18.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Karoq Sportline – sportti-SUV suosikiksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tšekit tietävät, miten urheilullisia autoja myydään. Škoda Karoq Sportline yhdistää menestysreseptin kompaktin katumaasturin koriin. Hyvää: looginen ajettavuus, suhteellinen ajomukavuus, käytännöllisyys sportiksi. Huonoa: joitakin häiritsevät keinotekoiset moottorin äänet. Škoda Karoq Sportline on osa urheilullisempien katumaasturien aaltoa, jonka edustajia on nähty viime aikoina useammaltakin valmistajalta. Tšekkimerkin tapauksessa sporttiversiolle saattaa olla myös myynnillistä katetta, kun muistetaan, miten hyvin Octavia RS -tehomalli on viime vuosina käynyt Suomessa kaupaksi. Sportline-varustetason saa Karoqissa joko 1,5- tai kaksilitraisen bensiinimoottorin tai kaksilitraisen dieselin pariksi, ja myös vetotavoissa sekä vaihteistoissa on valinnan varaa. Koeajossamme oli Sportlinen yksinoikeusbensakone, 190 hevosvoiman 2.0 TSI, jonka saa vain nelivetoisena automaattina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sporttikuuntelua Vaikka kokonaisuus ei olekaan ihan niin villi kuin 300-hevosvoimaisessa sisarmalli Cupra Atecassa, ei Karoq Sportlinessakaan ole kyse ihan lievästä menomeikistä. Ulkonäköä on höystetty mustilla somisteilla sekä vanteilla ja uudelleen muotoilluilla puskureilla, jotka erottavat version selvästi perusmalleista. Auto myös kuulostaa erityiseltä. Moottori nimittäin murisee kiihdytyksissä niin kuuluvasti, että satunnainen kokeilija saattaa pitää sitä jopa häiritsevänä. Kyse on keinotekoisesta äänimaailmasta, jonka voimakkuus kasvaa sitä mukaa, kun ajotiloissa edetään ekohenkisestä sporttiseen päin. Parasta on se, että valitsemalla individual-tilan äänet saa halutessaan normaaleiksi, ja samalla voi pitää kaikki muut säädöt urheilullisina. Kaiken kaikkiaan ehkä tarpeetonkin, mutta joka tapauksessa piristystä päivään tuova äänitoiminto, sanoisimme. Soundien ohella tapahtuu muutakin. Suorituskyky on hyvä paitsi paperilla – siitä kertoo ilmoitettu seitsemän sekunnin kiihtyvyysaika seisovalla satasella – myös käytännössä, ja sen helppoa hyödyntämistä automaattivaihteisto ja neliveto tietysti avittavat. Yllättävää pehmeyttä Sisustuksessa kouriin ja takamukseen tuntuvimpia lisiä ovat alaosastaan litistetty sporttiratti rei’iettyine nahkapäällysteineen sekä kiinteillä pääntuilla varustetut urheiluistuimet. Vaikka niiden ulkonäkö toista viestii, penkit ovat ihmeellisen pehmeät, mutta silti hyvin sivuttaissuunnassa tukevat niin selkänojan kuin istuinosankin puolesta. Lisävarusteinen digimittaristo laajenee Sportlinessa keskellä sijaitsevan kierroslukumittarin sisältävällä välilehdellä. Muutenkin mittariston mustapunaiset tehostevärit sopivat etenkin koeajoauton ulkoväriin hyvin. Lisää motorsportia saa vaikkapa kierrosaikalaskurista. Ajossakin mukavahko Pehmeys ulottuu tietyssä mielessä myös alustaan, josta ei ole tehty epämiellyttävän kovaa, vaan eriasteiset röykyt ja hidastetöyssyt ylittyvät siedettävästi. Toki tärinää ja läpilyöntejäkin esiintyy, mutta niitä voi pitää tällaisen varustetason piirteenä, ja sitä paitsi hermostunutta nypytystä ei tasaisemmalla tiellä tunnu. Vastineeksi kori pääsee jonkin verran keinahtelemaan mutkatien isommissa heitoissa, mutta kompromissina joka tapauksessa parempi näin. Ohjaus on sporttiajotilassa melkoisen jäykkä, eli parkkipaikalla kämmensyrjällä pyörittelyn sijaan vaaditaan kahden käden ote, ja vaste säilyy vauhdin myötäkin vahvana, joskaan ei täysin luonnollisena. Valittavissa on toki myös normaaliasetus, missä ohjaus muuttuu škodamaisen kevyeksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilaa ja maavaraa Eräs erittäin hyvä puoli Karoq Sportlinessa on se, ettei auton käyttäjän tarvitse kärsiä epäkäytännöllisyydestä. Koska kori on identtinen, auto saa samat tilakehut kuin muutkin malliversiot. Takaistuin kelpaa pitkillekin matkustajille, ja vaikka tavaratila on lyhyehkö, se on syvä ja täynnä käytännöllisiä ratkaisuja. Ja tuo se katumaasturikori etuja vauhdikkaaseenkin ajoon, vaikka toisin luulisi. Runsaamman maavaran ansiosta talven lumipöpperöt ylittyvät huolettomasti, eikä kesäkelilläkään tarvitse varoa etuspoilerin kappaleiden lentelyä hidastetöyssyissä – kuten vaikkapa siinä Octavia RS -sporttisisaressa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Škoda Karoq Sportline 2.0 TSI 4x4 DSG A Hinta alkaen 45 913 € Koeajetun auton hinta varusteineen 53 048 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4200–6000 r/min Vääntö 320 Nm (1500–4100 r/min) Vääntö 320 Nm (1500–4100 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,0 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,8 (yhd.) CO2-päästöt 192 g/km Mitat pituus 4382 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1603 mm, akseliväli 2638 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1900 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?