7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover ”Chieftain” -restomodi Teksti Antti Kautonen Kuva RM Sotheby's Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Cliveden Housen heinäkuisessa huutokaupassa myydään mielenkiintoinen Range Rover -restomodi. Kyseessä on ylellisesti viimeistelty yhdistelmä eri vuosien Land Rover -malleja ja voimanlähdekin on vaihtunut vakio-veekasia ruudikkaampaan. Englantilaisen, Interceptoreitakin tuunanneen Jensen International Automotive -pajan vuonna 2017 rakentama Chieftain on vuoden 2004 Land Rover Discovery 3:n rungolle muokattu, alun alkaen 1993-mallinen auto. JIA lyhensi Discoveryn runkorakennetta noin 35 sentin verran saadakseen klassikkomallin Range Roverin korin sopimaan sen päälle. Muhkeaksi muokatun korin kaarilevikkeiden sisässä on 20-tuumaiset kolmipuolaiset vanteet ja niillä matalaprofiilirenkaat. Vanteiden puolien välistä pilkottavat hillittömän kokoiset jarrut. Ja tämä kaksi- ja puolitonninen auto tarvitsee kunnon jarruja. Tekniikkapaketti on kotoisen General Motorsilta, eli Chieftain-Rangea liikuttaa 556-hevosvoimainen, remmiahdettu 6.2 litran LSA-V8, jota on käytetty muun muassa Cadillac CTS-V:ssä, Camaro ZL1:ssä, sekä australialaisperäisessä HSV GTS:ssä sekä sen Vauxhall-merkkisessä sisarmallissa, VXR8:ssa. Vääntöä on 747 newtonmetriä ja vaihdelaatikko on kuusiportainen automaatti.Aihioksi valikoitunut, korinsa luovuttanut Range on ollut tuotannon loppupäästä, mutta ei niin myöhäinen, että sen kojelauta olisi jo ollut ns. soft dash eli ensimmäisen korin Discoverystä peräisin oleva. Kojelautaa on kuitenkin muokattu nykyajan tarpeiden mukaan, eli siihen on upotettu iso kosketusnäytön pahka, jonka muoto on otettu tyylikkäästi auton mittaristokopasta. Uudelleenverhoiltu sisusta on nyt vaaleaa Bridge of Weir-nahkaa ja jenkkilogoista vaihteenvalitsinta ympäröivä keskikonsoli on suunniteltu uusiksi käyttökatkaisijoineen. Ilmiasu on kuitenkin huomattavan tehdastekoiselta vaikuttava, vaikka alkuperäiset Range Roverit tuskin olivat aivan näin ylellisiä sisältä, ja koriaihion sisustasta on sellaisenaan jäljellä vain taustapeili ja vilkkuviikset. Tämä nyt myytävä auto on käytännössä vielä prototyyppiasteen yksilö, ja sitä on myös käytetty pressiautona valmistumisensa jälkeen.Autocar-lehti analysoi Chieftainin ajettavuutta seuraavasti: ”Mutkat ovat tiessä vain seuraavaa suoraa varten, jolloin pienikin nilkan ojentaminen missä vain vauhdissa riittää pykälän tai kahden vaihtumiseen ja massiivinen vääntö lykkää sinut tietä pitkin eteenpäin moottorin murinan muuttuessa pitelemättömäksi parkumiseksi.” Autocarin testatessa Chieftainia se kulki vielä ilmajousitettuna, mutta auton vuonna 2020 hankkinut yksityisomistaja vaihdatti alustan Öhlinsin coilovereille, varmaankin jämerämpää kaarreajettavuutta tavoitellen. Tuo remontti maksoi parisenkymmentä tonnia, ja auton muutkin huoltotyöt on teetetty auton tunteneella rakentajalla, JIA:lla.Vastaavan auton rakennuttaminen viitisen vuotta sitten on maksanut noin 250 000 puntaa, eli vuoden 2025 euroissa 375 tuhatta. Siihen verrattuna RM Sotheby’sin hinta-arvio, 80-120 tuhatta puntaa, tuntuu melkoiselta diililtä; mittarissa on muutostöiden jälkeen vasta 11 000 mailia. Huutokauppa pidetään 8. heinäkuuta 2025 eikä Chieftainille ole asetettu hintavarausta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 30.3.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – podcastistakin tuttu Range Rover 5.0 Autobiography 9.7.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Range Rover SV on ylellisin ja personoitavin vakio-Range koskaan – tämä yksilö oli tummempi kuin yö 21.6.2023 Ajoneuvot Range Rover Evoque muuttui hieman – mitäpä sitä hyvää liiaksi muuttamaan 3.6.2023 Ajoneuvot Range Rover Sport SV on lajinsa tehokkain koskaan – näin 2,5-tonninen maasturi säästää painoa 6.2.2023 Ajoneuvot Uudistettu Range Rover Velar valmistautuu kääntämään lisää katseita 29.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover P510e -lataushybridi on täydellisesti jakautunut persoona 25.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover Sport, tuo talven kukistaja 16.11.2022 Ajoneuvot Syksyn uutuusmallit Euro NCAP:in syynissä – ennätysjoukko tähtisuorituksia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster