11.6.2025

Se kerta kun: PSA esitteli maailmalle ilmalla toimivan hybridiauton – ja sitten hylkäsi sen

Kuva Citroën, Peugeot

Akuton ja sähkötön Hybrid Air -järjestelmä sai vuonna 2013 osakseen paljon innostusta ja sitä pidettiin jopa tulevaisuuden ratkaisuna. Myös valmistaja piti sitä vielä tuolloin tulevaisuuden ratkaisuna.

Sitä voi olla nyt vaikea uskoa tai muistaa, mutta vuonna 2013 - siis 12 vuotta ennen tämän artikkelin julkaisuajankohtaa - Eurooppa oli täysillä kiinni dieselhuumassaan, täyssähköautoille suurin piirtein naurettiin, ja hybridit olivat jonkinlainen vaihtoehto, "henkilöityen" pitkälti niiden matriarkkaan Toyota Priukseen. Vuoden 2025 tilanne saattaa olla hiukan erilainen.

Koska edes osittainen sähköistyminen ei 12 vuotta sitten kiinnostanut suurta osaa eurooppalaisista, silloinen Peugeotin ja Citroënin muodostama ranskalaiskonserni PSA (nykyisin osa Stellantista) päätti kokeilla jotain erilaista kitkeäkseen henkilöautojen kaupunkikulutusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ilmahybridin sietämätön keveys

PSA ei siis lähestynyt hybriditekniikkaa akkusähköstä vaan hydrauliikasta käsin, mutta monilta osin Hybrid Airin käytännön toimintaperiaate oli hyvin samantyyppinen itselataavaan akkuhybridiin verrattuna.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat