Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Rolls-Royce 102EX oli tarkoitettu testauttamaan yleisön reaktiota Charles Stewart Rollsin vuonna 1900 esittämän vision mahdolliseen toteutumaan.
Elettiin uuden vuosisadan ensimmäisiä kuukausia, kun brittiläinen herrasmies nimeltä Charles Stewart Rolls ajoi amerikkalaisvalmisteista Columbia Electric Carriage -sähköautoa, ja tuli vakuuttuneeksi. Rolls kuvaili sähköauton olevan "täydellisen äänetön ja puhdas."
- Ei ole hajuja tai värinöitä. Autoista tullee erittäin käytännöllisiä, kunhan saamme järjestettyä kiinteitä latausasemia. Tällä hetkellä en odota niiden olevan erityisen käytännöllisiä, ainakaan vielä moneen vuoteen.
Noin kauniisti herra Rolls muotoili tuntemuksensa sähköautosta kokonaiset 125 vuotta sitten. Toisen perustajansa unelman Rolls-Royce toteutti vihdoin vuonna 2022 lanseeratessaan "maailman parhaan sähköauton", Spectren. Sitä kuitenkin edelsi jo yli kymmenen vuotta aiemmin esitelty prototyyppi, jolla ei ollut muuta tarkoitusta kuin testata yleisön reaktiota täyssähköiseen Rolls-Royceen. Näin jälkikäteen analysoituna kyseinen prototyyppi on myös erinomainen esimerkki demonstroimaan sähköautojen tekniikan kehitystä vuoden 2011 jälkeen.
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Rolls-Royce perusti täyssähköautoprototyyppinsä lippulaivamalliinsa Phantomiin, josta tuotannossa oli siihen aikaan seitsemäs painos, siis nykyisen Phantom VIII:n edeltäjä. Näkemys lähes kuusimetrisestä ja 2,5-tonnisesta ultraluksussedanista, jossa 6,75-litrainen V12 oli korvattu sähkövoimalinjalla, debytoi Geneven autonäyttelyssä keväällä 2011.
Hanki rajaton lukuoikeus
Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.
Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.
Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.
Ilmoitukset