22.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW pisti 5-sarjalaisen hyrräämään nestemäisellä vedyllä jo vuonna 1979 Teksti Benjamin Helander Kuva BMW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ja hyrrääminen tarkoittaa tässä tapauksessa kirjaimellisesti sitä, että BMW 520h Wasserstoff Antrieb poltti vetyä mäntämoottorissa. Vetyä on jo pitkään pidetty liikenteen tulevaisuuden käyttövoimana, ja vaikka varsinainen läpimurto antaa sen osalta vielä odottaa itseään, on joukko maailman huomattavimpia autonvalmistajia sitoutunut vetyyn yhtenä tulevaisuuden käyttövoimista myös henkilöautoissa. Tunnetuimmat vedyn puolestapuhujat henkilöautojen maailmassa ovat Toyota, Honda ja Hyundai, joista jokaisella on jo vuosia ollut oma vetyauto asiakkaita varten, tosin toistaiseksi enemmän tai vähemmän rajoitetuissa määrin. Euroopan puolella mannerta vetyautojen lippua on pitänyt korkealla ainakin BMW, joka on viimeisimmän iX5 Hydrogen -konseptinsa myötä luvannut oman vetyautonsa asiakkaiden ostettavaksi vuodelle 2030. Ihka ensimmäisen vetykonseptinsa BMW julkisti kuitenkin jo yli 45 vuotta sitten. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy520h laittoi vetyä pyttyynBMW:n ensimmäinen vetyä polttoaineenaan käyttänyt toimiva prototyyppiauto ei ollut esimerkiksi Toyota Mirain, Hyundai Nexon tai BMW iX5 Hydrogenin tapaan polttokennoauto eli niin kutsuttu vetysähköauto, vaan sen sijaan se poltti vetyä mäntämoottorissa. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”