9.6.2025

Sähköautopakko yleistyy yrityksissä – joko suosituksin tai suoranaisella pakolla

Kuva Moottorin arkisto

Yhä useampi suomalaisyritys ohjaa työntekijöitään valitsemaan sähköauton työsuhdeautoksi – joko suosituksin tai suoranaisella pakolla. Drivalia Lease Finlandin tuore kysely paljastaa, että 30 prosentissa yrityksistä ladattava hybridi tai täyssähköauto on ainoa sallittu vaihtoehto.

Yhä useampi suomalaisyritys ohjaa työntekijöitään valitsemaan sähköauton työsuhdeautoksi. Drivalia Lease Finlandin tuoreen asiakaskyselyn mukaan 30 prosentissa yrityksistä ladattava hybridi tai täyssähköauto on ainoa sallittu vaihtoehto. Erityisesti vapaan autoedun tapauksissa sähköauto voi olla ainoa mahdollinen valinta.

Vaikka suurimmassa osassa yrityksistä käyttövoiman valintaan suhtaudutaan joustavasti, sähköautoiluun kannustetaan yhä useammin esimerkiksi verohyötyjen tai ympäristöraportoinnin kautta. Yritykset seuraavat tarkasti myös EU:n suunnittelemia muutoksia ladattavien hybridien päästöjen laskentatapaan. Uusi mittaustapa voi nostaa hybridien ilmoitettuja kulutus- ja päästöarvoja, mikä vaikuttaisi suoraan verotukseen ja autopolitiikkaan.

Drivalian asiakaskunnassa sähköautojen osuus on jo merkittävä: uusista työsuhdeautoista 86 prosenttia on ladattavia ja 65 prosenttia täyssähköautoja. Suomessa ladattavia hybridejä käytetään aktiivisemmin kuin EU:ssa keskimäärin, mikä näkyy myös autokannan kehityksessä.

Yritykset ovat alkaneet tehdä myös rajauksia sähköautojen merkkivalikoimaan. Kyselyn mukaan 45 prosenttia yrityksistä on rajoittanut tiettyjen merkkien käyttöä työsuhdeautoina. Uudet kiinalaiset automerkit ovat toistaiseksi harvinaisia, ja niiden osuus oli vuonna 2024 vain 1,33 prosenttia Drivalian toimituksista. Yritykset suhtautuvat varovaisesti uusiin merkkeihin ja päivittävät autopolitiikkaansa niiden osalta.

Autopolitiikan keskeisimmät painopisteet ovat kustannukset, ympäristövaikutukset ja työntekijäetuudet. Kustannukset nousivat kyselyssä tärkeimmäksi tekijäksi 41 prosentilla vastaajista, kun taas 25 prosenttia piti ympäristötekijöitä tärkeimpänä. Moni yritys pyrkii tasapainottamaan nämä tekijät käyttövoima- ja merkkivalinnoissaan.

Ympäristöraportointi on yleistynyt, ja noin 90 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä raportoi autokantansa päästöistä. Leasingyhtiöiden tarjoama data auttaa yrityksiä seuraamaan päästöjä ja optimoimaan autopolitiikkaansa. Yritykset hakevat aktiivisesti tukea autopolitiikan kehittämiseen, erityisesti kustannustehokkuuden ja strategisten valintojen näkökulmasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat