19.7.2020 Ajoneuvot Raskaan kaluston ohjaamoiden kehitystä Mersun tapaan: peilien lisäksi myös tuhkakuppi on saanut lähteä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosikymmenet ovat tehneet raskaan kaluston kuljettajien työoloista huomattavasti ergonomisempia. Mercedes-Benz muistelee millaisia konttoreita sillä on ollut tarjolla viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana. Suomessa raskaan kaluston ratissa istuu vakituisesti kymmeniä tuhansia ammattilaista. Suurin osa suomen sisämaan logistiikasta liikkuukin kumipyörien päällä. Jos kuljetettava tavara on muuttunut hurjasti vuosien aikana, niin on kuljettajien työolotkin. Mercedes-Benz näyttää vilauksen rahtarien historiaan menneiden vuosikymmenien kuorma-autojensa ohjaamoiden avulla. 1970-luvulla tähtikeulaisen kuorma-auton ohjaamoa ei voi ainakaan muoviseksi haukkua. Kojelauta oli maalattua peltiä ja aikana ennen ohjaustehostinta vekslaamista helpotettiin suuremmalla ohjauspyörällä.Fyysisiä kytkimiä ei tuohon aikaan pelätty, kun nykyään niitä taas vältellään kosketusnäyttöjen ja -paneelien avulla. Erilainen imago oli myös tupakkatuotteilla, joten tuhkakuppia ei sopinut unohtaa ohjaamosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKasarin kauneutta ja 2000-luvun ergonomiaaSeuraavalla vuosikymmenellä tuotantoon tuli Ategon edeltäjä, Leichte Klasse, jossa ohjaamo oli jo sijoitettu moottorin päälle. LK:n kojelaudalla haettiin Mercedeksen mukaan parempaa funktionaalisuutta ja selkeyttä. Mittaristoa ympäröi jo tässä lähes 40 vuotta vanhassa mallissa ruskea muovi, eikä peltiä ole jätetty näkyviin. Tällaisella ohjaamolla varustettuja Mercedes-Benzejä valmistettiin vuosina 1984–1998.1980 ja 1990-luvulle tyypillistä oli ruskea kojelauta ja merkkivalot mittariston yläreunassa.Askeleen kohti nykyaikaa Mercedes otti vuonna 2003 Actroksella, jota valmistettiin vuoteen 2008 saakka. Ohjauspyörä sisälsi turvatyynyn ja kuljettajan ergonomia parani huomattavasti: esimerkiksi istuimet, ohjauspyörä ja kytkimet olivat konfiguroitavissa kuljettajan mukavuuden ja ajoneuvon käyttötarkoituksen mukaisesti.2000-luvulla kuljettajan ergonomiaa parannettiin muun muassa liikuteltavalla ohjauspyörällä.Valmistajan mukaan kojelautaan oli pakattu uskomattoman suuri määrä toimintoja, jotka olivat aina sen verran lähellä, että niitä oli helppo käyttää. Mittaristosta löytyi digitaalinen keskinäyttö, joka näytti muun muassa valitun vaihteen ja käytössä olevien avustusjärjestelmien näkymät.Vähemmän kytkimiä, peilejä, ja tuhkakuppejaVuonna 2018 viidennen sukupolven Actroksessa esiteltiin lähes täysin digitaalinen ohjaamo. Kaksi näyttöä korvasivat perinteisen kojelaudan ja näkymät ovat kuljettajan personoitavissa henkilöautomaiseen tapaan. Myös perinteiset peilit on korvattu a-pilareihin sijoitetuilla näytöillä, jotka saavat kuvansa peilien tilalle sijoitetuista laajakulmaisista kameroista.Nykyisen Actros-malliston ohjaamo näyttää tältä: kytkimet loistavat poissaolollaan.Fyysisiä kytkimiä on voitu karsia kosketusnäytön ansiosta, ja tupakoitsijoillekin on enää tarjolla paikka tuhkakupille, itse kuppi täytyy hankkia itse. Valmistajan Arocs-mallistossa tuhkakuppi kuuluu kuitenkin vakiovarusteeksi.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää: Ennen oli kaikki paremmin – paitsi Mersun valot Tekniikasta apua havainnointiin – Mercedes-Benz Actros vaihtaa peilit kameroihin Mercedes-Benz Actros Lowrider – 12 kertaa palkittu jättiläinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla