15.8.2023 Liikenne Sähköauto laivalla – palopäällikön mukaan riskit tunnistettu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Palopäällikkö Taisto Hakala: ”Ladattaviin laitteisiin ja akkuihin liittyvät tulipaloriskit ovat hallittavissa merikuljetuksissa, siinä kuin muutkin palovaaraa aiheuttavat aineet ja materiaalit.” Sähköautojen kuljettaminen laivoilla on herättänyt keskustelua. Keskusteluiden keskiössä on ollut autojen ja erityisesti sähköautojen mahdolliset paloturvallisuusriskit. Sähköautot ovat olleet keskusteluissa aiheena tavallisia polttomoottoriautoja enemmän, jonka selityksenä on se, että jos ne syystä tai toisesta syttyvät palamaan ja palo leviää auton akustoihin, on tällainen palotyyppi hankala haaste sammutettavaksi.Autot autokansilla ja mahdolliset palouhkat ovat varustamojen tarkassa seurannassa, kuten Moottori on kertonut aiemmista artikkeleissaan otsikoilla Sähköauto laivassa: varustamot eivät kiellä kuljettamista – näillä näkymin sekä Sähköauto laivassa – varustamot tarkkana palouhkien vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPalopäällikkö: riskit tunnistettuPalopäällikkö Taisto Hakala Helsingin pelastuslaitokselta lupautui vastaamaan Moottoriin kysymyksiin sähköautojen kuljettamisesta merellä paloturvallisuuden näkökulmasta.Ovatko kyydissä olevat sähköautot paloturvallisuuden näkökulmasta uhka merikuljetusten turvallisuudelle?– Ladattavien laitteiden voimakas lisääntyminen on yleisellä tasolla tuonut meille uuden paloturvallisuusriskin, jolla on tiettyjä ominaispiirteitä, jotka poikkeavat perinteisistä tulipaloihin liittyvistä riskeistä.Hakalan mukaan muutos on tunnistettu merenkulun kattojärjestöissä ja varustamoissa, joissa on ryhdytty tekemään aiheesta tutkimuksia uusien määräysten ja suositusten laatimiseksi.– Näin ollen sanoisin, että toimiala on tunnistanut riskin ja ryhtynyt toimenpiteisiin sen hallinnan kehittämiseksi ladattavien laitteiden ja akkujen lisääntyessä merirahtina.Ladattaviin laitteisiin ja akkuihin liittyvät tulipaloriskit ovat Hakalan mukaan hallittavissa merikuljetuksissa, siinä kuin muutkin palovaaraa aiheuttavat aineet ja materiaalit.Korkea kuumuus riskitekijäHakala tähdentää, että mikä tahansa tulipalo laivalla on aina erittäin vaarallinen, koska apu tulee hitaammin ja rajoitetummin kuin mantereella. Siksi tulipalojen ehkäisyyn ja torjuntaan panostetaan merenkulun säädöksissä ja laivahenkilöstön osaamisessa.Mikä on sähköautojen merikuljetusten keskeisin uhkatekijä?– Akkupalojen aiheuttama riski muihin tyypillisiin tulipaloihin on niiden aiheuttama korkea kuumuus, palon pitkäaikaisuus ja uudelleen syttymisen mahdollisuus sekä palosta syntyvät myrkylliset kaasut.Tämäntyyppisten palojen ehkäisy edellyttää Hakalan mukaan alusten rakenteiden lämpökuormituksen kestävyyttä, rahdin osastointimahdollisuuksia, riittävää ja pitkäaikaista sammutusvesikapasiteettia sekä savunpoistojärjestelmää myrkyllisten kaasujen poistamiseksi.Akkupalojen tyypillinen mahdollistaja on akun vioittuminen.– Auton akkujen kunnon varmistaminen lastauksessa ja kuljetuksen aikana on keskeinen menettely palovaaran ehkäisemiseksi, Hakala painottaa.Hän listaa myös muita turvallisuutta kohentavia ja ennaltaehkäiseviä tekijöitä, joita ovat kuljetukseen otettujen akkujen turvallinen määrä, rakenteiden palon kestävyys, kuljetustilojen osastointi sekä automaattisten paloilmoituslaitteiden ja sammutusjärjestelmien määrittely akkupaloihin soveltuvaksi.Merkitystä on myös savun- ja sammutusveden poistojärjestelmien toimivuudella ja tehokkuudella.Henkilökunta koulutettavaPalopäällikön näkökulmasta keskeistä on myös laivahenkilöstön osaaminen ja sammutustoimien jatkuva harjoittelu.Ovatko laivayhtiöt ja merenkulkuala riittävästi varautunut uhkiin?– Merenkulun kansainväliset kattojärjestöt ja varustamot ovat ryhtyneet toimiin akkupalojen ennaltaehkäisyn ja torjunnan osalta. Akkukäyttöisten laitteiden määrä on kuitenkin kehittynyt hyvin nopeasti ja sen kautta myös merirahdissa, joten globaalisti ajatellen kehittämistyötä riittää vielä tehtäväksi, Hakala arvioi nykytilaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelsingin satamien tilanne hyväTaisto Hakala arvioi, että ”hätätilanteiden esiintyvyyteen nähden” tilanne Helsingin satamissa on hyvä ja turvallinen.– Merellä esiintyvien hätätilanteiden hoitamisesta vastaa Suomen merialueilla Rajavartiolaitos. Helsingin pelastuslaitos harjoittelee pääkaupungin alueilla olevissa satamissa säännöllisesti.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto, Benjamin Helander Lähde: Helsingin pelastuslaitosa:2:{i:0;s:6:"130456";i:1;s:6:"142579";} Lue lisää Kaikki artikkelit 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 6.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tee-se-itse -nopeusrajoitus 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa