4.6.2021 Ajoneuvot Sähköauto BMW i4 maksaa 60 000 euroa – myös M-malli sai hinnan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW i4 maksaa 60 000 euroa hinnaston aloittavana eDrive40-mallina ja vastaavasti M50 kustantaa noin 10 000 euroa enemmän. Virkistävänä vaihteluna Baijerista tulee sähköauto, joka ei ole katumaasturi. Perinteisen porrasperän muotoihin mahtuva uutuus sai nyt hinnat. BMW i4 maksaa 60 000 euroa eDrive40-mallina ja M50-versio noin 10 000 euroa enemmän.Uusi i4 lupaa sähköistää keskikokoisten premium-autojen luokan. Täysin uusissa BMW i4 M50- ja i4 eDrive40 -sähköautoissa valmistaja haluaa venyä spagaattiin dynaamisen ajokokemuksen ja hyvän mukavuuden välille. BMW:n perinteiset vahvuudet ovat olleet hieman hukassa jo pidemmän aikaa, mutta parannusta on ollut viime aikoina havaittavissa.Baijerilaisvalmistajan mukaan neliovinen i4 on urheilullinen, tilava ja vastuullinen auto, joka yhdistää coupén eleganssin neliovisten mallien käytännöllisyyteen ja toiminnallisuuteen. Ainakin ulkonäön osalta jokainen voi tehdä arvion itse. Tulevassa koeajossa palaamme lupauksiin luokassaan vertaansa vailla olevasta ajettavuudesta, ajodynamiikasta ja mukavuudesta pitkillä matkoilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW i4 maksaa 60 000 euroa – eDrive40Täyssähköisen BMW i4 eDrive40 -mallin teho on 250 kilowattia (340 hv) ja huippuvääntö on 430 newtonmetriä. Noilla tehoilla takavetoinen BMW i4 eDrive40 kiihtyy nollasta sataan 5,7 sekunnissa.WLTP-mittaustavan mukaista toimintamatkaa tarjoillaan kunnioitettavat 590 kilometriä lähes 84 kilowattitunnin akulla, sillä auton keskikulutukseksi on ilmoitettu 16 - 20 kW/100 km. Uuden i4 eDrive40 -mallin autoverollinen alkaen-hinta on 60 540 euroa.BMW i4 M50 alle 70 000 euroaAinakin toistaiseksi i4-malliston lippulaivana toimii mielenkiintoisesti nimetty M50. BMW i4 M50 -mallin teho on 400 kilowattia (544 hv). BMW i4 M50 -mallin Sport Boost -toiminto tarjoaa käyttöön maksimitehon ja maksimiväännön (795 Nm) samanaikaisesti. Näin M50 kiihtyy nollasta sataan 3,9 sekunnissa – huima luku perheautolle, mutta ei enää tehokkaalle sähköautolle.BMW i4 M50 -mallin WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka on 510 kilometriä. Akku on sama kuin eDrive40-mallissa, mutta M50 kuluttaa hieman enemmän (19 - 24 kW/100 km). Tämän BMW i4 M50 -mallin hinnat alkavat 69 397 eurosta.Yhdistäviä tekijöitäPääosin kyseessä on kaksi samaa autoa eri tehoin ja siten ehkä myös hienosäädöin esimerkiksi alustan osalta. BMW on erityisen ylpeä 110 millimetriä paksusta akkupaketista, joka on sijoitettu tutusti auton pohjaan. Lopulta auton painopiste on kuitenkin vain 53 millimetriä alempana kuin perinteisissä 3-sarjan malleissa.Auton ilmanvastuskerroin on matalahko 0,24. Valmistaja lupailee painojakauman ja vääntöjäykkyyden auttavan ajettavuuden saralla. Ajokokemuksia ei kuitenkaan kannata välttämättä lukea valmistajan tiedotteista.Akkujen energiatiheys on kasvanut noin 20 prosenttia sitten i3-mallin. Nyt i4 tarjoaa bruttokapasiteetin 83,9 kilowattituntia.BMW i4 osaa hyödyntää karttatietoa energian talteenoton optimointiin esimerkiksi tehostamalla toimintoa risteyksiä lähestyttäessä. Kuljettaja voi toki itse ohittaa toiminnon tai muuten säätää energian talteenoton voimakkuutta. Taloudellisin tapa on edelleen rullaamisen maksimoiminen ja hidastamisen välttäminen – BMW:n Efficiency Trainer -toiminnon pitäisi osata opastaa kuljettajaa taloudellisempaan suuntaan.Luonnollisesti iDrive-käyttöjärjestelmä edustaa uusinta sukupolvea ja tukee myös puheohjausta. BMW Curved Display -kosketusnäyttö yhdistää 12,3-tuumaisen mittaristonäytön ja 14,9-tuumaisen tietoviihdejärjestelmän näytön yhdeksi isoksi kokonaisuudeksi.Autoon on tarjolla lisävarustelistalle kurkottamalla yhteensä 40 avustintoimintoa, kuten mukautuva vakionopeudensäädin, vaaratilannevaroitin sekä ohjaus- ja kaista-avustin. Lisäksi uutuus tarjoaa lisävarusteena mahdollisuuden säveltäjä Hans Zimmerin kanssa kehitetyn äänimaailman (IconicSounds Electric) ostamiseen. Auton äänien ostaminen on mielenkiintoinen moderni suuntaus autoalalla – joskus muinoin nekin kuuluivat vakiovarusteluun.Kuvat ja lähde: BMWMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa