22.1.2025

Se kerta kun: BMW pisti 5-sarjalaisen hyrräämään nestemäisellä vedyllä jo vuonna 1979

Kuva BMW

Ja hyrrääminen tarkoittaa tässä tapauksessa kirjaimellisesti sitä, että BMW 520h Wasserstoff Antrieb poltti vetyä mäntämoottorissa.

Vetyä on jo pitkään pidetty liikenteen tulevaisuuden käyttövoimana, ja vaikka varsinainen läpimurto antaa sen osalta vielä odottaa itseään, on joukko maailman huomattavimpia autonvalmistajia sitoutunut vetyyn yhtenä tulevaisuuden käyttövoimista myös henkilöautoissa.

Tunnetuimmat vedyn puolestapuhujat henkilöautojen maailmassa ovat Toyota, Honda ja Hyundai, joista jokaisella on jo vuosia ollut oma vetyauto asiakkaita varten, tosin toistaiseksi enemmän tai vähemmän rajoitetuissa määrin.

Euroopan puolella mannerta vetyautojen lippua on pitänyt korkealla ainakin BMW, joka on viimeisimmän iX5 Hydrogen -konseptinsa myötä luvannut oman vetyautonsa asiakkaiden ostettavaksi vuodelle 2030.

Ihka ensimmäisen vetykonseptinsa BMW julkisti kuitenkin jo yli 45 vuotta sitten.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

520h laittoi vetyä pyttyyn

BMW:n ensimmäinen vetyä polttoaineenaan käyttänyt toimiva prototyyppiauto ei ollut esimerkiksi Toyota Mirain, Hyundai Nexon tai BMW iX5 Hydrogenin tapaan polttokennoauto eli niin kutsuttu vetysähköauto, vaan sen sijaan se poltti vetyä mäntämoottorissa.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat