15.1.2025

Se kerta kun: Austin teki ralliauton, jolla Timo Mäkinen olisi ajanut molemmat pellit auki

Twini-Mini: tuplasti moottoreita, tuplasti konepeltejä, tuplasti pitoa, tuplasti ongelmia.

BMC ADO15 eli huomattavasti tunnetummin alkuperäinen Mini on paitsi kaupunkiautojen pioneereja, myös tunnetun menestyksekäs ralliauto. Edelläkävijä auto oli eteen poikittain sijoitetun moottorinsa ja etuvetonsa ansiosta.

Arkiauto-Minissä tämä ratkaisu säästi huomattavasti tilaa, kun moottori ja voimansiirto veivät vain parikymmentä prosenttia auton pohjapinta-alasta. Ralli-Minissä etumoottori-etuvetoratkaisu toi pitoetua valmiiksi toimivaan kokonaisuuteen, joka oli ennen kaikkea varsin ketterä.

Enemmän on enemmän, ajateltiin tästäkin huolimatta Austinilla.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat