Ajoneuvot | Koeajo | 23.11.2019

Koeajo: Suositun autoluokan kompakti kirittäjä – Škoda Kamiq

1.0 TSI 115 Style DSG

Škoda Kamiq tulee kirittäjäksi suosittuun autoluokkaan. Valmistajansa katumaasturiperheen pienin on sisältä yllättävän väljä. Hyvää: sisätilat, ajettavuus, voimalinja, meluttomuus. Huonoa: kontin poteromaisuus, näkyvyys takaviistoon, sporttina pintakova, hinta varusteltuna.

Jaa artikkeli

Škoda Kamiq on tšekkivalmistajan katumaasturikatraan kolmas – ja pienikokoisin – jäsen, isoveljet ovat Kodiaq ja Karoq. Ja vaikka Kamiqin ulkomitat eivät ole identtiset Škoda Scalan kanssa, käytännössä Kamiqia voi kutsua korotetuksi Scalaksi.

Jos Kamiqia pitäisi kuvata kolmella sanalla, ne olisivat vaivaton, ketterä ja tasapainoinen. Kamiqia on hauska pyöritellä kaupungissa, ja pitkähkö akseliväli tuo matka-ajoon vakautta – eli siellä auto tuntuu kokoistaan kookkaammalta.

Škoda Kamiq

Ajettavuudeltaan Kamiq on muutenkin oiva kumppani. Ohjaus keskittää hyvin, auto ei ala itsekseen vaellella ja ratin kautta välittyy riittävän tarkka tuntuma siitä, mitä renkaiden alla tapahtuu. Melutasokin on varsin matala, ainakin hyväkuntoisilla teillä ja korkeaprofiilisilla 205/60 R16 -kitkarenkailla varustettuna.

Kamiq on katumaasturi, paino sanalla katu. Maastoon ei kannata mennä, jos sieltä haluaa poiskin. Maastoajoon ei ole tarjolla avustimia eikä nelivetoa. Kehnot mökkitiet Kamiq toki selvittää, onhan siinä maavaraa 188 millimetriä – 39 milliä enemmän kuin Scalassa.

Dieseliä ei tule tarjolle

Voima ja sen annostelu käyttöön ovat niin ikään varsin hyvin tasapainossa. Kaksoiskytkinautomaatti tottelee nöyrästi, jos kohta ajoittain liikkeellelähdöissä ja kiihdytysten alkuvaiheissa viivytellen.

Maantieajossa 115-hevosvoimaisella Kamiqilla pärjää mainiosti, mutta kierrosten kasvaessa esimerkiksi ohituksissa äänitaso kohoaa. Litraisen ja kolmisylinterisen voimanlähteen suhteen ei olisi ollut juuri lisätoiveita, ellen olisi tullut kesken koeajon ajaneeksi myös 1,5-litraista, nelisylinteristä ja 150-hevosvoimaista Kamiqia. Väkevämmän bensiinimoottorin voimin oli lysti liittyä rampilta moottoritien liikennevirtaan.

Toisaalta kaikki maksaa. Automaattivaihteinen Kamiq Style-varusteisena litraisella moottorilla ilman lisävarusteita maksaa 27 684 euroa. Vastaavasta 1,5-litraisella moottorilla varustetusta mallista pitää pulittaa jo 29 567 euroa.

Voimanlähdevalikoima on kaikkiaan varsin suppea. Kahden edellä kerrotun koneen lisäksi tarjolla on 95-hevosvoimainen TSI-bensiinimoottori. Myöhemmin tarjolle tulee vielä litrainen G-TEC -kaasuversio, jonka teho on 90 hevosvoimaa. Suomalaiset dieselin odottajat joutuvat siis pettymään.

Räätälöitäviä näkymiä

Sisäilme on viimeistelty mutta muovinen. Väljyyttä riittää takanakin, kytkimet ovat luontevasti kuskin ulottuvilla ja ulos on hyvät näkymät takaviiston katveita lukuun ottamatta. Poteromaisessa takakontissa on tilaa 400 litran verran, enemmänkin saisi olla.

Škoda Kamiq

Amundsen -tietoviihdejärjestelmä on hinnakas mutta fiksu valinta, sillä sen osia ovat 9,2-tuumainen värillinen kosketusnäyttö ja mukaan kuuluu digitaalinen mittaristo. Luontevasti kuskin näkökentässä oleva kosketusvärinäyttö on selkeä. Olisi kuitenkin mukavaa, jos sen alalaitaan olisi istutettu käsin kierrettävät kytkimet äänenvoimakkuuden ja valikkojen valintaan. Digimittaristo puolestaan on selkeä, tyylikäs ja näkymiltään räätälöitävissä.

Urheilullista tuntumaa antaa säädettävä Sport Chassis Control -iskunvaimennus, joka tuo myös 10 milliä madalletun alustan ja neljä valittava ajotilaa. Sport -ajoasetus säätää alustan jo npyttävän pintakovaksi.

Kamiqille voi povata menestystä, mutta eivät kilpailijatkaan heikkoja ole. Konsernisisarien eli Volkswagen T-Crossin, Audi Q2:n ja Seat Aronan ohella niitä ovat muun muassa Kia XCeed, Hyundai Kona, Mazda CX-30 ja Opel Crossland X.

Jaa artikkeli

Keskustelu