7.9.2022 Ajoneuvot Rallisyksyn siirtomarkkinat käynnistyivät – nähdäänkö pääluokassa jopa kolme suomalaista? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhden välivuoden jälkeen rallin MM-sarjan siirtomarkkinoilla riittää jälleen puheenaiheita. Tällä hetkellä jännitetään sitä, palaako Ott Tänak mahdollisesti takaisin Toyotalle. Sen piti tapahtua jo vuosi sitten. Kauden 2019 päätteeksi Toyotan jättänyt Ott Tänak järjesti toiseksi viimeisessä osakilpailussa melkoisen uutispommin. Tänak oli tehnyt managerinsa Markko Märtinin kanssa sopimuksen Hyundain kanssa. Asia pysyi salassa aivan Katalonian MM-rallin alkuun asti.Kun tilanne tuli laajemmin tietoon viikonlopun aikana, ilmoittivat Toyotan isot johtajat haluavansa virolaisässän takaisin tiimiin, heti kun hän on valmis palaamaan. Se hetki saattaa olla lähempänä kuin osaamme arvata.Ott Tänak on kritisoinut Hyundain suorituskykyä kovin sanakääntein, mutta onnistunut voittamaan silti kolme MM-rallia. Tänak on kuluvan syksyn avainhenkilö, kun kuljettajamarkkinat vähitellen pääsevät vauhtiin.Toyotalla on äärimmäisen vahva kuljettajakolmikko jo tällä hetkellä. Kalle Rovanperästä kruunataan mitä todennäköisimmin kuluvan kauden maailmanmestari ja Toyotasta autonvalmistajien mestari. Tänakin palatessa Toyotalle jonkun täytyisi kuitenkin tehdä tilaa. Rovanperä se ei missään nimessä ole, joten vaihtoehdoiksi jäävät Elfyn Evans ja Esapekka Lappi.Tiimin neljättä autoa ajava Takamoto Katsuta ei myöskään kuulu liikkujiin, sillä hän on Toyotan mies koko uransa ajan. Loppu riippuukin sitten Toyotan pääjohtajasta Akio Toyodasta. Fanaattisesti ralliin suhtautuva herra Toyoda ei piilottele suosioonsa päässeitä kuljettajia, ja Tänak on eittämättä yksi heistä. Niinpä onkin erittäin todennäköistä, että Tänak pääsee irtaantumaan ensi vuoden kattavasta Hyundai-sopimuksestaan ja tekemään paluun Toyotalle.Sarjatilanteessa Tänakin ja Hyundain mahdollisuudet mestaruuteen ovat erittäin ohuet. Tänak haluaisi melkoisella varmuudella lopettaa uransa mestarina. Kolme vuotta Hyundailla ovat osoittaneet sen, että korealais-saksalaisessa tiimissä haaveesta tuskin tulee totta.Hyundai heräsi taisteluun uusien sääntöjen mukaisilla Rally1-autoilla vasta kauden puolivälin kieppeillä. Tänak on napannut voiton Sardinian, Suomen ja Belgian osakilpailuissa, vaikka moitti autoa lähes jokaisessa mahdollisessa välissä.Kalle Rovanperä on sementoinut paikkansa MM-sarjassa ja Toyotan tiimissä. Tänakin tulo tiimiin tarkoittaisi sitä, että Toyotalla ajaa kaksi lajin selkeästi parasta kuljettajaa, mikä saattaisi vastaavasti laskea Hyundain motivaatiota sarjassa kilpailemiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmas suomalainen Rally1-autoon?Mikäli Tänak, 35, todella vaihtaa tiimiä, tietää se mahdollisesti kauan odotettua tilaisuutta Teemu Suniselle, joka liittyi Hyundain vahvuuteen viime kauden lopulla. Kauden päättäneessä Monzan osakilpailussa Suninen, 28, sai alleen WRC-auton, mutta on sittemmin kehittänyt merkin Rally2-autoa ja kiertänyt sillä WRC2 –luokan MM-sarjaa.Vauhti on ollut kohdallaan joka kisassa, vaikka erinäiset sattumukset ovat pitäneet Sunisen pistetaulukossa kaukana kärjestä.Suomalaisen manageri Timo Jouhki olisi Tänakin liikkumisesta mielissään, sillä paikka kilpailukykyisessä tiimissä olisi Suniselle kauan odotettu mahdollisuus. Täysi, 14 osakilpailun MM-sarja ja työn edellyttämä palkka olisi juuri sitä, mitä Suninen on jahdannut sarjaan mukaan tulostaan lähtien.- Ei auto varmasti huono ole. Ott ei ehkä ole vain tottunut hieman aliohjaavaan autoon, mutta kyllä esimerkiksi auton moottori vaikuttaa jopa Toyotaa paremmalta, Jouhki kehaisee.Esapekka Lapin ralliuran jatko riippuu siitä, mikä on Tänakin ja hänen managerinsa Markko Märtinin Toyotan kanssa käymien neuvottelujen lopputulos. Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda antaa ymmärtää olevansa kovin kiinnostunut kaappaamaan Tänakin takaisin tiimiinsä.Tänakin tilanne on ollut kuuma puheenaihe jo viime syksystä lähtien. Tuolloin mies lähti keskeytyksen jälkeen kotiin Katalonian rallista ja jätti Monzan osakilpailun kokonaan ajamatta. Tällä kaudella harmaita hiuksia on aiheuttanut Hyundain huono kilpailukyky. Toyotan haastaminen on ollut työn ja tuskan takana, vaikka viimeisimmät rallit ovat sujuneet loistavasti.Jouhki uskoo, että päätöksissä saattaa mennä hyvinkin pitkään. Kuten aina, Jouhki seuraa tilannetta markkinoilla herkeämättä.- Hyvin hän on koonnut itsensä. Hän on kolme kisaa nyt voittanut autolla, joten se saattaa hyvinkin muuttaa hänen ajatteluaan. Hän saattaa pyöritellä asioita monta kuukautta, joten kyllä päätökset saattavat mennä loppuvuoteen.Mikäli Tänak jättää Hyundain, tarvitaan korvaajaksi ja Thierry Neuvillen tallikaveriksi mahdollisimman valmis kuljettaja. Siihen Jouhkilla on vastaus valmiina: Teemu Suninen.- Selkeät mahdollisuudet on, mutta aikataulua on mahdoton ennakoida, myöntää Jouhki.Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle