7.6.2024 Moottoriurheilu Sami Pajari pika-aikataululla elämänsä tulikokeeseen Teksti Miika Wuorela Kuva Miika Wuorela Sami Pajari ja Enni Mälkönen (oik.) voittivat WRC2-luokan Sardinian MM-rallissa. Heinäkuun lopussa kaksikolla on kuitenkin astetta tulisempi haaste edessä Toyotan Rally1:n ratissa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sami Pajari saa ralliuransa toistaiseksi kovimman tilaisuuden Latvian MM-rallissa, johon hän ja kartanlukija Enni Mälkönen saavat alleen Toyotan Rally1-auton. Viime viikonlopun Sardinian MM-rallissa WRC2-luokan voiton napannut Sami Pajari, 22, palasi pika-aikataululla takaisin Suomeen. Edessä oli kahden päivän testi Puolan MM-rallia varten. Se sujui tutulla GR Yaris Rally2:lla, mutta pian alla on huomattavasti rajumpi rassi. Heinäkuun lopussa ajettavaan, ensimmäistä kertaa MM-kalenterissa olevaan Latvian osakilpailuun lahtelainen saa alleen päätiimin Rally1-Yariksen. Sami Pajari ja Enni Mälkönen (oik.) voittivat WRC2-luokan Sardinian MM-rallissa. Heinäkuun lopussa kaksikolla on kuitenkin astetta tulisempi haaste edessä Toyotan Rally1:n ratissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Villikorttilaisten tilastot vaihtelevia Hyppy Rally2-autosta ylöspäin on kuin vaihtaisi poniratsastuksen äkäiseen härkään. Vain kourallinen kuljettajia osaa hyödyntää Rally1-auton täyden potentiaalin. Autojen aikaero erikoiskokeella on noin kaksi sekuntia kilometrillä, mutta nuo sekunnit ovat kiven alla. Niitä ei ns. ajeta kiinni sormia napsauttamalla, suuremman moottoritehon turvin. Jos kuljettajan ote herpaantuu hetkeksikin, sinkoaa härkä armotta rodeosta viehättyneen hurjapään areenan sahanpuruja nuuhkimaan. Vastaavassa tilanteessa Pajarin kanssa suomalaisnuorista oli viimeksi Teemu Suninen, joka vuonna 2017 sai vastaavan, kahden kilpailun näytönpaikan M-Sportin Fordilla. Puolan MM-ralli päättyi Suniselta lupauksia herättävään kuutossijaan. Kotikisassa Jyväskylässä meni vieläkin paremmin. Siellä Suninen taisteli jopa kakkossijasta, mutta kovavauhtinen pyörähdys pudotti sijoituksen neljänneksi. Yhtä kaikki, Suninen tiesi, mitä häneltä odotettiin verrattain lyhyen ralliuran h-hetkellä, ja sen hän myös saavutti näyttämällä vauhtivarojaan. Kalle Rovanperän tilanne oli erittäin poikkeuksellinen kaikkiin muihin nähden, sillä Rovanperän jälki WRC2-luokassa oli niin vakuuttavaa niin nuorena, ettei epäilyille ollut sijaa. Rovanperä kiinnitettiin täyden kauden Toyota-kuljettajaksi 19-vuotiaana, joskin sopimus oli tehty jo reilua vuotta ennen kauden 2020 alkua. Viime kaudella Pajari ja Mälkönen ajoivat Skodalla WRC2-luokassa, voittaen Jyväskylässä. Viimeisimmät 12 kuukautta ovat edenneet suotuisissa merkeissä, mutta Latvian MM-ralli päätiimissä on aivan oma lukunsa. Mihin Pajari voi yltää? Syy, miksi Pajaria hosutaan Rally1-auton ohjaksiin, on selkeä. Toyota tarvitsee kaudeksi 2025 uusia kuljettajia, joten aikaa ei ole hukattavaksi. Vaikka kuljettaja itse haluaa mieltää tulevan tulikokeensa kokemuksen keruuksi, ei se sitä varsinaisesti ole. Kyse on testistä, jossa omiin lahjoihinsa uskova nuori pääsee näyttämään taitonsa kovassa seurassa. Henkisesti Pajari on voinut valmistautua tulevaan jo viime syksystä lähtien, ja henkinen puoli on myös ainut asia, joka merkitsee. Tiimi järjestänee riittävästi testiaikaa Pajarille, jotta auto tulee tutuksi. Muussa tapauksessa Latvian huippunopeat tiet voisivat saada odottamattoman reaktion aikaiseksi. Jossain mielessä kyse on vanhan liiton luonnehtimasta tulos tai ulos -tilanteesta. Varmaa on, että hyvällä tuloksella matka jatkuu, mutta kilpailukyvyttömyys tai rypistynyt pelti voisivat vastaavasti nostaa tien pystyyn. Toyota on ollut vaikeasti voitettava etenkin nopeissa ralleissa, mikä on ollut pitkälti Kalle Rovanperän ansiota, mutta muutkin tiimin kuljettajista ovat yltäneet autolla hyviin otteisiin. Rally1-autoon pääsemisessä on jotain peruuttamatonta ja ehdotonta, sillä kesän jälkeen mahdolliset ajot Rally2-autolla menettävät merkityksensä. WRC2-luokan mestaruudesta Pajari voi yhä ajaa, mutta niillä näytöillä on vain muodollinen rooli. Toyota ja Pajari ottavat molemmat tietoisen riskin, sillä pelkkää kokemuspohjaa ei voi loputtomiin kartuttaa ja ajatella Rally2-autolla kilpailemisen tuovan suuret unelmat lähemmäksi. Eivät tallipäälliköt toki hylkää nuoria yhden notkahduksen vuoksi. Kaudella 2022 niin Adrien Fourmaux kuin Oliver Solberg saivat liian paljon liian nopeasti ja joutuivat jättämään Rally1-haaveet hautumaan. Fourmaux palasi ”ykkösen” ruoriin jo täksi kaudeksi, ja Solberg tekee paluun melkoisella varmuudella ensi kaudella. Kumpikin kuuluu nykyisten kuljettajien eliittiin jo nyt, ja ensi kaudella vielä enemmän, kun nippu meritoituneita kuljettajia heivaa sarjan ajamisen. Pajari itse näkee tilaisuuden loogisena jatkumona omalla urallaan. - Kuten tiedetään, tällaisia paikkoja ei usein ole vapaana. Olen hieman yllättynyt tästä, mutta täytyy luottaa itseensä. Viimeisimmät kolme vuotta trendi on ollut se, että olemme ottaneet askeleen eteenpäin ja kokeneet jotain uutta. Aina olemme pyrkineet ottamaan sen oikean askeleen, tunnelmoi Pajari. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: rallikuhina alkaa jo näkymään Jyväskylässä 24.7.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland 2024 reittiopas: Suomen MM-rallin konkari esittelee kaikki erikoiskokeet 28.6.2024 Moottoripyörät Ensikertalaisena Circuit Racingin SM-kisoissa – Motorsport tarjoaa isoja tunteita 11.6.2024 Moottoriurheilu Tässä asiassa Ott Tänak säilyttää lyömättömän ennätyksen! 8.6.2024 Moottoriurheilu 24 tuntia Le Mansissa: mä ajan koko yön 3.6.2024 Moottoriurheilu Usko loppui kesken, ahneus iski väliin – rallin MM-sarja sopimukseen Saudi-Arabian kanssa 31.5.2024 Ajoneuvot Lancia Ypsilonista tulee ensimmäinen HF- ja ralli-Lancia vuosikausiin – tai siis siltä asia on saatu näyttämään 12.5.2024 Moottoriurheilu Voisiko amerikkalainen suoratoistojätti pelastaa myös rallin MM-sarjan? 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan