9.7.2023

Koeistuttu: Range Rover SV on ylellisin ja personoitavin vakio-Range koskaan – tämä yksilö oli tummempi kuin yö

Kuva Benjamin Helander

Pitkän akselivälin Range Rover SV on sanalla sanoen Special Vehicle. 442 000 euron ultraluksusmaasturi on koko konsernin lippulaiva. Vierailu Land Roverin uudistetussa showroomissa Lontoon Mayfairissa muistutti myös, miksei Range Rovereihin tahdo saada enää Lontoossa vakuutusta.

Viidennen sukupolven Range Rover on ollut kuvioissa puolisentoista vuotta, ja SV-mallistakin saatiin ensivihiä jo ensiesittelyn yhteydessä. Ensi-iltansa on jo ehtinyt saada niin ikään Range Rover Sport SV, joka painottaa vahvasti sanaa Sport. Iso Range sen sijaan on Special Vehicle mitä ylellisimmällä tavalla.

SV edustaa pitkän akselivälin Range Roveria, mikä tarkoittaa 200 millimetrin lisäystä Moottorin aiemmin koeajamaan perusmalliin nähden. Lisä on sekä nähtävissä ulkoisesti että tunnettavissa takapenkiltä käsin. Range Rover erottuu luokassaan käytännössä ainoana maasturina, josta tarjotaan Kiinan ulkopuolella erikseen pitkän akselivälin versiota. Sitä se on myös koko JLR-konsernilla sen jälkeen, kun Jaguar XJ muutama vuosi sitten lakkautettiin.

Range Rover SV LWB P530 on 5,252 metriä pitkä ja painaa tyhjänä 2 590 kiloa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksilöllistä yksityisyyttä

Moottori pääsi tutustumaan Range Rover SV:hen Lontoon Mayfairin uudistetussa Stratstone Land Rover -showroomissa. Mayfair on ehkä koko maailman Range Rover -tiheintä aluetta, ja siellä Range Rover on tapa liikkua yksityisesti ja samalla yksilöllisesti - täytyyhän oman Rangen erottua naapurin omasta.

Uusi Range Rover SV tarjoaakin ennennäkemättömän hyvät mahdollisuudet personointiin. Valmistaja esimerkiksi tarjoaa valmiina 14 erilaista värivaihtoehtoa, mutta Bespoke Matching Servicen kautta asiakas voi pyytää autoonsa periaatteessa minkä tahansa värin, kunhan hänellä on olemassa siitä näyte. SV saa korivärinsä käsin maalattuna. Tällaista palvelua ei kannata lähteä etsimään muualta kuin korkeintaan kadun toiselta puolelta Rolls-Roycelta tai parinsadan jaardin päästä Bentleyltä.

Range Rover 5
SV Serenity

Range Rover SV:n personoinnissa auttaa myös kaksi erilaista tunnelmateemaa, rauhallisempi Serenity sekä intensiivisempi Intrepid, jotka ohjaavat muun muassa korilistojen ja muiden yksityiskohtien sekä sisustan värimaailman valinnassa. Pitkänkin akselivälin SV on lähtökohtaisesti viisipaikkainen, mutta reilun 15 000 punnan arvoinen SV Signature Suite -paketti muuntaa auton nelipaikkaiseksi ja tekee keskikonsolista koko matkustamon pituisen. Range Roverin minimalistisella tyylillä kaikki Signature Suiten toiminnot tulevat piilosta esiin vasta kun niitä tarvitaan.

Yön kuningatar

Koeistuttu SV edusti Range Rover- ja samalla koko Land Rover -malliston kalleinta yksittäistä malliversiota, pitkän akselivälin mallia 4,4-litraisella V8:lla. Muutamat lisäherkut olivat nostaneet tämän yksilön hinnan paikallisella valuutalla hieman yli 200 000 puntaan. Suomessa autosta saisi pulittaa mallivuoden 2024 hinnaston mukaan 441 893 euroa ja 51 senttiä päälle jo ilman lisävarusteita.

Mayfairissa oli esiteltävänä mallivuotta 2023 edustanut SV LWB P530. Auton lisähinnaton Varesine Blue -ulkoväri yhdistettynä 23-tuumaisiin taottuihin vanteisiin kiiltävällä tummanharmaalla kontrastivärillä sai aikaan varsin tumman ilmeen showroomin vaaleita seiniä vasten. Vastapainoa tummuudelle toivat sentään hopeanharmaat aksentit etuovissa ja keulassa sekä varustelistalta ilmaiseksi ruksitut punaiset jarrusatulat.

Kuten mikä tahansa hyvä ulkoväri, Varesine Blue näyttää itsestään eri sävyjä valaistuksesta riippuen.

Tumma teema jatkui vahvana sisätiloissa. Piilo-ovenkahvojen ponnahdettua käyttöetäisyydelle on aika avata ovi, ja ovenavauksen yhteydessä hieman vajaan 4 000 punnan lisävarusteiset astinlaudat saavat oman hetkensä liukumalla auton alta täysin äänettömästi. Kuljettajan paikalla avautuu tunnelma, jonka luomiseen pystyy melko lailla vain Land Rover. Mitäköhän kaikkea auto on muuten kerinnyt jo tähän mennessä minusta selvittämään? Mitannut kaiketi päästä varpaisiin.

Sisätilan tummuuden takana on ensisijaisesti SV Perlino Semi Aniline -nahkaverhoilu, mutta yhtä lailla myös tummat veluurimatot sekä musta, nahkainen sisäkatto osallistuvat talkoisiin. Jälleen ainoastaan SV:hen saatavilla oleva Natural Dark Linear Wenge Veneer tuo itsensä sopivasti esiin keskikonsolissa. Ja kaiken tämän pitäisi olla käsityötä.

Rangerovermaisuuksia - vanhoja ja uusia

Range Rover SV on täynnä lajityypillisiä ominaisuuksia, joista jotkut ovat olleet osa Range Roveria niin kauan kuin voimme muistaa, mutta joihinkin olemme tottuneet vasta tämän sukupolven myötä. SV:ssä kaikki nämä ovat tietysti korostuneella hienostuneisuudella läsnä.

Kuljettajan paikalla maisema on Range Roverin nykytyylin mukaisesti hyvin harmoninen ja meluton. Antaa materiaalien sekä 13,1 tuuman kelluvan ja kaarevan näytön puhua. Jotkin asiat, kuten ilmastoinnin säädöt, ovat vielä tässä mallissa toteutettu fyysisillä painikkeilla, näinhän ei ole enää esimerkiksi päivitetyssä Evoquessa.

Range Rover SV:ssä on aika lailla fifty-fifty istuuko auton omistaja kuljettajan paikalla vaiko takapenkillä. Joka tapauksessa toisen rivin olot paljastavat 5-paikkaisessakin asussa kyseessä olevan Special Vehicle.

Keskipenkin selkänoja on kaadettavissa takasivuistuinten eli varsinaisten valtaistuinten kyynärnojaksi. Pelkästään kyynärnojan virkaan sitä ei ole tarkoitettu, ja tässä kohtaa kuvaan astuvat piilotetut ominaisuudet. Kyynärnojasta on nimittäin herätettävissä kosketusnäyttö, jota kautta hoituvat takaistuinten mukavuussäädöt, tarkoittaen perinteisten lämmityksen ja ilmastoinnin lisäksi myös laajoja hierontatoimintoja. Ovissa sijaitsevista kytkimistä onnistuu lisäksi näiden Comfort Plus -takaistuinten säätö juuri sopivaksi. Lisäksi takamatkustajilla on käytössään kerrattuna samat, kaarevat 13,1-tuumaiset tietoviihdenäytöt.

Edelleen liikuttaessa autoa taaksepäin, tulee vastaan tavaratila ja kourallinen hyvin perinteisiä rangerovermaisuuksia. Takaluukku on tietysti kaksiosainen, ja mikäs sen mukavampi tapa viettää kesäiltapäivää luonnon helmassa, kuin istuskelemalla Rangensa takaluukun päällä. Näin on varsinkin mikäli on tullut ruksineeksi lisävarusteluettelosta artikkelin nimeltä Tailgate Event Suite With Leather Cushions, niin kuin tämän yksilön kohdalla oli tehty.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudistettu kivijalkaliike ja erikoismalli

Omalla tavallaan mielenkiintoinen tutustumiskohde oli jo itsessään hiljattain perusteellisesti uudistettu Stratstone Land Rover Mayfair -showroom. Tämä eräs koko maailman ykkös-Land Rover -putiikki sijaitsee Berkeley Streetillä keskellä Mayfairia, ei niin kovin pitkän kävelymatkan päässä kuninkaallisista residensseistä Clarence Housesta ja St. James's Palacesta.

Samaisen kadun varrella sijaitsee useampi muukin loistoautoliike samalla tavalla kivijalassa. Sisälle Land Rover -liikkeeseen mahtui Range Rover SV:n lisäksi ainoastaan yksi Defender 90, mutta liiketilaa löytyy varsinaisen showroomin ulkopuoleltakin. Liikkessä sisällä on myös jonkin verran koristerekvisiittaa sekä tietysti asianmukaiset puitteet kauppojen hieromista varten.

Range Rover SV Lansdowne Edition

Sen verran tärkeästä putiikista on kyse, että kyllähän Land Roverin oli pakko uudistuksen kunniaksi yksi erikoismalli luoda. Range Rover SV Lansdowne Edition oli keväinen ja superylellinen 16 kappaleen erikoiserä, joka myytiin 250 000 punnan hinnalla loppuun jo ennen julkistustaan.

Lontoon Range Rover -varkausongelma

Kuten jo artikkelin alussa tuli todettua, Range Rover on Lontoossa hinnastaan ja koostaan huolimatta valtavan suosittu automalli.

Viime aikoina Range Rover on kuitenkin saanut Isossa-Britanniassa ja erityisesti Lontoossa ei-toivottua julkisuutta. Luksumaasturi on vuoden 2022 osalta päätynyt valtakunnalliseen autovarkaustilastoon sijalle kaksi, juuri ja juuri moninkertaisesti halvemman ja -yleisemmän Ford Fiestan perään. Kunigaskunnassa vohkittiin pelkästään viime vuoden aikana 5 200 Range Roveria.

Siinä missä Ford Fiesta saattaa päätyä jengiautoksi tai vastaavaksi, Range Rover -varkauksien takana ovat ammattirikolliset, jotka murtautuvat autoihin sisälle teknologian avulla hyödyntäen avaimettoman lukituksen ja -käynnistyksen heikkoja kohtia. Mikään ei tee Range Roverista erityisen haavoittuvaa juuri tällaisia varkauksia kohtaan, mutta autojen lukumäärä sekä niiden huomattava arvo ovat johtaneet tilanteeseen.

Vakuutusyhtiöt ovat ratkaisseet ongelman kahdella tavalla. Joko ne eivät myönnä Range Rover -asiakkaille vakuutusta tai sitten vakuutuksen hinta nousee pilviin. Lontoossa vaikkapa Bentley Bentayga voi olla yli puolet halvempi vakuuttaa. Esimerkiksi juuri Mayfairin alueella kävellessä kiinnittää huomiota Range Rovereissa käytettäviin perinteisiin keppimallisiin rattilukkoihin, jotka saattavat kuulua jopa joihinkin vakuutusehtoihin.

Valoa tunnelin päässä näkyy kuitenkin siltä osin, että tähän uuteen, 5. polven Rangeen ei näytä kohdistuneen lainkaan varkauksia, vaan ne koskevat lähinnä nelospolvea. Suojaukset lienevät uudessa Range Roverissa merkittävästi edellistä paremmat.

Kuvat: Benjamin Helander, Land Rover Lähteet: Land Rover, Autocar