28.8.2016 Liikenne Se minkä nuorena taitaa – Ford Driving Skills For Life Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensimmäistä kertaa Suomessa järjestetty Ford Driving Skills For Life keräsi Mäntymäen kentälle aimo joukon ajoharjoittelusta kiinnostuneita nuoria. Mäntymäen kenttä Helsingin keskustassa on täynnä keiloja ja koeautoja ja loppukesän sääkin on mitä mainioin. Ford on tuonut nuorille kuljettajille suunnatun Driving Skills For Life -koulutuksensa ensimmäistä kertaa Suomeen ja sunnuntaiaamun ryhmään on löytänyt tiensä hiukan yli 30 ajotaidoistaan kiinnostunutta kuljettajaa. Osallistujat tuntuvat olevan paikalla vaihtelevista syistä ja taustoista, osan hakiessa lisää varmuutta ja osan täydentäessä jo karttuneita ajotaitoja.Neljään eri rastiin jaettu ryhmäkoulutus kestää yhteensä noin nelisen tuntia, joten aikaa on sopivasti, että jokainen ennättää suorittaa rastiin liittyvän harjoitteen. Rastit on jaettu aiheittain, teemojen vaihdellessa auton tekniikasta aina tarkkaavaisuusharjoituksiin. Fordille täytyy nostaa hattua, sillä jokaisen rastin yhteyteen on saatu ajoharjoitus, joten jotain varmasti jää osallistujien mieleen kokeilemalla itse.Jenni Rossilla on kouluttaja Miika Hokkasen mukaan vastaohjaus erinomaisesti hallinnassa.Oman ryhmämme kohdalla hauskinta antia tarjoaa ensimmäinen rasti, eli yliohjausharjoitus. Etuvetoinen Fiesta on saanut taka-akselilleen muoviset Easydrift-renkaat, joten auto lähtee hyvin helposti peräluisuun terävän käännöksen tai käsijarrun myötä. Hymy on oppilailla herkässä, vaikka vastaohjaus olisikin välillä hiukan myöhässä.Muoviset Easydrift-renkaat ovat elegantimpi ratkaisu vanhaan tarjotinpohjaiseen temppuun.Toisena testinä on nopeuden vaikutus jarrutukseen ja reagointiin. Hiljalleen lisättävä nopeus pidentää jarrutusmatkaa ja tekee testiradan päässä sijaitseviin liikennevaloihin reagoimisen vaikeammaksi. Viimeisen kierroksen myötä oppilaat hämmästelevätkin, että tuntuu kuin valot syttyisivät liian myöhään. Fordilla ylpeillään siitä, että kokeen arvaamattomuus johtuu siitä, että testitilannetta kontrolloi koneen sijasta ihminen.Kolmantena vuorossa on tarkkaavaisuusrasti, jossa ajetaan kapeaa pujottelurataa ensiksi normaalisti ja sitten tekstiviestiä kirjoittaen. Kännykänkäytön vaarallisuus ajaessa tulee helposti selväksi, vaikka mitään ei välttämättä käykään. Koekaniinina ollut Sami Luostarinen suoriutui hyvin sekä viestin kirjoittamisesta että ajamisesta, mutta ymmärsi itsekin kännykän turhan näpräämisen typeryyden.Kouluttaja Kati Sjölund tarkkailee Samin moniajotaitoja.– En viitsi lukea viestejä, jos meneillään on jokin keskustelu tai huono sää, mutta kieltämättä kännykkää tulee vilkuiltua turhan usein, Luostarinen kommentoi omia tottumuksiaan.Simuloitujen promillien karttuessa ohivetoja alkaa kertyä. Vetovuorossa Tommy Seppä.Samalla rastilla voi kokeilla myös Fordin känniasua, joka simuloi alkoholin vaikutuksen alaisena olemista. Koehenkilölle puetaan aluksi painoja 0,5 promillen simuloimiseksi. Myöhemmässä vaiheessa känni nostetaan 1,5 promilleen ja 3,0 promilleen lisäämällä haamukuvia aiheuttavat lasit. Tehtävänä on potkaista pallo melkoisen suureen maaliin, mutta jännittävästi simuloidun humalatilan myötä ohivetoja alkoi esiintymään enemmän. Testitilanteessa henkilöt myös tiedostavat olevansa "humalassa", mitä monet aidosti alkoholin vaikutuksen alaisena olevat eivät usein hoksaa.Aktiivisen hätäjarrutusavustimen testaaminen on aina hiukan jännittävää.Viimeisenä rastina keskusteltiin ajoneuvon teknisestä turvallisuudesta huoltamisen ja renkaiden kannalta, sekä puhuttiin raskaan liikenteen erityispiirteistä ja katvealueista. Samalla voitiin testata Fordin Active City Stop -hätäjarrutusavustinta, joka lupaamansa mukaisesti pysäytti auton juuri ennen autolta näyttävää testitaulua.Tapahtuman ulkomaiset juuret näkyivät hiukan konekäännetyissä materiaaleissa.Fordin viestintäpäällikkö Juuso Asp on tyytyväinen tapahtuman menestykseen jo sen ensimmäisellä järjestämiskerralla Suomessa. Varmuutta Ford DSFL -koulutuksen uudesta järjestämisestä ensi vuonna ei vielä ole, mutta sitä voitaneen pitää todennäköisenä maahantuojan kiinnostuksen perusteella.Eikä ihme: neljään tuntiin Ford Driving Skills For Life on erinomainen ja hauska kertauskurssi ajoneuvon hallintaa ja hyviä ajotapoja, ilman liiallista saarnaamista.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle