13.11.2024

Sisarmalleja sekä Cupra Tavascan ja MG HS – Euro NCAP:issa jälleen lähes pilvetöntä

Teksti Aake Kinnunen Euro NCAP
Kuva Euro NCAP
Cupra Tavascan Euro NCAP

Yli puolet testatuista uutuuksista oli luokitusten osalta sisarmalleja.

Euro NCAP on testannut jälleen erilaisia uutuusmalleja. Marraskuun koosteessa seitsemästä automallista peräti neljä on sisarmalleja jo aiemmin testatuille autoille, joten niiden testaaminen ja luokittelu on sujunut hiukan kevyemmin. Upouusista automalleista nähtiin Cupra Tavascan, Ford Tourneo Courier ja MG HS. Tähtiä kertyi jälleen lähes pilvettömän tähtitaivaan verran.

Testausorganisaatio toteaa, että Tavascan ja HS selviytyivät kokeista kuten niiden merkeiltä on totuttu näkemään. Ford Tourneo Courier on mielenkiintoisempi tapaus, sillä vaikka pakettiautoversio Transit Courier sai Euro NCAP:ilta erinomaisen platinaluokituksen, eivät auton rahkeet riitä saman tason ylläpitämiseen tiukemmissa henkilöautokokeissa. Auto nähtäneen ensi vuonna uusintakierroksella Fordin lupaamien parannusten jälkeen.

Esitämme tulokset kootusti taulukkomuodossa ja kerromme autokohtaiset huomiot niiltä osin, kun niihin on aihetta. Aikuisten suoja viittaa aikuismatkustajien turvallisuuteen ja lasten suoja mittaa turvaistuimessa olevan kuusivuotiaan ja korokeistuimella olevan kymmenvuotiaan turvallisuutta. Kevyen liikenteen suoja arvioi auton aktiivisia ja passiivisia ominaisuuksia suhteessa jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin. Ajoavustimet on Euro NCAP:in arvio autossa vakiona olevista kuljettajaa avustavista turvallisuusvarusteista ja niiden toiminnasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Marraskuu 2024 Euro NCAP

Automalli Aikuiset Lapset Kevyt liikenne Ajoavustimet Yleisarvosana
Chery Omoda5 EV 87%* 87%* 68%* 88%* ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ (2022)
Cupra Tavascan 89% 86% 80% 79% ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Ford Capri 89% 86% 80% 72% ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Ford Tourneo Courier 62% 80% 81% 54% ⭐️⭐️⭐️
MG HS 90% 85% 83% 74% ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Mitsubishi ASX 79% 80% 76% 69% ⭐️⭐️⭐️⭐️
Renault Rafale PHEV 87%* 83%* 69%* 87%* ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ (2022)

* = tulos otettu alkuperäismallin tiedoista

Chery Omoda5 EV – viisi tähteä

Chery Omoda5 EV Euro NCAP
Chery Omoda ja esimerkki etupenkkiläisten välisestä keskiturvatyynystä toiminnassa.

Kiinalaisen Cheryn Omoda5:n sähköversio ei yllätä ja se saapuu jakamaan viiden tähden tuloksen 2022 testatun polttomoottoriversion kanssa.

Cupra Tavascan – viisi tähteä

Cupra Tavascan Euro NCAP

Cupran sähköinen perhecrossover saavutti hienon yleistuloksen. Tehdas ei kuitenkaan pystynyt osoittamaan, miten sen kojelautadesign toimii törmäystilanteessa eri kokoisten matkustajien kohdalla. Myös kuljettajan rintekehän suoja ja sivutörmäyksen retkahdussuoja jäivät vaillinaisiksi. Kevyen liikenteen osalta Tavascan sai moitteet tuulilasin sivupilareista, AEB-hätäjarrutusjärjestelmän toiminnasta peruutettaessa, pyöräilijöiden "ovettamisen" (dooring) estosta vain kuljettajan ovessa sekä kuolleen kulman suojasta moottoripyöräilijöiden suhteen. Kuljettajan vireystilavaroitin oli Euro NCAP:in mielestä puutteellinen.

Tavascanin kohdalla mielenkiintoinen huomio kohdistuu aktiviseen konepeltiin, joka saapui tuotantoon vasta hiukan jälkijunassa. Muutos on tapahtunut valmistenumerosta VSSZZZKR0RA002463 eteenpäin, joten luokittelun ulkopuolisia autoja ei ole kovin paljon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ford Capri – viisi tähteä

Ford Capri Euro NCAP

Ford Capri on Ford Explorerin sisarmalli, joten suurin osa tuloksista on lainattu Explorerin testeistä. Tuloksissa kuljettajan rintakehän suoja ja sivutörmäyksen retkahdussuojan toteutus saivat huomautukset. Kevyen liikenteen osalta moitteet kohdistuivat A-pilareihin ja AEB-jarrutuksen tulos peruutettaessa jäi välttäväksi. Ajoavustimissa moite kohdistui puutteelliseen kuljettajan vireystilan valvontaan. Myös AEB-hätäjarrutusjärjestelmän toiminta muiden ajoneuvojen kanssa aiheutti pistemenetyksiä.

Ford Tourneo Courier – kolme tähteä

Ford Tourneo Courier Euro NCAP

Ford Tourneon Courier-version tulokset kärsivät heikoista suorituksista aikuisten matkustajien ja ajoavustimien osa-alueilla. Etutörmäyskokeissa Tourneo Courierin kuljettajan rintakehän suoja jäi osin puutteelliseksi ja takamatkustajan pään suoja jäi huonoksi, jättäen auton osin pisteittä. Lasten osalta turvaistuimessa olevan kuusivuotiaan pään suoja jäi puutteelliseksi etutörmäyksessä. Kevyen liikenteen osalta Tourneo Courier sai muiden autojen tavoin moitteet A-pilareista törmäystilaneesta. Myös AEB-jarrutuksen toiminta peruutettaessa kevyen liikenteen seassa sai moitteet, samoin kuin kuolleen kulman avustin moottoripyöräilijän kanssa. Ajoavustimista kuljettajan vireystilanvalvonta sai samat moitteet kuin muutkin. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä ei reagoinut risteävään tai lähestyvään ajoneuvoon.

Ford on luvannut, että erityisesti takaistuinten turvavyöhön liittyvä ongelma ratkaistaan ja auto nähdään uudelleen Euro NCAP:in arvioinnissa 2025.

MG HS – viisi tähteä

MG HS Euro NCAP

MG:n uusi HS sai huomautuksen takamatkustajan rintakehän suojasta etutörmäyksessä, mutta muilta osin aikuisten tulokset olivat hyviä. Keularakenteet ovat paikoin hankalat törmäystilanteessa, mutta selkeeä yksittäistä aluetta ei löydy. Ajoavustimista nopeusavustin sai osittaiset pisteet ja kuljettajan vireystilan valvonta jätettiin pisteittä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitsubishi ASX – neljä tähteä

Mitsubishi ASX Euro NCAP Renault Symbioz
Kuvassa Renault Symbioz.

Uusi Mitsubishi ASX jakaa luunsa syyskuun tuloksissa julkaistun Renault Symbiozin ja Renault Capturin kanssa. Kuljettajan rintakehän suoja jäi heikoksi tai puutteelliseksi. Samoin sivutörmäyksen heilahduksenesto jäi välttäväksi. Lasten osalta huomautus koski korokeistuimella olevan 10-vuotiaan kaulaa, jonka suoja jäi heikoksi etutörmäyksessä. A-pilarit osoittautuivat haasteellisiksi kevyen liikenteen törmäyskokeessa. Myös AEB-hätäjarrutusjärjestelmän toiminta kevyen liikenteen kanssa sai useita vaihtelevia huomioita. Kuolleen kulman avustin reagoi huonosti kaistaa vaihdettaessa moottoripyöräilijän vieressä. Ajoavustimista ASX:n nopeusavustin sai osittaiset pisteet ja vireystilan valvonta jakoi heikon pisteytyksen muiden autojen kanssa. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä ei reagoi kohtisuoraan lähestyvään ajoneuvoon.

Renault Rafale PHEV – viisi tähteä

Renault Rafalen lataushybridiversio jakaa testituloksensa täyshybridiversioiden ja Renault Australin kanssa, joten viisi tähteä 2022 luokituksella ja hyvät osa-aluepisteet kuuluvat asiaan.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat