10.12.2015 Liikenne Sakot uhkaavat nousta – hallitus korottaisi liikenteen sakkoja huomattavasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hallitusesitys ehdottaa sakkojen korottamista entisestään. Taustalla ovat taloudelliset, eivätkä liikenneturvallisuuteen liittyvät syyt. Hallitusesitys ehdottaa liikenteen sakotuksen korottamista entisestään. Taustalla ovat taloudelliset syyt, ei liikenneturvallisuus, mikä selviää lausunnolla olleesta hallitusesityksen luonnoksesta.Hallitus jatkaa valtiotalouden korjaamista kansalaisten sakkotuloilla. Viimeksi seuraamuksia tiukennettiin syyskuun alussa.Autoliitto tuomitsee hallitusesityksen jyrkästi.– Verotuksella ja rangaistuksilla ei pitäisi olla mitään tekemistä keskenään. Rangaistuksella pitäisi olla yleisestävä vaikutus, joka on suhteessa teon yleisvaarallisuuteen, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen tiivistää.– Nyt rangaistuksia perustellaan valtiontaloudellisilla syillä. Asia on kestämätön oikeusvaltiossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlinopeus pahoinpitelyä rangaistavampaaHallitus esittää 16–20 km/h ylinopeudesta määrättävän rikesakon korotusta 345 euroon. Jo 5–15 km/h ylinopeudesta määrättäisiin 210 euron rikesakko.Vertailun vuoksi keskimääräinen sakkoseuraamus alimmassa tuloluokassa pahoinpitelystä olisi 35 päiväsakkoa eli 315 euroa (nyt 210 euroa). Ylinopeudesta määrättävän rikesakon suuruus ei vastaa teon yleisvaarallisuutta, eikä yleistä oikeustajua.Hurjia päiväsakkojaPäiväsakoissa seuraamukset ovat vieläkin hurjempia. 2 500 euron nettokuukausituloilla 21 km/h ylinopeus 100 km/h alueella johtaa tällä hetkellä 370 euron rangaistukseen. Hallitusesityksen mukaan uusi rangaistus olisi 700 euroa.Uudistus laventaisi rike- ja päiväsakkojen välistä kuilua. Jatkossa 6 000 euron nettotuloilla 21 km/h ylinopeus 100 km/h alueella paikkaa valtiotaloutta 1870 eurolla, kun 1 km/h hitaammin selviäisi 345 euron sakoilla.Autoliitto ehdottaa rikesakon soveltamisalan laajentamista 20 km/h:sta 30 kilometriin tunnissa. Se poistaisi ankarat päiväsakkoseuraamukset, jotka tapahtuvat osin inhimillisistä syistä 20 km/h rajoitusmuutosten yhteydessä.”Tavoite vain rahankeruu”Hallitus myöntää esityksessä suoraan, ettei sakkojen korotukselle ole liikenneturvallisuuteen liittyviä perusteita:“Rikesakkojen rahamäärät kaksinkertaistettiin 1 päivänä syyskuuta 2015 voimaan tulleella valtioneuvoston asetuksella (1081/2015). Asetuksen perustelumuistiossa arvioitiin, että liikenneturvallisuus on viime vuosina parantunut, eikä rikollisuustilanteen kehitys sinällään viittaa tarpeeseen korottaa rikesakkoja. Korotus oli osa hallituksen päättämiä julkisen talouden välttämättömiä sopeutustoimia (hallitusohjelman liite 6, s. 21), minkä vuoksi rikesakkoja korotettiin selvästi enemmän kuin mitä rahanarvon alentuminen tai sakotettujen tulojen kehitys olisi edellyttänyt.”Sakkojen korotukset eivät kuitenkaan näy valtion kasvaneina tuloina. Syyskuun 1. päivänä tehtyjen korotusten jälkeen sakotusmäärät ovat laskeneet.– Kun taloustavoitteet eivät toteudu, täytyy kysyä, millä keinoin tavoitteisiin päästään? Tavoitehan ei enää ole liikenneturvallisuuden parantaminen, vaan rahankeruu, Nieminen kyseenalaistaa.Autoliitto korostaa liikennevalvonnan tärkeyttä ja resurssien painottamista todellisiin ongelmiin, kuten ajokunnon valvontaan. Kansalaisten on helppo hyväksyä säännöt, seuraamukset ja valvonta, jos ne ovat tasapainossa.Nyt esitetyt muutokset seuraamusjärjestelmään eivät ole oikeusvaltion periaatteiden mukaisia. Riskinä on heikentää kansalaisten sääntökunnioitusta ja poliisin liikenneturvallisuustyölle antamaa arvostusta, Autoliitto pelkää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuonoja vaihtoehtojaAutoliitto pohtii lausunnossaan valtion keinoja varmistaa sakkotulojen kasvu. Vaihtoehdot eivät houkuta: puuttumiskynnyksen alentaminen laskisi ajonopeuksia entisestään. Sakkojen korotus taas kasvattaisi rikosten ja seuraamusten välistä kuilua. Tuloja voitaisiin lisätä myös alentamalla nopeusrajoituksia paikoissa, joissa liikenneympäristö ei tue alhaisempia rajoituksia.Lähde: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja