18.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Karoq Sportline – sportti-SUV suosikiksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tšekit tietävät, miten urheilullisia autoja myydään. Škoda Karoq Sportline yhdistää menestysreseptin kompaktin katumaasturin koriin. Hyvää: looginen ajettavuus, suhteellinen ajomukavuus, käytännöllisyys sportiksi. Huonoa: joitakin häiritsevät keinotekoiset moottorin äänet. Škoda Karoq Sportline on osa urheilullisempien katumaasturien aaltoa, jonka edustajia on nähty viime aikoina useammaltakin valmistajalta. Tšekkimerkin tapauksessa sporttiversiolle saattaa olla myös myynnillistä katetta, kun muistetaan, miten hyvin Octavia RS -tehomalli on viime vuosina käynyt Suomessa kaupaksi.Sportline-varustetason saa Karoqissa joko 1,5- tai kaksilitraisen bensiinimoottorin tai kaksilitraisen dieselin pariksi, ja myös vetotavoissa sekä vaihteistoissa on valinnan varaa. Koeajossamme oli Sportlinen yksinoikeusbensakone, 190 hevosvoiman 2.0 TSI, jonka saa vain nelivetoisena automaattina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySporttikuunteluaVaikka kokonaisuus ei olekaan ihan niin villi kuin 300-hevosvoimaisessa sisarmalli Cupra Atecassa, ei Karoq Sportlinessakaan ole kyse ihan lievästä menomeikistä. Ulkonäköä on höystetty mustilla somisteilla sekä vanteilla ja uudelleen muotoilluilla puskureilla, jotka erottavat version selvästi perusmalleista.Auto myös kuulostaa erityiseltä. Moottori nimittäin murisee kiihdytyksissä niin kuuluvasti, että satunnainen kokeilija saattaa pitää sitä jopa häiritsevänä.Kyse on keinotekoisesta äänimaailmasta, jonka voimakkuus kasvaa sitä mukaa, kun ajotiloissa edetään ekohenkisestä sporttiseen päin. Parasta on se, että valitsemalla individual-tilan äänet saa halutessaan normaaleiksi, ja samalla voi pitää kaikki muut säädöt urheilullisina.Kaiken kaikkiaan ehkä tarpeetonkin, mutta joka tapauksessa piristystä päivään tuova äänitoiminto, sanoisimme.Soundien ohella tapahtuu muutakin. Suorituskyky on hyvä paitsi paperilla – siitä kertoo ilmoitettu seitsemän sekunnin kiihtyvyysaika seisovalla satasella – myös käytännössä, ja sen helppoa hyödyntämistä automaattivaihteisto ja neliveto tietysti avittavat.Yllättävää pehmeyttäSisustuksessa kouriin ja takamukseen tuntuvimpia lisiä ovat alaosastaan litistetty sporttiratti rei’iettyine nahkapäällysteineen sekä kiinteillä pääntuilla varustetut urheiluistuimet. Vaikka niiden ulkonäkö toista viestii, penkit ovat ihmeellisen pehmeät, mutta silti hyvin sivuttaissuunnassa tukevat niin selkänojan kuin istuinosankin puolesta. Lisävarusteinen digimittaristo laajenee Sportlinessa keskellä sijaitsevan kierroslukumittarin sisältävällä välilehdellä. Muutenkin mittariston mustapunaiset tehostevärit sopivat etenkin koeajoauton ulkoväriin hyvin. Lisää motorsportia saa vaikkapa kierrosaikalaskurista.Ajossakin mukavahkoPehmeys ulottuu tietyssä mielessä myös alustaan, josta ei ole tehty epämiellyttävän kovaa, vaan eriasteiset röykyt ja hidastetöyssyt ylittyvät siedettävästi. Toki tärinää ja läpilyöntejäkin esiintyy, mutta niitä voi pitää tällaisen varustetason piirteenä, ja sitä paitsi hermostunutta nypytystä ei tasaisemmalla tiellä tunnu.Vastineeksi kori pääsee jonkin verran keinahtelemaan mutkatien isommissa heitoissa, mutta kompromissina joka tapauksessa parempi näin. Ohjaus on sporttiajotilassa melkoisen jäykkä, eli parkkipaikalla kämmensyrjällä pyörittelyn sijaan vaaditaan kahden käden ote, ja vaste säilyy vauhdin myötäkin vahvana, joskaan ei täysin luonnollisena. Valittavissa on toki myös normaaliasetus, missä ohjaus muuttuu škodamaisen kevyeksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa ja maavaraaEräs erittäin hyvä puoli Karoq Sportlinessa on se, ettei auton käyttäjän tarvitse kärsiä epäkäytännöllisyydestä. Koska kori on identtinen, auto saa samat tilakehut kuin muutkin malliversiot. Takaistuin kelpaa pitkillekin matkustajille, ja vaikka tavaratila on lyhyehkö, se on syvä ja täynnä käytännöllisiä ratkaisuja.Ja tuo se katumaasturikori etuja vauhdikkaaseenkin ajoon, vaikka toisin luulisi. Runsaamman maavaran ansiosta talven lumipöpperöt ylittyvät huolettomasti, eikä kesäkelilläkään tarvitse varoa etuspoilerin kappaleiden lentelyä hidastetöyssyissä – kuten vaikkapa siinä Octavia RS -sporttisisaressa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Škoda Karoq Sportline 2.0 TSI 4x4 DSG A Hinta alkaen 45 913 € Koeajetun auton hinta varusteineen 53 048 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4200–6000 r/min Vääntö 320 Nm (1500–4100 r/min) Vääntö 320 Nm (1500–4100 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,0 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,8 (yhd.) CO2-päästöt 192 g/km Mitat pituus 4382 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1603 mm, akseliväli 2638 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1900 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen