11.5.2020 Ajoneuvot Ensimmäinen sähköinen katumaasturi Tšekistä: Škoda Enyaq iV naamiokuvissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu Škoda Enyaq iV esittäytyy virallisissa naamiokuvissa. Tšekkimerkin täyssähköinen katumaasturi saapuu tuotantoon vielä ennen vuodenvaihdetta. Škoda on muiden VW-ryhmän merkkien tavoin panostanut sähköön viimeisen parin vuoden aikana. Nyt vuorossa on ensimmäinen täyssähköiseen MEB-pohjarakenteeseen perustuva malli ja Škoda Enyaq iV tuokin Volkswagen ID.3:n ideat suosikkimerkin katumaasturimallistoon. Vihreästi naamioitu Enyaq on saanut nimensä irlantilaisen naisen nimen sekä markkinointihenkisten kirjainleikkien tuloksena. E viittaa sähköön, Q auton crossoveriuteen Kamiqin ja Karoqin hengessä. Škoda Enyaq iV tulee tarjolle takavetona ja nelivetona. Akusto on saatavissa kolmella eri kapasiteetilla, perusmallin ollessa 55 kilowattitunnin (52 kWh netto) Enyaq iV 50, joka tarjoaa noin 340 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella ja 109 kW:n (150 hv) sähkömoottorin taka-akselilla. Enyaq iV 60 tarkoittaa 62 kilowattitunnin (58 kWh netto) akkua ja 132 kW (178 hv) sähkömoottoria. Pisin toimintamatka saavutetaan Enyaq iV 80:llä, jonka 82 kilowattitunnin (netto 77 kWh) akku ja 150 kilowatin (202 hv) takamoottori kuljettavat autoa jopa 500 kilometriä yhdellä latauksella WLTP-syklillä mitattuna. 82 kilowattitunnin akun yhteydessä tarjolla on myös 80X-nelivetomalli, joka tuottaa yhteensä 195 kW suorituskykyä kahdella sähkömoottorilla. Malliston komeimpana on Enyaq iV RS, jonka nelivedon läpi kulkevat 225 kilowatin (302 hv) tehot. Ripein versio kiihtyy 0–100 km/h 6,2 sekunnissa ja huippunopeus on 180 km/h. Molempien nelivetomallien alustava toimintamatka latauksella on noin 460 kilometriä. Škoda on pyrkinyt venyttämään Enyaq iV:n toimintamatkaa matalan vierintävastuksen renkailla sekä 0,27 ilmanvastuskertoimella. Toisaalta sähkökatumaasturin vetomassa on enimmillään 1 200 kilogrammaa. Tavaratila on 585 litraa ja tehdas kertoo latauskorkeuden jäävän miellyttävän matalaksi. Škoda Enyaqin ulkomitat ovat 4,65 metriä pituutta, 1,88 metriä leveyttä ja auton korkeus on 1,62 metriä. Akseliväli on 2 765 mm. Sähköauto vaatii myös lataamista. Tehtaan mukaan tavallisen suko-pistokkeen lisäksi lataaminen onnistuu enimmillään 11 kilowatin teholla latausasemasta. Pikalatauksen huipputeho on puolestaan 125 kilowattia, jolloin Enyaq iV:n akku saadaan ladattua 10 prosentista 80 prosenttiin 40 minuutissa. Enyaq iV valmistetaan Škodan kotitehtaalla Mladá Boleslavissa ja samalla kyseessä on ensimmäinen eurooppalainen MEB-pohjainen auto, joka valmistetaan Saksan ulkopuolella. Suoraan sähköiseksi suunnitellun pohjarakenteen ansiosta matkustamolle on voitu mitoittaa aiempaa suurempi tila. Kojelaudan keskipisteenä on 13-tuumainen näyttö ja tarjolla on jopa lisätyn todellisuuden toimintoja sisältävä tuulilasin heijastusnäyttö. Matkustamo on mahdollista varustaa myös kestävämmän kehityksen materiaaleilla, kuten oliivinjalostuksen ylijäämätuotteilla värjätyllä nahalla. https://youtu.be/4iFoKMEXQfw Škoda Enyaq iV saapuu markkinoille 2021 alkuvaiheessa. Ensimmäisenä saapuvat "Founder's Edition" -autot (hei vaan Nvidia!), jotka pakkaavat joukon erikoisvarusteita ja ulkoiset yksityiskohdat 1 895 kappaleen erikoiserään. Kappalemäärä on tietoinen viittaus Škodan perustamisvuoteen. Lähde ja kuvat: Škoda Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku