28.8.2016 Liikenne Se minkä nuorena taitaa – Ford Driving Skills For Life Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensimmäistä kertaa Suomessa järjestetty Ford Driving Skills For Life keräsi Mäntymäen kentälle aimo joukon ajoharjoittelusta kiinnostuneita nuoria. Mäntymäen kenttä Helsingin keskustassa on täynnä keiloja ja koeautoja ja loppukesän sääkin on mitä mainioin. Ford on tuonut nuorille kuljettajille suunnatun Driving Skills For Life -koulutuksensa ensimmäistä kertaa Suomeen ja sunnuntaiaamun ryhmään on löytänyt tiensä hiukan yli 30 ajotaidoistaan kiinnostunutta kuljettajaa. Osallistujat tuntuvat olevan paikalla vaihtelevista syistä ja taustoista, osan hakiessa lisää varmuutta ja osan täydentäessä jo karttuneita ajotaitoja.Neljään eri rastiin jaettu ryhmäkoulutus kestää yhteensä noin nelisen tuntia, joten aikaa on sopivasti, että jokainen ennättää suorittaa rastiin liittyvän harjoitteen. Rastit on jaettu aiheittain, teemojen vaihdellessa auton tekniikasta aina tarkkaavaisuusharjoituksiin. Fordille täytyy nostaa hattua, sillä jokaisen rastin yhteyteen on saatu ajoharjoitus, joten jotain varmasti jää osallistujien mieleen kokeilemalla itse.Jenni Rossilla on kouluttaja Miika Hokkasen mukaan vastaohjaus erinomaisesti hallinnassa.Oman ryhmämme kohdalla hauskinta antia tarjoaa ensimmäinen rasti, eli yliohjausharjoitus. Etuvetoinen Fiesta on saanut taka-akselilleen muoviset Easydrift-renkaat, joten auto lähtee hyvin helposti peräluisuun terävän käännöksen tai käsijarrun myötä. Hymy on oppilailla herkässä, vaikka vastaohjaus olisikin välillä hiukan myöhässä.Muoviset Easydrift-renkaat ovat elegantimpi ratkaisu vanhaan tarjotinpohjaiseen temppuun.Toisena testinä on nopeuden vaikutus jarrutukseen ja reagointiin. Hiljalleen lisättävä nopeus pidentää jarrutusmatkaa ja tekee testiradan päässä sijaitseviin liikennevaloihin reagoimisen vaikeammaksi. Viimeisen kierroksen myötä oppilaat hämmästelevätkin, että tuntuu kuin valot syttyisivät liian myöhään. Fordilla ylpeillään siitä, että kokeen arvaamattomuus johtuu siitä, että testitilannetta kontrolloi koneen sijasta ihminen.Kolmantena vuorossa on tarkkaavaisuusrasti, jossa ajetaan kapeaa pujottelurataa ensiksi normaalisti ja sitten tekstiviestiä kirjoittaen. Kännykänkäytön vaarallisuus ajaessa tulee helposti selväksi, vaikka mitään ei välttämättä käykään. Koekaniinina ollut Sami Luostarinen suoriutui hyvin sekä viestin kirjoittamisesta että ajamisesta, mutta ymmärsi itsekin kännykän turhan näpräämisen typeryyden.Kouluttaja Kati Sjölund tarkkailee Samin moniajotaitoja.– En viitsi lukea viestejä, jos meneillään on jokin keskustelu tai huono sää, mutta kieltämättä kännykkää tulee vilkuiltua turhan usein, Luostarinen kommentoi omia tottumuksiaan.Simuloitujen promillien karttuessa ohivetoja alkaa kertyä. Vetovuorossa Tommy Seppä.Samalla rastilla voi kokeilla myös Fordin känniasua, joka simuloi alkoholin vaikutuksen alaisena olemista. Koehenkilölle puetaan aluksi painoja 0,5 promillen simuloimiseksi. Myöhemmässä vaiheessa känni nostetaan 1,5 promilleen ja 3,0 promilleen lisäämällä haamukuvia aiheuttavat lasit. Tehtävänä on potkaista pallo melkoisen suureen maaliin, mutta jännittävästi simuloidun humalatilan myötä ohivetoja alkoi esiintymään enemmän. Testitilanteessa henkilöt myös tiedostavat olevansa "humalassa", mitä monet aidosti alkoholin vaikutuksen alaisena olevat eivät usein hoksaa.Aktiivisen hätäjarrutusavustimen testaaminen on aina hiukan jännittävää.Viimeisenä rastina keskusteltiin ajoneuvon teknisestä turvallisuudesta huoltamisen ja renkaiden kannalta, sekä puhuttiin raskaan liikenteen erityispiirteistä ja katvealueista. Samalla voitiin testata Fordin Active City Stop -hätäjarrutusavustinta, joka lupaamansa mukaisesti pysäytti auton juuri ennen autolta näyttävää testitaulua.Tapahtuman ulkomaiset juuret näkyivät hiukan konekäännetyissä materiaaleissa.Fordin viestintäpäällikkö Juuso Asp on tyytyväinen tapahtuman menestykseen jo sen ensimmäisellä järjestämiskerralla Suomessa. Varmuutta Ford DSFL -koulutuksen uudesta järjestämisestä ensi vuonna ei vielä ole, mutta sitä voitaneen pitää todennäköisenä maahantuojan kiinnostuksen perusteella.Eikä ihme: neljään tuntiin Ford Driving Skills For Life on erinomainen ja hauska kertauskurssi ajoneuvon hallintaa ja hyviä ajotapoja, ilman liiallista saarnaamista.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti