7.9.2022 Ajoneuvot Rallisyksyn siirtomarkkinat käynnistyivät – nähdäänkö pääluokassa jopa kolme suomalaista? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhden välivuoden jälkeen rallin MM-sarjan siirtomarkkinoilla riittää jälleen puheenaiheita. Tällä hetkellä jännitetään sitä, palaako Ott Tänak mahdollisesti takaisin Toyotalle. Sen piti tapahtua jo vuosi sitten. Kauden 2019 päätteeksi Toyotan jättänyt Ott Tänak järjesti toiseksi viimeisessä osakilpailussa melkoisen uutispommin. Tänak oli tehnyt managerinsa Markko Märtinin kanssa sopimuksen Hyundain kanssa. Asia pysyi salassa aivan Katalonian MM-rallin alkuun asti.Kun tilanne tuli laajemmin tietoon viikonlopun aikana, ilmoittivat Toyotan isot johtajat haluavansa virolaisässän takaisin tiimiin, heti kun hän on valmis palaamaan. Se hetki saattaa olla lähempänä kuin osaamme arvata.Ott Tänak on kritisoinut Hyundain suorituskykyä kovin sanakääntein, mutta onnistunut voittamaan silti kolme MM-rallia. Tänak on kuluvan syksyn avainhenkilö, kun kuljettajamarkkinat vähitellen pääsevät vauhtiin.Toyotalla on äärimmäisen vahva kuljettajakolmikko jo tällä hetkellä. Kalle Rovanperästä kruunataan mitä todennäköisimmin kuluvan kauden maailmanmestari ja Toyotasta autonvalmistajien mestari. Tänakin palatessa Toyotalle jonkun täytyisi kuitenkin tehdä tilaa. Rovanperä se ei missään nimessä ole, joten vaihtoehdoiksi jäävät Elfyn Evans ja Esapekka Lappi.Tiimin neljättä autoa ajava Takamoto Katsuta ei myöskään kuulu liikkujiin, sillä hän on Toyotan mies koko uransa ajan. Loppu riippuukin sitten Toyotan pääjohtajasta Akio Toyodasta. Fanaattisesti ralliin suhtautuva herra Toyoda ei piilottele suosioonsa päässeitä kuljettajia, ja Tänak on eittämättä yksi heistä. Niinpä onkin erittäin todennäköistä, että Tänak pääsee irtaantumaan ensi vuoden kattavasta Hyundai-sopimuksestaan ja tekemään paluun Toyotalle.Sarjatilanteessa Tänakin ja Hyundain mahdollisuudet mestaruuteen ovat erittäin ohuet. Tänak haluaisi melkoisella varmuudella lopettaa uransa mestarina. Kolme vuotta Hyundailla ovat osoittaneet sen, että korealais-saksalaisessa tiimissä haaveesta tuskin tulee totta.Hyundai heräsi taisteluun uusien sääntöjen mukaisilla Rally1-autoilla vasta kauden puolivälin kieppeillä. Tänak on napannut voiton Sardinian, Suomen ja Belgian osakilpailuissa, vaikka moitti autoa lähes jokaisessa mahdollisessa välissä.Kalle Rovanperä on sementoinut paikkansa MM-sarjassa ja Toyotan tiimissä. Tänakin tulo tiimiin tarkoittaisi sitä, että Toyotalla ajaa kaksi lajin selkeästi parasta kuljettajaa, mikä saattaisi vastaavasti laskea Hyundain motivaatiota sarjassa kilpailemiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmas suomalainen Rally1-autoon?Mikäli Tänak, 35, todella vaihtaa tiimiä, tietää se mahdollisesti kauan odotettua tilaisuutta Teemu Suniselle, joka liittyi Hyundain vahvuuteen viime kauden lopulla. Kauden päättäneessä Monzan osakilpailussa Suninen, 28, sai alleen WRC-auton, mutta on sittemmin kehittänyt merkin Rally2-autoa ja kiertänyt sillä WRC2 –luokan MM-sarjaa.Vauhti on ollut kohdallaan joka kisassa, vaikka erinäiset sattumukset ovat pitäneet Sunisen pistetaulukossa kaukana kärjestä.Suomalaisen manageri Timo Jouhki olisi Tänakin liikkumisesta mielissään, sillä paikka kilpailukykyisessä tiimissä olisi Suniselle kauan odotettu mahdollisuus. Täysi, 14 osakilpailun MM-sarja ja työn edellyttämä palkka olisi juuri sitä, mitä Suninen on jahdannut sarjaan mukaan tulostaan lähtien.- Ei auto varmasti huono ole. Ott ei ehkä ole vain tottunut hieman aliohjaavaan autoon, mutta kyllä esimerkiksi auton moottori vaikuttaa jopa Toyotaa paremmalta, Jouhki kehaisee.Esapekka Lapin ralliuran jatko riippuu siitä, mikä on Tänakin ja hänen managerinsa Markko Märtinin Toyotan kanssa käymien neuvottelujen lopputulos. Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda antaa ymmärtää olevansa kovin kiinnostunut kaappaamaan Tänakin takaisin tiimiinsä.Tänakin tilanne on ollut kuuma puheenaihe jo viime syksystä lähtien. Tuolloin mies lähti keskeytyksen jälkeen kotiin Katalonian rallista ja jätti Monzan osakilpailun kokonaan ajamatta. Tällä kaudella harmaita hiuksia on aiheuttanut Hyundain huono kilpailukyky. Toyotan haastaminen on ollut työn ja tuskan takana, vaikka viimeisimmät rallit ovat sujuneet loistavasti.Jouhki uskoo, että päätöksissä saattaa mennä hyvinkin pitkään. Kuten aina, Jouhki seuraa tilannetta markkinoilla herkeämättä.- Hyvin hän on koonnut itsensä. Hän on kolme kisaa nyt voittanut autolla, joten se saattaa hyvinkin muuttaa hänen ajatteluaan. Hän saattaa pyöritellä asioita monta kuukautta, joten kyllä päätökset saattavat mennä loppuvuoteen.Mikäli Tänak jättää Hyundain, tarvitaan korvaajaksi ja Thierry Neuvillen tallikaveriksi mahdollisimman valmis kuljettaja. Siihen Jouhkilla on vastaus valmiina: Teemu Suninen.- Selkeät mahdollisuudet on, mutta aikataulua on mahdoton ennakoida, myöntää Jouhki.Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa