5.2.2025

Se kerta kun: Porsche teki maailman toistaiseksi viimeisen auton V4-moottorilla – tuloksena nopein Nordschleife-kierrosaika ikinä

Kuva Porsche, Moottorin arkisto

Lancian tunnetuksi tekemä, mutta Fordin ja Saabin kautta laajimmalle levinnyt harvinaisin 4-sylinteristen moottoreiden muoto koki eräänlaisen täyttymyksensä Porschessa.

Auton nopeutta voidaan mitata monilla eri tavoilla, eikä mikään yksittäinen auto ole yksiselitteisesti maailman nopein auto, vaikka niin väitettäisiinkin.

On autoja, jotka ovat äärimmäisen nopeita kiihdytyksissä, mitä voidaan mitata vaikkapa nollasta sataan -tuloksella tai niin sanotulla varttimailiajalla. On autoja, jotka kilpailevat maailmanennätyksestä huippunopeudessa, ja katuautot yltävät tällä saralla nykyisin 400 km/h ja 500 km/h välille. Vähemmälle huomiolle autojen omamassan rajun kasvun myötä on jäänyt ajatus nopeimmasta pysähtyjästä eli esimerkiksi 100 - 0 km/h -jarrutuksesta.

Monessa tapauksessa äärimmäinen suorituskyky jossain mainituista auton nopeuden mittaustavoista sulkee toisia niistä pois. Parhaan kuvan auton nopeudesta kokonaisuudessaan antaakin kierrosaika jonkun tunnetun ja vertailukelpoisen mittaradan ympäri. Tunnetuin niistä on saksalaisen Nürburgringin Nordschleife-osuus. Tuolla noin 22,8 kilometrin mittaisella vaihtelevalla ja vaativalla pätkällä mitataan maailman nopeimpia autoja eri luokissa.

Nordschleifen yksiselitteisen rataennätyksen haltija eli radan kaikkien aikojen nopeimmin kiertänyt auto on siis hyvin varteenotettavalla mittarilla maailman nopein auto.

On erityisen hauskaa, että tuo nimenomainen auto toimii harvinaisella nelisylinterisellä moottorilla, joka on meille tuttu lähinnä 1960- ja 1970-lukujen Fordeista ja Saabeista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

V4

Kaikkien muiden automaailman V-moottoreiden ja tavattoman yleisen rivinelosen varjoon on jäänyt niiden yhdistelmä, V4-moottori. Veenelosen periaate on tavattoman helppo ymmärtää, eikä kaipaa juurikaan selitystä, kuinka neljä sylinteriä saadaan kahteen sylinterilohkoon V-asentoon. Tämän moottorimuodon etuna on muun muassa kompaktius sekä hyvä tasapaino aina korkeille kierrosalueille asti.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat