28.8.2016 Liikenne Se minkä nuorena taitaa – Ford Driving Skills For Life Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensimmäistä kertaa Suomessa järjestetty Ford Driving Skills For Life keräsi Mäntymäen kentälle aimo joukon ajoharjoittelusta kiinnostuneita nuoria. Mäntymäen kenttä Helsingin keskustassa on täynnä keiloja ja koeautoja ja loppukesän sääkin on mitä mainioin. Ford on tuonut nuorille kuljettajille suunnatun Driving Skills For Life -koulutuksensa ensimmäistä kertaa Suomeen ja sunnuntaiaamun ryhmään on löytänyt tiensä hiukan yli 30 ajotaidoistaan kiinnostunutta kuljettajaa. Osallistujat tuntuvat olevan paikalla vaihtelevista syistä ja taustoista, osan hakiessa lisää varmuutta ja osan täydentäessä jo karttuneita ajotaitoja.Neljään eri rastiin jaettu ryhmäkoulutus kestää yhteensä noin nelisen tuntia, joten aikaa on sopivasti, että jokainen ennättää suorittaa rastiin liittyvän harjoitteen. Rastit on jaettu aiheittain, teemojen vaihdellessa auton tekniikasta aina tarkkaavaisuusharjoituksiin. Fordille täytyy nostaa hattua, sillä jokaisen rastin yhteyteen on saatu ajoharjoitus, joten jotain varmasti jää osallistujien mieleen kokeilemalla itse.Jenni Rossilla on kouluttaja Miika Hokkasen mukaan vastaohjaus erinomaisesti hallinnassa.Oman ryhmämme kohdalla hauskinta antia tarjoaa ensimmäinen rasti, eli yliohjausharjoitus. Etuvetoinen Fiesta on saanut taka-akselilleen muoviset Easydrift-renkaat, joten auto lähtee hyvin helposti peräluisuun terävän käännöksen tai käsijarrun myötä. Hymy on oppilailla herkässä, vaikka vastaohjaus olisikin välillä hiukan myöhässä.Muoviset Easydrift-renkaat ovat elegantimpi ratkaisu vanhaan tarjotinpohjaiseen temppuun.Toisena testinä on nopeuden vaikutus jarrutukseen ja reagointiin. Hiljalleen lisättävä nopeus pidentää jarrutusmatkaa ja tekee testiradan päässä sijaitseviin liikennevaloihin reagoimisen vaikeammaksi. Viimeisen kierroksen myötä oppilaat hämmästelevätkin, että tuntuu kuin valot syttyisivät liian myöhään. Fordilla ylpeillään siitä, että kokeen arvaamattomuus johtuu siitä, että testitilannetta kontrolloi koneen sijasta ihminen.Kolmantena vuorossa on tarkkaavaisuusrasti, jossa ajetaan kapeaa pujottelurataa ensiksi normaalisti ja sitten tekstiviestiä kirjoittaen. Kännykänkäytön vaarallisuus ajaessa tulee helposti selväksi, vaikka mitään ei välttämättä käykään. Koekaniinina ollut Sami Luostarinen suoriutui hyvin sekä viestin kirjoittamisesta että ajamisesta, mutta ymmärsi itsekin kännykän turhan näpräämisen typeryyden.Kouluttaja Kati Sjölund tarkkailee Samin moniajotaitoja.– En viitsi lukea viestejä, jos meneillään on jokin keskustelu tai huono sää, mutta kieltämättä kännykkää tulee vilkuiltua turhan usein, Luostarinen kommentoi omia tottumuksiaan.Simuloitujen promillien karttuessa ohivetoja alkaa kertyä. Vetovuorossa Tommy Seppä.Samalla rastilla voi kokeilla myös Fordin känniasua, joka simuloi alkoholin vaikutuksen alaisena olemista. Koehenkilölle puetaan aluksi painoja 0,5 promillen simuloimiseksi. Myöhemmässä vaiheessa känni nostetaan 1,5 promilleen ja 3,0 promilleen lisäämällä haamukuvia aiheuttavat lasit. Tehtävänä on potkaista pallo melkoisen suureen maaliin, mutta jännittävästi simuloidun humalatilan myötä ohivetoja alkoi esiintymään enemmän. Testitilanteessa henkilöt myös tiedostavat olevansa "humalassa", mitä monet aidosti alkoholin vaikutuksen alaisena olevat eivät usein hoksaa.Aktiivisen hätäjarrutusavustimen testaaminen on aina hiukan jännittävää.Viimeisenä rastina keskusteltiin ajoneuvon teknisestä turvallisuudesta huoltamisen ja renkaiden kannalta, sekä puhuttiin raskaan liikenteen erityispiirteistä ja katvealueista. Samalla voitiin testata Fordin Active City Stop -hätäjarrutusavustinta, joka lupaamansa mukaisesti pysäytti auton juuri ennen autolta näyttävää testitaulua.Tapahtuman ulkomaiset juuret näkyivät hiukan konekäännetyissä materiaaleissa.Fordin viestintäpäällikkö Juuso Asp on tyytyväinen tapahtuman menestykseen jo sen ensimmäisellä järjestämiskerralla Suomessa. Varmuutta Ford DSFL -koulutuksen uudesta järjestämisestä ensi vuonna ei vielä ole, mutta sitä voitaneen pitää todennäköisenä maahantuojan kiinnostuksen perusteella.Eikä ihme: neljään tuntiin Ford Driving Skills For Life on erinomainen ja hauska kertauskurssi ajoneuvon hallintaa ja hyviä ajotapoja, ilman liiallista saarnaamista.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa