaa.Tallinna-tunneli on jättihankeRakennusteollisuus RT:n kevätkokouksessa puhuneen Kiviniemen mukaan esimerkiksi Tallinnan-tunnelin kaltainen jättihanke vaatisi lukuisten vuosien valmistelua ja vahvaa sitoutumista. Naapurimaissa asiat ovat paremmalla tolalla.– Poliittisessa ohjauksessa tehdylle investointiohjelmalle on iso tarve, vaikka selvitettävänä oleva aloite liikenneverkkojen yhtiöittämiseksi etenisi. Muun muassa Ruotsilla ja Norjalla on vastaavat suunnitelmat, mikä näkyy myös niiden infrainvestointien tasossa.Investoinnit laskemassaSuomi on osa eurooppalaista TEN-T-liikenneverkkoa ja on sitoutunut sen kehittämiseen. Siinä missä Ruotsi on hakenut EU-rahoitusta lähes 17 miljardin euron TEN-T-hankekokonaisuudelle, Suomella on tällä hetkellä kasassa vain runsaan 200 miljoonan euron hankkeet.Kiviniemen mukaan Suomessa uusinvestoinnit rautateihin ja teihin ovat huolestuttavan matalat ja yhä laskemaan päin. Liikenneinvestointiohjelma ja uudenlaiset rahoitusratkaisut olisivat välttämättömiä myös EU-investointitukien saamiseksi.– Tähän tilaisuuteen kannattaa tarttua. Pitkäjänteisellä liikennepolitiikalla voimme tehokkaalla tavalla edistää talouden kasvua ja kaupunkiseutujen hallittua kehitystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomesta logistinen keskus?Kyse on myös Suomen kytkeytymisestä kiinteämmin osaksi Eurooppaa, joka edellyttää liikenneinfran kaukonäköistä kehittämistä.Kiviniemi visioi, että Suomen kautta on mahdollista luoda lyhyet yhteydet Aasiaan jatkossa lentoliikenteen lisäksi myös meriteitse. Ilmastonmuutoksen myötä Jäämerellä avautuvat merireitit Kaukoitään ja Pohjois-Amerikkaan. Oikeilla ratkaisuilla Suomi voi nousta koko Pohjois-Euroopan logistiseksi keskukseksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?