22.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW pisti 5-sarjalaisen hyrräämään nestemäisellä vedyllä jo vuonna 1979 Teksti Benjamin Helander Kuva BMW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ja hyrrääminen tarkoittaa tässä tapauksessa kirjaimellisesti sitä, että BMW 520h Wasserstoff Antrieb poltti vetyä mäntämoottorissa. Vetyä on jo pitkään pidetty liikenteen tulevaisuuden käyttövoimana, ja vaikka varsinainen läpimurto antaa sen osalta vielä odottaa itseään, on joukko maailman huomattavimpia autonvalmistajia sitoutunut vetyyn yhtenä tulevaisuuden käyttövoimista myös henkilöautoissa. Tunnetuimmat vedyn puolestapuhujat henkilöautojen maailmassa ovat Toyota, Honda ja Hyundai, joista jokaisella on jo vuosia ollut oma vetyauto asiakkaita varten, tosin toistaiseksi enemmän tai vähemmän rajoitetuissa määrin. Euroopan puolella mannerta vetyautojen lippua on pitänyt korkealla ainakin BMW, joka on viimeisimmän iX5 Hydrogen -konseptinsa myötä luvannut oman vetyautonsa asiakkaiden ostettavaksi vuodelle 2030. Ihka ensimmäisen vetykonseptinsa BMW julkisti kuitenkin jo yli 45 vuotta sitten. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy520h laittoi vetyä pyttyynBMW:n ensimmäinen vetyä polttoaineenaan käyttänyt toimiva prototyyppiauto ei ollut esimerkiksi Toyota Mirain, Hyundai Nexon tai BMW iX5 Hydrogenin tapaan polttokennoauto eli niin kutsuttu vetysähköauto, vaan sen sijaan se poltti vetyä mäntämoottorissa. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?