31.7.2020 Ajoneuvot Škoda Enyaq iV sisätilat luonnoskuvassa – sisätilamuotoilija ylistää tilaa ja materiaaleja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Enyaq iV sisätilat ovat nyt esittelyssä luonnoskuvan pohjalta, mutta apuna asiaa avaamaan on myös Škodan sisätilojen suunnittelusta vastaavan johtajan haastattelu. Škoda Enyaq iV sisätilat on nyt paljastettu luonnoksen muodossa. Tšekkiläisten tulevasta sähköautosta paljastettiin hiljattain silhuetti ja itse asiassa Moottorin toukokuussa kirjoittama kattavampi uutinen kertoo autosta vieläkin enemmän myös kuvien muodossa. Nyt on kuitenkin ensimmäinen kerta kun pääsemme sisätilojen puolelle. Koko kojelaudan halkovassa ratin takaa kulkevassa keskeltä kummulla olevassa linjassa ja tämän päälle keskikonsoliin sijoitetussa näytössä on paljon jo uudesta Octaviasta tuttua ilmettä. Sen sijaan ilmastointisuuttimien ja näppäimistörivin paikkaa näytettäisiin vaihtaneen Octaviaan nähden ja myös oviverhoilu vaikuttaa uudelta tutulta näyttäviä ikkunannostimia ja sivupeilien säätöjä lukuun ottamatta. Ohjauspyörä noudattaa Octaviassa esiteltyä kaksipuolaista muotoilua. Kuvan ulkopuolelta tiedämme nyt varmasti, että keskitunneli tulee puuttumaan. Tätä voisi toki täyssähköautolta olettaakin, kun se on sellaiseksi alusta asti MEB-perusrakenteelle suunniteltu. Tavaratilan kerrotaan olevan vetoisuudeltaan 585 litraa. Škoda itse kertoo suuntaavansa uutuuden kanssa uusille urille yksilöllisillä Design Selection -vaihtoehdoilla, jotka siis korvaavat aiemmista malleista tutut varusteluversiot (Active, Ambition, Style ja niin edelleen). Design Selection -vaihtoehdoissa kerrotaan käytetyn luonnollisia, ympäristövastuullisesti valmistettuja sekä kierrätettyjä materiaaleja. Valmistajan mukaan Škodan ensimmäisen täyssähköisen katumaasturin sisätilat heijastelevat modernia elämänympäristöä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Škoda Enyaq iV sisätilat esittelyssä Luonnoskuva ei ehkä kerro tuhannen sanan vertaa, mutta onneksi Škoda tarjoaa sen tueksi videohaastattelun, joka on alla käännettynä. Halukkaat voivat katsoa alkuperäisen videohaastattelun jutun lopusta löytyvän linkin kautta. Nyt Norbert Weber, Škodan sisätilojen suunnittelusta vastaava johtaja, saa kertoa kuinka Škoda Enyaq iV sisätilat ovat muotoutuneet ja mitkä niiden kohokohdat ovat. K: Enyaq iV on ensimmäinen Škoda, joka pohjautuu Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan perusrakenteeseen (MEB). Mitä muutoksia ŠKODA on tehnyt sisätilojen muotoilussa ja toteutuksessa polttomoottoriautoihin verrattuna? Norbert Weber: Enyaq iV hyötyy MEB-perustekniikkaan sisältyvästä pitkästä akselivälistä, minkä ansiosta saadaan luotua – korin ulkomittoihin nähden – poikkeuksellisen suuret sisätilat. Sisätilojen runsautta lisää tasainen lattia, jossa ei ole polttomoottoriautoista tuttua keskitunnelia. Tämän rakenteellisen ominaisuuden olemme hyödyntäneet luomalla sisätiloihin visuaalista ilmavuutta ja vieläkin väljemmän tilantunnun. Se näkyy myös esimerkiksi uudessa monitasoisessa kojelaudassa, vastaa Norbert Weber. K: Škoda puhuu Enyaq iV -mallin uudesta sisätilakonseptista. Kuvailisitteko sitä yksityiskohtaisemmin? NW: Enyaq iV -mallin uudessa sisätilakonseptissa yhdistyvät tilavuus ja loungemaisuus. Aiemmista automalleista tuttujen varusteluversioiden ja monien lisävarustevaihtoehtojen sijasta me tarjoamme nyt Enyaq iV -malliin nyt uusia Design Selection -vaihtoehtoja. Niiden toteutus kumpuaa nykyaikaisesta elämänympäristöstämme. Värit ja materiaalit on tarkasti koordinoitu toisiinsa. Lisäksi me tarjoamme järkevästi koostettuja teemallisia varustepaketteja, joista osa on saatavissa kaikkiin Enyaq-malleihin. Näin pystymme tarjoamaan asiakkaille valinnan vaihtoehtoja, jotka ovat selkeitä ja silti selvästi erilaisia. K: Mitkä ovat merkittävimmät uutuudet Enyaq iV -mallin sisätiloissa? NW: Keskitunnelin puuttuminen avaa lukemattomia mahdollisuuksia. Edessä olemme käyttäneet siltä vapautuneen tilan lisäsäilytyslokerolle monitasoisen keskikonsolin alla. Pitkän akselivälin ansiosta takana matkustavilla on enemmän etäisyyttä etuistuimiin, erityisesti takaistuimen keskipaikalla on enemmän tilaa, ja takana jalkatilaa todella riittää. Matkustajien erinomaisen väljien tilojen lisäksi Enyaq iV:ssä on matkatavaroillekin tilaa reilusti 585 litraa. K: Kuinka kuvailisitte Enyaq iV -mallin sisätiloja? NW: Selkeät, ilmavat, innovatiiviset ja kestävän kehityksen mukaiset. Selkeät, koska sisätilat on helppo mukauttaa Design Selection -vaihtoehdoilla ja teemavarustepaketeilla. Ilmavat, koska ne ovat väljät ja tilantunnultaan erinomaiset. Innovatiiviset, koska tarjolla on esimerkiksi 13-tuumainen keskusnäyttö ja uudenlainen lisätyn todellisuuden Head Up -tuulilasinäyttö. Ja kestävän kehityksen mukaiset, koska toteutuksessa käytetään luonnollisia materiaaleja ja kierrätysmateriaaleja. K: Mitä uusia ja ympäristövastuullisia materiaaleja käytätte nyt ensimmäistä kertaa? NW: Esimerkiksi erään Design Selection -vaihtoehdon yhteydessä istuinverhoilussa on 40 prosenttia uutta villaa. Tällä istuinverhoilulla on Woolmark Companyn villalaatusinetti. Verhoilukangasseoksen loppu 60 prosenttia on tehty kierrätettyjen PET-juomapullojen polyesterimateriaalista. Tämä istuinverhoilu tuntuu mukavalta ja miellyttävän hengittävältä istua. Toinen hyvä esimerkki on nahkaverhoilu, jossa käytetty nahka on valmistettu ympäristövastuullisesti käyttäen parkitsemisessa oliivilehtiuutetta kemikaalien sijasta. K: Mitkä mielestänne ovat Enyaq iV -mallin sisätilojen designkohokohtia? NW: Pidän erityisesti koristelistasta, joka kulkee ENYAQ iV:n koko kojelaudan levyisenä oviverhouksiin saakka. Se korostaa tilojen väljyyttä entisestään. Keskusnäytön alareunassa se muistuttaa jäähdyttimen ŠKODA-säleikön muotoa ja toimii myös kosketusnäytön käyttämisen tukena. Listaa ympäröivät erityisen pehmeät materiaalit, joita on käytetty koko sisätilassa ja joilla syntyy kotisohvalla istumisen tunne. [embed]https://youtu.be/JLNU__lvDnY[/embed] Lähde ja kuva: Škoda Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?