29.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover P510e -lataushybridi on täydellisesti jakautunut persoona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Siinä missä muut crossoverit ovat perheautojen korotettuja versioita, ladattava Range Rover risteyttää maastoauton ja edustusauton vieläpä urheiluauton suorituskyvyllä. Hyvää: etenemiskyky, mukavuus, tilat, suorituskyky, varustelu. Huonoa: isot ulkomitat. Range Roverin viides sukupolvi on aiempaa sliipatumpi olemukseltaan, mutta sillä ei pysty kätkemään yli viisimetrisen järkäleen mahtipontisuutta. Koeajettu ”lyhyt” versio on omiaan ratin takana viihtyvälle omistajalle. Pitkän mallin 20 cm -jatkopala takajalkatilan kohdalla merkinnee maksajan siirtymistä taakse. Siinä missä muualla perusmoottorit ovat kolmilitraisia rivikuutosia joko bensana tai dieselinä, meillä autovero ohjaa lataushybridien puoleen. Ilman verosuunnittelua valittavana on myös 4,4-litrainen V8. Varustetasoja on viisi: SE, HSE, Autobiography, First Edition ja SV, jotka ovat toinen toistaan ylellisempiä. Tehon ja herkkujen suhde levittää hintahaitarin korskeasti 150 000–400 000 euroon. Samalla kilpailijakenttä lavenee saksalaisnelikosta jopa Bentleyn ja Rolls-Roycen tontille. Koeajossa oli tehokkaampi lataushybridi keskimmäisellä varustetasolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lumimyrskyä ennusteessa? Range Rover ei tingi perinteistään: se on edelleen yksi maastokelpoisimmista ajokeista. Normaalisti maavaraa on 21, maastoajossa 28 ja hetkellisesti 34 senttimetriä. Lähestymis- ja jättökulmat ovat riittävät, eniten arveluttaa akseleiden välissä alimpana oleva hybridiakusto. Se lienee suojattu tiiviisti, sillä kahluusyvyydeksi ilmoitetaan 90 cm. Sekä halkaisijaltaan että leveydeltään valtavat pyörät eivät uppoa pienimpiin koloihin, vaikka painoa on liki kolme tonnia. Lataushybridimallissa sähkömoottorin vääntö on käytössä jo ryömintänopeuksilla. Ajo-ohjelmia on erilaisille pinnoille ja nopeuksille. Järjestelmä ohjaa voimaa pitävimmille pyörille ja sallii sopivan luiston vaikkapa umpihangessa. Nelipyöräohjaus ja kameranäkymä ympäri auton helpottavat niin maastossa kuin parkkihallissakin. Etukamera näyttää myös auton keulan piiloon jäävät esteet tai jyrkänteet. Niinpä useimmilta kuljettajilta loppuvat taidot ennen kuin Rangelta kyvyt. Suurin este maastoajolle onkin aiemmin mainittu hintalappu, jo lumihangessa möyriminen hiostaa kämmenpohjia vahinkoilmoituksen tekoa miettien. Valtiovieraita tulossa? Pesukadun kautta Range Rover muuttaa salonkikelpoiseksi aivan toisenlaisiin tehtäviin. Se kuuluu nimittäin myös parhaiden edustusautojen joukkoon. Istumakorkeus on ylevä, mutta sisäänkäynti silti vaivatonta pysäköitäessä automaattisesti laskevan korin ansiosta. Ovet ovat leveät, tilaa runsaasti ja isot ikkunat sekä lasikatto tuovat valoisuutta ynnä tummennusverhot suojaa julkisuudelta. Varustelu on aina vähintään kattava, kalleimmissa versioissa ylenpalttinen. Istuimet säätyvät takanakin sähköllä, ja matkustajilla on oma kosketusnäyttö. Ilmajousitus tasoittaa jääpolanteet, lumivallit eivät autoa juuri heilauta eikä loskan kohina tunkeudu sisälle. Melutaso on hemmottelevan vaimea. Rivikuutosen soundikin on kuiskaava pintakaasulla, enempää ei liukkaalla uskalla tarjota. Akusto on nettokapasiteetiltaan 31,8 kWh, ja pikalatauksen ansiosta akun täyttäminen onnistuu jopa tunnissa. Puhdasta sähköajoa voi parhaimmillaan päästä yli sata kilometriä, mutta talvitulos jäi 70 km:iin. Akun tyhjennyttyä kulutus karkaa yli kymmenen litran. Jos akkua varailee aina tilaisuuden tullen ja antaa hybridijärjestelmän touhuilla, keskikulutus asettuu viiden litran tienoille. Se on toki ihan muuta kuin 0,9 l/100 km -normikulutus, mutta rauhoittaa omaatuntoa ajaa näin isolla ja tehokkaalla autolla. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Range Rover P510e Autobiography SWB Hinta alkaen 147 841 € Koeajetun auton hinta varusteineen 192 344 € Moottori Bensiinimoottori 2 996 cmcm³, lataushybridi, neliveto Akku brutto/netto 38,2 / 31,8 kWh Toimintamatka 113 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 375 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,5 s Huippunopeus 242 km/h (sähköllä 225 km/h) km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,9 (yhd.) Mitat pituus 5052 mm, leveys 2047 mm, korkeus 1870 mm, akseliväli 2997 mm Tavaratila: 818 l Omamassa: 2810 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Muu tieto Lataus Type 2: 6,6 kW (1 x 32 A) CCS: 50 kW Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 v / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan