5.1.2024 Ajoneuvot Odotettu Toyota-diili varmistui! – Sami Pajari on ainut suomalaiskuljettaja rallin MM-avauksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi suomalaissukupolvi on tekemässä vahvaa tuloa rallin MM-sarjaan, sillä Sami Pajarin uumoiltu hyppäys Toyotan Rally2-auton rattiin varmistui. Sami Pajari, 22, on tehnyt itseään tykö jo useamman vuoden ajan. Lahtelaiskuljettaja on likipitäen samaa ikäluokkaa Kalle Rovanperän, sekä pahimman kilpakumppaninsa, ruotsalaisen Oliver Solbergin kanssa.Solbergin tavoin Pajari tähyää Rovanperän jalanjälkien seuraamista, aina Rally1-autoon ja MM-titteliin asti.Kaudella 2024 se tarkoittaa yhdeksää, kymmentä MM-rallia Toyota Yaris Rally2 -autolla.Toyota esitteli Yaris Rally2 concept -autoaan viime rallissa Jyväskylässä Paviljongin huoltoparkissa.- Lopullista päätöstä kilpailujen määrästä ei ole vielä tehty, mutta WRC2-sarjaa ajetaan. Kausi alkaa Monte Carlosta ja todennäköisesti jatkuu Ruotsissa. Muilta osin kauden ohjelma on vielä melko auki, mutta niin paljon ajetaan kuin pystytään, Pajari vahvistaa.Toyotan Rally2-auton on luokan uusi tulokas, eikä ilman kovavauhtisia testikilometrejä MM-rallien menestykseen ole asiaa. Autoon totuttelun Pajari ja kartanlukijana jatkava Enni Mälkönen aloittivat joulukuussa Ranskassa ja testit jatkuvat vielä ennen kuin lähtölippu legendaariseen Monte Carlo -ralliin heilahtaa.- Meillä on vielä kisaa edeltävänä viikonloppuna oma testisessio. Ennen Ruotsin rallia pääsee ajamaan jo enemmän, sillä auto on Lievestuoreella. Hyvin nopeasti pääsin autoon sinuiksi, sillä se on looginen ja helppo ajaa. Itselleni jäi siitä hyvä fiilis.Kilpailuohjelmasta maailmalla vastaa suomalaisyritys Printsport Racing, jolla maantieteellistä etäisyyttä Toyotan rallitiimiin on vain vähän. Molemmat toimivat Jyvässeudulla, joten päätiimin kaikki tietotaito on myös Pajarin käytettävissä.Pajari ja kartanlukija Enni Mälkönen voittivat WRC2-luokan Suomen MM-rallissa 2023.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarjouksia joka suunnaltaSen verran haluttu kuljettaja Pajari viime vuoden rallimarkkinoilla oli, että jokainen tiimi esitti oman tarjouksensa hänelle. Useimmat koskivat Rally2-luokassa jatkamista, mutta mahtuipa mukaan tiettävästi todellinen jymypaukku. M-Sport oli tarjonnut Pajarille mahdollisuutta liittyä tiimiin ja päästä kiinni jopa Fordin Puma Rally1:en.- Tilannetta oli hauska seurata pitkin viime vuotta, tai ainakin Jyväskylästä alkaen. Monet uskoivat minun menevän M-Sportille, mutta itse pidin muita vaihtoehtoja todennäköisempänä. Lopulta saimme tällaisen paketin kasaan, niputtaa Pajari.Kuten kuvitella saattaa, kilpailuohjelma Toyotan ratissa on nuoren miehen unelma, joka saattaa poikia vielä vaikka millaisia mahdollisuuksia.Menestymällä WRC2-sarjassa pysyy tallipomojen tietoisuudessa - aivan, kuten Pajari teki jo viime kaudella, voittaen luokkansa Suomen MM-rallissa.- Tämä on tosi mielenkiintoinen proggis. Pääsen ensimmäisten joukossa ajamaan uutta autoa tositoimissa.Skodalla Pajari pääsi tahkoamaan rutkasti testikilometrejä ja sama tavoite on myös Toyotalla, jotta uusi auto tulee täysin tutuksi.Rally1-paikka tähtäimessäErikoisinta yhtälössä on se, että Pajari on todellakin ainut sinivalkoinen kuljettaja Monte Carlo -rallin lähtöluettelossa. Tilanne normalisoituu kuitenkin kauden mittaan, kun Rally1-autoilla vauhtiin pääsevät osa-aikaisen ohjelman ajava Kalle Rovanperä ja Esapekka Lappi, sekä WRC2-sarjaa kiertävät Lauri Joona ja Emil Lindholm. Saatetaanpa Teemu Suninenkin vielä nähdä MM-sarjan erikoiskokeilla.- Toivottavasti kaikki menestyspaineet eivät kohdistu minuun. Viisi suomalaista on pyöritellyt Rally2-autolla kilpailemisen mahdollisuutta, joten on siellä minun lisäkseni muitakin.Sami Pajari, 22, ottaa ison askeleen kohti rallin täysammattilaisuutta, sillä paikka Toyotan ratissa on erittäin haluttu.Alkava rallikausi on kieltämättä Pajarille tähänastisen uran tärkein. Kisaohjelma Toyotan ratissa on suora seuraus hyvistä suorituksista, sillä ani harva nuorista lahjakkuuksista pääsee näyttämään taitojaan vastaavanlaisessa tilanteessa.- Kääntäisin sen niin, että uraa on tehty jo monta vuotta. Rally1-paikka on tähtäimessä ja sinne pyritään. Silloin pitää olla nopea ja kiinnostava kuski tiimeille. Pakko myöntää, mutta isoja steppejä on jo otettu uralla, joten koetetaan jatkaa samaan tahtiin, päättää Pajari.Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Rikhard Wacker Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Moottoriurheilu Aatu Hakalehto valittiin vuoden 2025 Flying Finn Future Star -kuljettajaksi – tähtäimessä Secto Rally Finland 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!