5.1.2024

Odotettu Toyota-diili varmistui! – Sami Pajari on ainut suomalaiskuljettaja rallin MM-avauksessa

Uusi suomalaissukupolvi on tekemässä vahvaa tuloa rallin MM-sarjaan, sillä Sami Pajarin uumoiltu hyppäys Toyotan Rally2-auton rattiin varmistui.

Sami Pajari, 22, on tehnyt itseään tykö jo useamman vuoden ajan. Lahtelaiskuljettaja on likipitäen samaa ikäluokkaa Kalle Rovanperän, sekä pahimman kilpakumppaninsa, ruotsalaisen Oliver Solbergin kanssa.

Solbergin tavoin Pajari tähyää Rovanperän jalanjälkien seuraamista, aina Rally1-autoon ja MM-titteliin asti.

Kaudella 2024 se tarkoittaa yhdeksää, kymmentä MM-rallia Toyota Yaris Rally2 -autolla.

Toyota esitteli Yaris Rally2 concept -autoaan viime rallissa Jyväskylässä Paviljongin huoltoparkissa.

- Lopullista päätöstä kilpailujen määrästä ei ole vielä tehty, mutta WRC2-sarjaa ajetaan. Kausi alkaa Monte Carlosta ja todennäköisesti jatkuu Ruotsissa. Muilta osin kauden ohjelma on vielä melko auki, mutta niin paljon ajetaan kuin pystytään, Pajari vahvistaa.

Toyotan Rally2-auton on luokan uusi tulokas, eikä ilman kovavauhtisia testikilometrejä MM-rallien menestykseen ole asiaa. Autoon totuttelun Pajari ja kartanlukijana jatkava Enni Mälkönen aloittivat joulukuussa Ranskassa ja testit jatkuvat vielä ennen kuin lähtölippu legendaariseen Monte Carlo -ralliin heilahtaa.

- Meillä on vielä kisaa edeltävänä viikonloppuna oma testisessio. Ennen Ruotsin rallia pääsee ajamaan jo enemmän, sillä auto on Lievestuoreella. Hyvin nopeasti pääsin autoon sinuiksi, sillä se on looginen ja helppo ajaa. Itselleni jäi siitä hyvä fiilis.

Kilpailuohjelmasta maailmalla vastaa suomalaisyritys Printsport Racing, jolla maantieteellistä etäisyyttä Toyotan rallitiimiin on vain vähän. Molemmat toimivat Jyvässeudulla, joten päätiimin kaikki tietotaito on myös Pajarin käytettävissä.

Pajari ja kartanlukija Enni Mälkönen voittivat WRC2-luokan Suomen MM-rallissa 2023.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarjouksia joka suunnalta

Sen verran haluttu kuljettaja Pajari viime vuoden rallimarkkinoilla oli, että jokainen tiimi esitti oman tarjouksensa hänelle. Useimmat koskivat Rally2-luokassa jatkamista, mutta mahtuipa mukaan tiettävästi todellinen jymypaukku. M-Sport oli tarjonnut Pajarille mahdollisuutta liittyä tiimiin ja päästä kiinni jopa Fordin Puma Rally1:en.

- Tilannetta oli hauska seurata pitkin viime vuotta, tai ainakin Jyväskylästä alkaen. Monet uskoivat minun menevän M-Sportille, mutta itse pidin muita vaihtoehtoja todennäköisempänä. Lopulta saimme tällaisen paketin kasaan, niputtaa Pajari.

Kuten kuvitella saattaa, kilpailuohjelma Toyotan ratissa on nuoren miehen unelma, joka saattaa poikia vielä vaikka millaisia mahdollisuuksia.

Menestymällä WRC2-sarjassa pysyy tallipomojen tietoisuudessa - aivan, kuten Pajari teki jo viime kaudella, voittaen luokkansa Suomen MM-rallissa.

- Tämä on tosi mielenkiintoinen proggis. Pääsen ensimmäisten joukossa ajamaan uutta autoa tositoimissa.

Skodalla Pajari pääsi tahkoamaan rutkasti testikilometrejä ja sama tavoite on myös Toyotalla, jotta uusi auto tulee täysin tutuksi.

Rally1-paikka tähtäimessä

Erikoisinta yhtälössä on se, että Pajari on todellakin ainut sinivalkoinen kuljettaja Monte Carlo -rallin lähtöluettelossa. Tilanne normalisoituu kuitenkin kauden mittaan, kun Rally1-autoilla vauhtiin pääsevät osa-aikaisen ohjelman ajava Kalle Rovanperä ja Esapekka Lappi, sekä WRC2-sarjaa kiertävät Lauri Joona ja Emil Lindholm. Saatetaanpa Teemu Suninenkin vielä nähdä MM-sarjan erikoiskokeilla.

- Toivottavasti kaikki menestyspaineet eivät kohdistu minuun. Viisi suomalaista on pyöritellyt Rally2-autolla kilpailemisen mahdollisuutta, joten on siellä minun lisäkseni muitakin.

Sami Pajari, 22, ottaa ison askeleen kohti rallin täysammattilaisuutta, sillä paikka Toyotan ratissa on erittäin haluttu.

Alkava rallikausi on kieltämättä Pajarille tähänastisen uran tärkein. Kisaohjelma Toyotan ratissa on suora seuraus hyvistä suorituksista, sillä ani harva nuorista lahjakkuuksista pääsee näyttämään taitojaan vastaavanlaisessa tilanteessa.

- Kääntäisin sen niin, että uraa on tehty jo monta vuotta. Rally1-paikka on tähtäimessä ja sinne pyritään. Silloin pitää olla nopea ja kiinnostava kuski tiimeille. Pakko myöntää, mutta isoja steppejä on jo otettu uralla, joten koetetaan jatkaa samaan tahtiin, päättää Pajari.

Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Rikhard Wacker

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat