31.7.2020 Ajoneuvot Škoda Enyaq iV sisätilat luonnoskuvassa – sisätilamuotoilija ylistää tilaa ja materiaaleja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Enyaq iV sisätilat ovat nyt esittelyssä luonnoskuvan pohjalta, mutta apuna asiaa avaamaan on myös Škodan sisätilojen suunnittelusta vastaavan johtajan haastattelu. Škoda Enyaq iV sisätilat on nyt paljastettu luonnoksen muodossa. Tšekkiläisten tulevasta sähköautosta paljastettiin hiljattain silhuetti ja itse asiassa Moottorin toukokuussa kirjoittama kattavampi uutinen kertoo autosta vieläkin enemmän myös kuvien muodossa. Nyt on kuitenkin ensimmäinen kerta kun pääsemme sisätilojen puolelle.Koko kojelaudan halkovassa ratin takaa kulkevassa keskeltä kummulla olevassa linjassa ja tämän päälle keskikonsoliin sijoitetussa näytössä on paljon jo uudesta Octaviasta tuttua ilmettä. Sen sijaan ilmastointisuuttimien ja näppäimistörivin paikkaa näytettäisiin vaihtaneen Octaviaan nähden ja myös oviverhoilu vaikuttaa uudelta tutulta näyttäviä ikkunannostimia ja sivupeilien säätöjä lukuun ottamatta. Ohjauspyörä noudattaa Octaviassa esiteltyä kaksipuolaista muotoilua.Kuvan ulkopuolelta tiedämme nyt varmasti, että keskitunneli tulee puuttumaan. Tätä voisi toki täyssähköautolta olettaakin, kun se on sellaiseksi alusta asti MEB-perusrakenteelle suunniteltu. Tavaratilan kerrotaan olevan vetoisuudeltaan 585 litraa.Škoda itse kertoo suuntaavansa uutuuden kanssa uusille urille yksilöllisillä Design Selection -vaihtoehdoilla, jotka siis korvaavat aiemmista malleista tutut varusteluversiot (Active, Ambition, Style ja niin edelleen). Design Selection -vaihtoehdoissa kerrotaan käytetyn luonnollisia, ympäristövastuullisesti valmistettuja sekä kierrätettyjä materiaaleja. Valmistajan mukaan Škodan ensimmäisen täyssähköisen katumaasturin sisätilat heijastelevat modernia elämänympäristöä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyŠkoda Enyaq iV sisätilat esittelyssäLuonnoskuva ei ehkä kerro tuhannen sanan vertaa, mutta onneksi Škoda tarjoaa sen tueksi videohaastattelun, joka on alla käännettynä. Halukkaat voivat katsoa alkuperäisen videohaastattelun jutun lopusta löytyvän linkin kautta. Nyt Norbert Weber, Škodan sisätilojen suunnittelusta vastaava johtaja, saa kertoa kuinka Škoda Enyaq iV sisätilat ovat muotoutuneet ja mitkä niiden kohokohdat ovat.K: Enyaq iV on ensimmäinen Škoda, joka pohjautuu Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan perusrakenteeseen (MEB). Mitä muutoksia ŠKODA on tehnyt sisätilojen muotoilussa ja toteutuksessa polttomoottoriautoihin verrattuna?Norbert Weber: Enyaq iV hyötyy MEB-perustekniikkaan sisältyvästä pitkästä akselivälistä, minkä ansiosta saadaan luotua – korin ulkomittoihin nähden – poikkeuksellisen suuret sisätilat. Sisätilojen runsautta lisää tasainen lattia, jossa ei ole polttomoottoriautoista tuttua keskitunnelia. Tämän rakenteellisen ominaisuuden olemme hyödyntäneet luomalla sisätiloihin visuaalista ilmavuutta ja vieläkin väljemmän tilantunnun. Se näkyy myös esimerkiksi uudessa monitasoisessa kojelaudassa, vastaa Norbert Weber.K: Škoda puhuu Enyaq iV -mallin uudesta sisätilakonseptista. Kuvailisitteko sitä yksityiskohtaisemmin?NW: Enyaq iV -mallin uudessa sisätilakonseptissa yhdistyvät tilavuus ja loungemaisuus. Aiemmista automalleista tuttujen varusteluversioiden ja monien lisävarustevaihtoehtojen sijasta me tarjoamme nyt Enyaq iV -malliin nyt uusia Design Selection -vaihtoehtoja. Niiden toteutus kumpuaa nykyaikaisesta elämänympäristöstämme. Värit ja materiaalit on tarkasti koordinoitu toisiinsa. Lisäksi me tarjoamme järkevästi koostettuja teemallisia varustepaketteja, joista osa on saatavissa kaikkiin Enyaq-malleihin. Näin pystymme tarjoamaan asiakkaille valinnan vaihtoehtoja, jotka ovat selkeitä ja silti selvästi erilaisia.K: Mitkä ovat merkittävimmät uutuudet Enyaq iV -mallin sisätiloissa?NW: Keskitunnelin puuttuminen avaa lukemattomia mahdollisuuksia. Edessä olemme käyttäneet siltä vapautuneen tilan lisäsäilytyslokerolle monitasoisen keskikonsolin alla. Pitkän akselivälin ansiosta takana matkustavilla on enemmän etäisyyttä etuistuimiin, erityisesti takaistuimen keskipaikalla on enemmän tilaa, ja takana jalkatilaa todella riittää. Matkustajien erinomaisen väljien tilojen lisäksi Enyaq iV:ssä on matkatavaroillekin tilaa reilusti 585 litraa.K: Kuinka kuvailisitte Enyaq iV -mallin sisätiloja?NW: Selkeät, ilmavat, innovatiiviset ja kestävän kehityksen mukaiset. Selkeät, koska sisätilat on helppo mukauttaa Design Selection -vaihtoehdoilla ja teemavarustepaketeilla. Ilmavat, koska ne ovat väljät ja tilantunnultaan erinomaiset. Innovatiiviset, koska tarjolla on esimerkiksi 13-tuumainen keskusnäyttö ja uudenlainen lisätyn todellisuuden Head Up -tuulilasinäyttö. Ja kestävän kehityksen mukaiset, koska toteutuksessa käytetään luonnollisia materiaaleja ja kierrätysmateriaaleja.K: Mitä uusia ja ympäristövastuullisia materiaaleja käytätte nyt ensimmäistä kertaa?NW: Esimerkiksi erään Design Selection -vaihtoehdon yhteydessä istuinverhoilussa on 40 prosenttia uutta villaa. Tällä istuinverhoilulla on Woolmark Companyn villalaatusinetti. Verhoilukangasseoksen loppu 60 prosenttia on tehty kierrätettyjen PET-juomapullojen polyesterimateriaalista. Tämä istuinverhoilu tuntuu mukavalta ja miellyttävän hengittävältä istua. Toinen hyvä esimerkki on nahkaverhoilu, jossa käytetty nahka on valmistettu ympäristövastuullisesti käyttäen parkitsemisessa oliivilehtiuutetta kemikaalien sijasta.K: Mitkä mielestänne ovat Enyaq iV -mallin sisätilojen designkohokohtia?NW: Pidän erityisesti koristelistasta, joka kulkee ENYAQ iV:n koko kojelaudan levyisenä oviverhouksiin saakka. Se korostaa tilojen väljyyttä entisestään. Keskusnäytön alareunassa se muistuttaa jäähdyttimen ŠKODA-säleikön muotoa ja toimii myös kosketusnäytön käyttämisen tukena. Listaa ympäröivät erityisen pehmeät materiaalit, joita on käytetty koko sisätilassa ja joilla syntyy kotisohvalla istumisen tunne.[embed]https://youtu.be/JLNU__lvDnY[/embed]Lähde ja kuva: Škoda Lue lisää Kaikki artikkelit 24.1.2025 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 - polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa