31.7.2020 Ajoneuvot Škoda Enyaq iV sisätilat luonnoskuvassa – sisätilamuotoilija ylistää tilaa ja materiaaleja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Enyaq iV sisätilat ovat nyt esittelyssä luonnoskuvan pohjalta, mutta apuna asiaa avaamaan on myös Škodan sisätilojen suunnittelusta vastaavan johtajan haastattelu. Škoda Enyaq iV sisätilat on nyt paljastettu luonnoksen muodossa. Tšekkiläisten tulevasta sähköautosta paljastettiin hiljattain silhuetti ja itse asiassa Moottorin toukokuussa kirjoittama kattavampi uutinen kertoo autosta vieläkin enemmän myös kuvien muodossa. Nyt on kuitenkin ensimmäinen kerta kun pääsemme sisätilojen puolelle.Koko kojelaudan halkovassa ratin takaa kulkevassa keskeltä kummulla olevassa linjassa ja tämän päälle keskikonsoliin sijoitetussa näytössä on paljon jo uudesta Octaviasta tuttua ilmettä. Sen sijaan ilmastointisuuttimien ja näppäimistörivin paikkaa näytettäisiin vaihtaneen Octaviaan nähden ja myös oviverhoilu vaikuttaa uudelta tutulta näyttäviä ikkunannostimia ja sivupeilien säätöjä lukuun ottamatta. Ohjauspyörä noudattaa Octaviassa esiteltyä kaksipuolaista muotoilua.Kuvan ulkopuolelta tiedämme nyt varmasti, että keskitunneli tulee puuttumaan. Tätä voisi toki täyssähköautolta olettaakin, kun se on sellaiseksi alusta asti MEB-perusrakenteelle suunniteltu. Tavaratilan kerrotaan olevan vetoisuudeltaan 585 litraa.Škoda itse kertoo suuntaavansa uutuuden kanssa uusille urille yksilöllisillä Design Selection -vaihtoehdoilla, jotka siis korvaavat aiemmista malleista tutut varusteluversiot (Active, Ambition, Style ja niin edelleen). Design Selection -vaihtoehdoissa kerrotaan käytetyn luonnollisia, ympäristövastuullisesti valmistettuja sekä kierrätettyjä materiaaleja. Valmistajan mukaan Škodan ensimmäisen täyssähköisen katumaasturin sisätilat heijastelevat modernia elämänympäristöä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyŠkoda Enyaq iV sisätilat esittelyssäLuonnoskuva ei ehkä kerro tuhannen sanan vertaa, mutta onneksi Škoda tarjoaa sen tueksi videohaastattelun, joka on alla käännettynä. Halukkaat voivat katsoa alkuperäisen videohaastattelun jutun lopusta löytyvän linkin kautta. Nyt Norbert Weber, Škodan sisätilojen suunnittelusta vastaava johtaja, saa kertoa kuinka Škoda Enyaq iV sisätilat ovat muotoutuneet ja mitkä niiden kohokohdat ovat.K: Enyaq iV on ensimmäinen Škoda, joka pohjautuu Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan perusrakenteeseen (MEB). Mitä muutoksia ŠKODA on tehnyt sisätilojen muotoilussa ja toteutuksessa polttomoottoriautoihin verrattuna?Norbert Weber: Enyaq iV hyötyy MEB-perustekniikkaan sisältyvästä pitkästä akselivälistä, minkä ansiosta saadaan luotua – korin ulkomittoihin nähden – poikkeuksellisen suuret sisätilat. Sisätilojen runsautta lisää tasainen lattia, jossa ei ole polttomoottoriautoista tuttua keskitunnelia. Tämän rakenteellisen ominaisuuden olemme hyödyntäneet luomalla sisätiloihin visuaalista ilmavuutta ja vieläkin väljemmän tilantunnun. Se näkyy myös esimerkiksi uudessa monitasoisessa kojelaudassa, vastaa Norbert Weber.K: Škoda puhuu Enyaq iV -mallin uudesta sisätilakonseptista. Kuvailisitteko sitä yksityiskohtaisemmin?NW: Enyaq iV -mallin uudessa sisätilakonseptissa yhdistyvät tilavuus ja loungemaisuus. Aiemmista automalleista tuttujen varusteluversioiden ja monien lisävarustevaihtoehtojen sijasta me tarjoamme nyt Enyaq iV -malliin nyt uusia Design Selection -vaihtoehtoja. Niiden toteutus kumpuaa nykyaikaisesta elämänympäristöstämme. Värit ja materiaalit on tarkasti koordinoitu toisiinsa. Lisäksi me tarjoamme järkevästi koostettuja teemallisia varustepaketteja, joista osa on saatavissa kaikkiin Enyaq-malleihin. Näin pystymme tarjoamaan asiakkaille valinnan vaihtoehtoja, jotka ovat selkeitä ja silti selvästi erilaisia.K: Mitkä ovat merkittävimmät uutuudet Enyaq iV -mallin sisätiloissa?NW: Keskitunnelin puuttuminen avaa lukemattomia mahdollisuuksia. Edessä olemme käyttäneet siltä vapautuneen tilan lisäsäilytyslokerolle monitasoisen keskikonsolin alla. Pitkän akselivälin ansiosta takana matkustavilla on enemmän etäisyyttä etuistuimiin, erityisesti takaistuimen keskipaikalla on enemmän tilaa, ja takana jalkatilaa todella riittää. Matkustajien erinomaisen väljien tilojen lisäksi Enyaq iV:ssä on matkatavaroillekin tilaa reilusti 585 litraa.K: Kuinka kuvailisitte Enyaq iV -mallin sisätiloja?NW: Selkeät, ilmavat, innovatiiviset ja kestävän kehityksen mukaiset. Selkeät, koska sisätilat on helppo mukauttaa Design Selection -vaihtoehdoilla ja teemavarustepaketeilla. Ilmavat, koska ne ovat väljät ja tilantunnultaan erinomaiset. Innovatiiviset, koska tarjolla on esimerkiksi 13-tuumainen keskusnäyttö ja uudenlainen lisätyn todellisuuden Head Up -tuulilasinäyttö. Ja kestävän kehityksen mukaiset, koska toteutuksessa käytetään luonnollisia materiaaleja ja kierrätysmateriaaleja.K: Mitä uusia ja ympäristövastuullisia materiaaleja käytätte nyt ensimmäistä kertaa?NW: Esimerkiksi erään Design Selection -vaihtoehdon yhteydessä istuinverhoilussa on 40 prosenttia uutta villaa. Tällä istuinverhoilulla on Woolmark Companyn villalaatusinetti. Verhoilukangasseoksen loppu 60 prosenttia on tehty kierrätettyjen PET-juomapullojen polyesterimateriaalista. Tämä istuinverhoilu tuntuu mukavalta ja miellyttävän hengittävältä istua. Toinen hyvä esimerkki on nahkaverhoilu, jossa käytetty nahka on valmistettu ympäristövastuullisesti käyttäen parkitsemisessa oliivilehtiuutetta kemikaalien sijasta.K: Mitkä mielestänne ovat Enyaq iV -mallin sisätilojen designkohokohtia?NW: Pidän erityisesti koristelistasta, joka kulkee ENYAQ iV:n koko kojelaudan levyisenä oviverhouksiin saakka. Se korostaa tilojen väljyyttä entisestään. Keskusnäytön alareunassa se muistuttaa jäähdyttimen ŠKODA-säleikön muotoa ja toimii myös kosketusnäytön käyttämisen tukena. Listaa ympäröivät erityisen pehmeät materiaalit, joita on käytetty koko sisätilassa ja joilla syntyy kotisohvalla istumisen tunne.[embed]https://youtu.be/JLNU__lvDnY[/embed]Lähde ja kuva: Škoda Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen