5.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Porsche teki maailman toistaiseksi viimeisen auton V4-moottorilla – tuloksena nopein Nordschleife-kierrosaika ikinä Teksti Benjamin Helander Kuva Porsche, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lancian tunnetuksi tekemä, mutta Fordin ja Saabin kautta laajimmalle levinnyt harvinaisin 4-sylinteristen moottoreiden muoto koki eräänlaisen täyttymyksensä Porschessa. Auton nopeutta voidaan mitata monilla eri tavoilla, eikä mikään yksittäinen auto ole yksiselitteisesti maailman nopein auto, vaikka niin väitettäisiinkin. On autoja, jotka ovat äärimmäisen nopeita kiihdytyksissä, mitä voidaan mitata vaikkapa nollasta sataan -tuloksella tai niin sanotulla varttimailiajalla. On autoja, jotka kilpailevat maailmanennätyksestä huippunopeudessa, ja katuautot yltävät tällä saralla nykyisin 400 km/h ja 500 km/h välille. Vähemmälle huomiolle autojen omamassan rajun kasvun myötä on jäänyt ajatus nopeimmasta pysähtyjästä eli esimerkiksi 100 - 0 km/h -jarrutuksesta. Monessa tapauksessa äärimmäinen suorituskyky jossain mainituista auton nopeuden mittaustavoista sulkee toisia niistä pois. Parhaan kuvan auton nopeudesta kokonaisuudessaan antaakin kierrosaika jonkun tunnetun ja vertailukelpoisen mittaradan ympäri. Tunnetuin niistä on saksalaisen Nürburgringin Nordschleife-osuus. Tuolla noin 22,8 kilometrin mittaisella vaihtelevalla ja vaativalla pätkällä mitataan maailman nopeimpia autoja eri luokissa.Nordschleifen yksiselitteisen rataennätyksen haltija eli radan kaikkien aikojen nopeimmin kiertänyt auto on siis hyvin varteenotettavalla mittarilla maailman nopein auto. On erityisen hauskaa, että tuo nimenomainen auto toimii harvinaisella nelisylinterisellä moottorilla, joka on meille tuttu lähinnä 1960- ja 1970-lukujen Fordeista ja Saabeista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyV4Kaikkien muiden automaailman V-moottoreiden ja tavattoman yleisen rivinelosen varjoon on jäänyt niiden yhdistelmä, V4-moottori. Veenelosen periaate on tavattoman helppo ymmärtää, eikä kaipaa juurikaan selitystä, kuinka neljä sylinteriä saadaan kahteen sylinterilohkoon V-asentoon. Tämän moottorimuodon etuna on muun muassa kompaktius sekä hyvä tasapaino aina korkeille kierrosalueille asti. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!