10.4.2023 Ajoneuvot Rovanperä etenee sivuluisussa myös vapaa-ajallaan – tällainen on Kallen Toyota Supra! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Drifting on imaissut Kalle Rovanperän yhä tiukemmin otteeseensa. Rallin hallitsevalta maailmanmestarilta Kalle Rovanperältä ei vauhdin hurmaa puutu rallien ohellakaan. Alkavalla kaudella Toyota-kuljettaja aikoo nimittäin osallistua kaikkiin aikataulunsa sallimiin kilpailuihin.Sarjan nimi on Drift Masters European Championship ja sitä ajetaan nimensä mukaisesti vain Euroopassa. Rovanperältä jää kuuden osakilpailun kaudesta ajamatta vain avausosakilpailu Irlannissa sekä juuri ennen Suomen MM-rallia ajettava Latvian osakilpailu.Rallin MM-sarjan kiertämisestä Kalle Rovanperälle jää aikaa osallistua myös muihin sarjoihin. Kuva: Miika WuorelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJapanissa rakennettu drifting-SupraRajumman puoleiseksi rakennettu Toyota Supra lipui hiljattain ulos Puuppolan-kodin autotallista, jossa sitä viimeisteltiin kesän koitoksiin.- Auto on rakennettu Japanissa Toyota Gazoo Racingin ja legendaarisen driftaajan Daigo Saiton pajalla. Hän rakentaa uusia autoja ja hän teki meidänkin automme. Kun auto tuli Suomeen, muutimme sitä aika paljon omia tarpeitani ja omaa käyttötyyliäni varten.Jokaisen auton sydän on moottori, joka Rovanperän Suprassa on tehty viimeisen päälle ärhäkkään etenemiseen. Tehoa on noin 900 hevosvoimaa, ja 1100Nm vääntöä tarkoittaa sitä, että auton laulu ei katkea missään tilanteessa.- Moottori on Toyotan legendaarinen, kolmelitrainen, joka oli 90-luvun Suprassa. Se on sitten porattu 3,4-litraiseksi ja rakennettu kestävillä osilla. Turbo on lisätty ja moottorinohjaus on tehty asianmukaiseksi. Siinä on kaikki, mitä kilpamoottori tarvitsee, Rovanperä vahvistaa.Rovanperän Toyota Suprassa on tehoa on noin 900 hevosvoimaa ja 1100 newtonmetriä vääntöä. Kuva: Vesa Liupakka / @liupakkamediaRaju koitos voimansiirrolleSankka savu on tunnusomaista driftingissä, kun kumi laitetaan vikisemään. Autojen voimansiirrolle kyse on melkoisesta urakasta, vaikka kilometreissä mitattuna ei puhutakaan järin suuresta puhteesta. Pitoa radasta irtoaa kuitenkin paljon enemmän kuin äkkiä arvaisikaan.- Vaihdelaatikko on Samsonasin viisilovinen sekventaalilaatikko. Voimansiirto on muutettu kestämään ison tehon rasitukset. Kardaani on hiilikuituinen. Laji on aika raju voimansiirrolle, kun kytkinpommia tulee koko ajan. Rengas pysähtyy välillä, ja laitetaan taas uudestaan pyörimään kahtasataa.Vaikka materiaalit on valittu luonnollisesti vain kilpakäyttöä varten, ei kyse siitä huolimatta ole täysin vapaasta luomuksesta. Kehitystä rajoitetaan tekniikkasäännöillä etenkin auton alustan osalta.- Koriltaan auto on 90-luvun Supra, josta on keula ja perä leikattu pois sillä tavalla kuin sen saa tehdä. Akselit ja tukivarret on vaihdettu. Iskarin yläpää pitää olla vakiopaikalla, eli korin kiinnitystä ei saa muuttaa, mutta lisäpaloilla voi muutoksia tehdä. Renkaiden pitää kääntyä paljon, kun mennään kulmassa, joten ohjaukseenkin on tehty muutoksia.Rovanperä arvioi drifting-autonsa hintalapun sadan ja kahdensadan tuhannen euron väliin. Kuva: Vesa Liupakka / @liupakkamediaHuimia nopeuksiaRallissa käytetyt nopeudet ovat vaikuttavia, mutta samaa voi sanoa myös driftingistä, jossa auto rallinopeuksissa ohjataan hallittuun sivuluisuun, ja yleisön viihtyvyys on taattu.- Riippuu radasta, mutta nopeilla radoilla mennään 160km/h entryyn, eli siihen kohtaan, josta luisu lähtee. Siitä vauhti vähän hiljenee, mutta aina mennään toista sataa poikittain monella radalla. Joskus auto paiskataan luisuun jopa 180km/h vauhdista.Auton käsittely ja suuret nopeudet ovat Rovanperälle tuttuja juttuja leipätyön kautta. Driftingin isoin haaste on pitää ajaminen millintarkkana, sillä pariajossa tarkkailtavana on myös edellä menevän auton liikkeet, joita pitää peilata jatkuvasti.- Ajaminen on tosi tarkkaa nykyisin. Laji on vaikeutunut parissa vuodessa, kun pitoa on lisätty älyttömästi autoon ja renkaisiin. Kaikki haluavat päästä kovempaa, joten laji on nopeutunut. Tarkasti sivuluisussa ajaminen on se haaste.Ajokustannukset lajissa ovat ralliin verrattuna maltillisia, mutta huippuauto ei sitä varsinaisesti ole. Huolella tehty auto maksaa liki rallin MM-sarjasta tutun Rally2-auton verran.- Jos auton arvon laskee osien hinnalla, niin se menee johonkin sadan ja kahdensadan tuhannen euron väliin, ynnää Rovanperä.Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Vesa Liupakka / @liupakkamedia ja Miika WuorelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti